
Klaipėdos dramos teatre - kitokio skonio spektaklis pagal latvių bestselerį
Romanas „Mane vadina Kalendorium“ - vienas iš unikaliausių bei įsimintiniausių pastarojo meto latvių literatūros kūrinių, sulaukęs plataus atgarsio tarp skaitytojų. 2021 m. jis pelnė Latvijos literatūros metų premiją „Ryškiausio debiuto“ kategorijoje. Pagal šį romaną Latvijoje jau yra pastatytas spektaklis Valmieros dramos teatre, taip pat jau nufilmuotas ir šiuo metu montuojamas kino filmas.
Lietuviškas romano „Aš esu Kalendorius“ vertimas išleistas 2022 m. taip pat sulaukė didžiulio skaitytojų susižavėjimo. Tad nenuostabu, kad bilietai į pirmuosius premjerinius spektaklius Klaipėdos dramos teatre jau išparduoti.
Latvių ir lietuvių kūrinys
Spektaklį „Aš esu Kalendorius“ Klaipėdos dramos teatre kūrė latvių kūrėjų komanda: režisierius Elmars Senkovs, scenografas Reinis Suhanovs, choreografė Sintija Skrabe, kompozitorius Edgars Makens, o vaidina didžiulis būrys Klaipėdos dramos teatro aktorių: Džiugas Grinys, Darius Meškauskas, Eglė Barauskaitė, Vaidas Jočys, Karolis Maiskis, Mikalojus Urbonas, Samanta Pinaitytė, Renata Idzelytė, Jonas Baranauskas ir kt.
"Oskaras gyveno atsiskyrėlišką gyvenimą kartu su savo mama Klara mažame Latvijos miestelyje. Jis mintinai išmoko visų vardadienių datas, todėl vietiniai jį praminė Kalendorium.
Oskarui labai svarbu daug vaikščioti ir vengti streso, nes kitaip jis gali vėl atsidurti klinikoje. Kartą per savaitę jis užeina pasikalbėti pas vietos kunigą Arvydą. Pamažu jo kasdienybė pradeda keistis, kai kunigas pasiūlo pasirinkti svarbiausią savaitės žodį ir kasdien apie jį rašyti.
Spektaklio „Mane vadina Kalendorium“ veiksmas vystosi Oskaro dienoraščio įrašuose, kuriuose ne tik atsiskleidžia ryškus ir savitas jo požiūris į pasaulį, bet ir įtraukia jaudinantys bei juokingi siužeto vingiai. Oskaras tampa svarbia figūra mažame miestelyje ir kitų vienišų atstumtųjų gyvenimuose." Taip rašoma spektaklio pristatyme.
Kaimietiškas teatras su modernumo spalvomis
O spektaklio kūrėjai apie jį sako štai ką.
Dž. Grinys: "Vos perskaitęs knygą įsimylėjau Oskarą. Tai kūrinys apie ėjimą į šviesą ir tapsmą šviesa kitiems.
Man atrodo, svarbiausia romane panaudota mintis iš Šv. Rašto, kad gyvenime svarbiausi trys dalykai: viltis, tikėjimas, meilė. O svarbiausia iš jų yra meilė.
Tokio jautrumo, kokio reikėjo Oskarui sukurti, dar nereikalavo nė vienas vaidmuo."
D. Meškauskas: "Publika skundėsi, kad pas mus vis kraujas ir mirtys, tai pagalvojome, kad pašersime kitu. Šis spektaklis - šiltas ir šviesus.
Spektaklio naratyvas - aiškus, jame mažai mįslių. Galima sakyti, kad tai - kaimietiškas teatras su modernumo spalvomis. Jo siužetas - tai Oskaro minties atradimų grandinė.
Aš vaidinsiu moterį ir tai man padeda geriau suprasti moteris. Tik ji tokia brutali, kaip ir spektaklyje „Mama Drąsa“. Supratau, kad neverta vaidinti moteriškumo, nes tada gausiesi gėjus. Reikia vadinti reiškinį. Kad esu moteris, žiūrovai iš sijono supras."
Eglė Barauskaitė: "Spektaklyje daug senų žmonių, kuriuos mes matome Oskaro akimis. Aš vaidinu Oskaro mamą, kuri yra paprasta miestelio moteris, bet turi nepaprastą sūnų.
Ji nuogąstauja, kas su juo bus, kai jos nebeliks. Oskaras atranda savo pašaukimą per kūrybą. Jis realizuodamas save grąžina jaunystę seniems žmonėms. Oskaras tampa mamos mokytoju."
Spektaklio scenovaizdis sukurtas iš automobilių priekabų. Vieną priekabą aktoriai sulaužė jau per pirmą repeticiją.
Spektaklyje skamba populiari 90-ųjų latviška muzika.
Spektaklio trukmė 3 val. 40 min.
FOTO APRASAS „Tai kūrinys apie ėjimą į šviesą ir tapsmą šviesa kitiems“, - sako spektaklio „Aš esu Kalendorius“ pagrindinio veikėjo Oskaro vaidmens kūrėjas aktorius Džiugas Grinys.
FOTO AUTORIUS Jurgos PETRONYTĖS nuotr.
Rašyti komentarą