VIETA. Bulvikio rage esantis Nidos aerodromas gali tapti ne tik lėktuvų stotele, bet ir vaikų sklandymo mokyklos namais taip atnaujinant 1933-1939 m. gyvavusios Nidos sklandymo mokyklos tradiciją. Sandros VAIŠVILAITĖS nuotr.

Nidoje gaivinama sklandymo tradicija

Praėjus daugiau nei aštuoniems dešimtmečiams kadaise Nidą pasaulyje garsinusi sklandymo tradicija grįžta į Užmarį ir po truputį pradeda leisti daigus: norima įkurti vaikų sklandymo mokyklą, kuri veiktų Bulvikio rage, Nidos aerodromo teritorijoje.

Neseniai įkurta VšĮ Nidos sklandymo mokykla jau padėjo pirmuosius žingsnius įgyvendinant šį tikslą, o siekiant populiarinti sklandymo meną ir priminti istoriją liepos 8-10 d. Nidoje pirmą kartą vyks sklandymo festivalis. Jo metu žmonės turės unikalią galimybę išvysti rekonstruotą, medinį sklandytuvą T-1: tokie tarpukariu buvo gaminami Nidoje.

Festivalis - įkvėpimui

Tarpukariu jaunoje ir valstybingumą atkūrusioje Lietuvoje vyravo požiūris, jog aviacija - tautos pažangos rodiklis, todėl neatsitiktinai taip svarbu buvo užsiauginti skraidančių lietuvių kartą. Ji nuo 1933 m. iki 1939 m. augo Nidoje, Sklandytojų mokykloje, kurią savo rankomis pastatė oreivystės entuziastai, technikos mokyklos mokiniai.

Nidos sklandytojų mokykloje buvo paruošta per 500 mokinių ne tik iš Lietuvos, bet ir užsienio, pasiekti Lietuvos, Europos, pasaulio sklandymo rekordai.

Nidos sklandymo mokykla (mokinių ir instruktorių, dėstytojų gyvenamasis namas, dirbtuvės, angaras) buvo įsikūrusi dabar mišku apaugusioje vietoje, apie 1,5 km į pietvakarius nuo dabartinio kurorto centro. Deja, iš autentiško komplekso nieko nebeliko: jo vietoje įrengtas memorialas, pastatytas informacinis stendas. Spėjama, kad pastatus sudegino sovietų armijos kariškiai apie 1945 m.

Idėja atkurti sklandymo mokyklą ir atgaivinti gražias jos tradicijas Neringoje brendo seniai, tačiau tik pastaraisiais metais imtasi konkrečių iniciatyvų. 2021 m. įsteigta VšĮ Nidos sklandymo mokykla, kurios vadovas Tomas Kuzmickas „Vakarų ekspresui“ teigė, jog šiemet svarbiausia bus padaryti „namų darbus“ ir supažindinti Neringos visuomenę, kurorto svečius su sklandymu, pačiais orlaiviais.

„Mūsų tikslas - įkurti vaikų sklandymo mokyklą Nidoje ir taip atgaivinti labai reikšmingą Neringos istorijai prieškario tradiciją, savotišką paveldą. Tačiau tai nebus taip paprasta padaryti. Autentiškoje vietoje atstatyti mokyklą neįmanoma, nes ten - jau aukštas miškas. Sklandytojų kopa, nuo kurios būdavo nutempiami sklandytuvai, ir orlaiviai sklęsdavo - Kuršių nerijos nacionalinio parko (KNNP) Grobšto gamtiniame rezervate, labai griežtai saugoma“, - teigė jis.

Prie to, kad XX a. pirmojoje pusėje per 70 metrų aukščio kopa nuslinko ir pažemėjo (dabar siekia vos 50 metrų aukštį) dalinai prisidėjo ir buvę sklandytojai, kurie tiesiog nubėgdavo šlaitu žemyn, iš paskos tempdami lynus su sklandytuvu jų gale bei į marias nuversdami tonas smėlio.

T. Kuzmickas papasakojo, kad labai svarbu bus sudominti žmones, plačiai supažindinti juos ir su Nidos sklandymo mokyklos istorija, ir su pačiais sklandytuvais, įkvėpti ir savotiškai pasitikrinti, ar tokios veiklos neringiškiams apskritai reikia.

Festivalio metu atviroje aikštėje, pievoje priešais Nidos jachtų uostelį, žmonės galės išvysti pirmojo Lietuvoje sklandytuvo „Technikas-1“ (T-1) veikiančią repliką, kurią beveik dvejus metus konstravo oreivis, konstruktorius, kaunietis Benvenutas Ivanauskas.

Minėto medinio sklandytuvo originalą sukūrė Lietuvos oreivystės legenda Bronius Oškinis, todėl jis dar vadinamas „BRO-1“. 1933 m. šis aviatorius Nidoje įvykdė C piloto normatyvus ir tapo pirmuoju tokią kategoriją turėjusiu sklandytoju Lietuvoje.

„Jo sukonstruotas sklandytuvas buvo iš Kauno atgabentas į Kuršių neriją, pagal T-1 pavyzdį statyti kiti pirmieji Nidos sklandytuvai. Ateityje mes norėtumėme rekonstruoti visus, kitų tipų Nidoje pastatytus sklandytuvus. O festivalio metu, kurio pagrindiniai renginiai vyks šiauriniame Nidos pliaže, žmonės galės išvysti rekonstruotus ir pokario sklandytuvus “BRO-23„ (“Garnį„) iš praėjusio amžiaus aštuntojo dešimtmečio, “BRO-9„ (“Žiogą„), pirmą kartą sukonstruotą 1947-1949 m. Vyks demonstraciniai sklandymai pažeme, tai darys net 12-13 metų vaikas. Be abejo, ir istoriją apie Nidos sklandymo mokyklą skleisime“, - detales pasakojo T. Kuzmickas.

PROCESO DALIS. Nidoje bus galima išvysti tiksliai pagal prieškario technologijas bei naudojamas medžiagas B. Ivanausko jau baigtą konstruoti legendinio B. Oškinio sklandytuvą T-1.  Redakcijos archyvo nuotr.
PROCESO DALIS. Nidoje bus galima išvysti tiksliai pagal prieškario technologijas bei naudojamas medžiagas B. Ivanausko jau baigtą konstruoti legendinio B. Oškinio sklandytuvą T-1.  Redakcijos archyvo nuotr.

Reikia tako

Kadangi neliko galimybių sklandyti Kuršių nerijoje panaudojant tas priemones, kokiomis naudojosi oreiviai tarpukariu, vaikai būtų ugdomi Nidos aerodrome, o tam greta lėktuvų pakilimo-tūpimo tako reikia paruošti sklandytuvams skirtą apie 600 metrų ilgio juostą. Būtų naudojama guma, kurios vienas galas pritvirtinamas prie mokomojo sklandytuvo priekio, kitas - prie variklio su sukamuoju mechanizmu, išvilktuvo.

"Vaikas įsėda į sklandytuvą, tada sukasi ratas, greitėja ir, pakilus sklandytuvui į apie 2 metrų aukštį, guma pati atsikabina, o orlaivis sklendžia apie 100 metrų ir tada nusileidžia. Sklandymai aukštai debesyse, gaudant antvėjus, nevyktų, nebent parodomieji.

Bendradarbiaujame su Neringos gimnazija, nes labai norime pritraukti vietinius vaikus. Galėtų mokytis sklandymo pradmenų ir iš kitų savivaldybių, vyktų kelias savaites trunkančios stovyklos. Bet kol kas tai - tik norai, nes būtina išspręsti daugybę techninių niuansų", - sakė T. Kuzmickas.

Prie idėjos atgaivinti Nidos sklandymo mokyklą prisideda ir Neringos miesto savivaldybė, jos įsteigta ir Nidos aerodromą valdanti VšĮ „Nidos oro parkas“, asociacija Nidos aeroklubas.

"Kol kas bėda ta, kad neturime galimybių pagal reikalavimus įrengti tą 600 metrų juostą sklandytuvų tempimui. Reikia lygaus paviršiaus, vejos, bet šalia asfaltuoto lėktuvų tako - duobėta, kupstuota vietovė. KNNP direkcija neleido ardyti paklotės ir tiesti naują taką, galimas tik vejos variantas.

Duobes reikia užpilti žemėmis, išlyginti paviršių, turi suželti žolė, bet neturime nei technikos, nei lėšų tai padaryti.

Buvo atvežę gruntą, kuris pasirodė netinkamas ir reikės jį pašalinti", - pasakojo T. Kuzmickas.

VšĮ „Nidos oro parkas“ direktorius Bronius Zaronskis „Vakarų ekspresui“ teigė, jog Lietuva apskritai yra vienintelė pasaulyje valstybė, kurioje sklandyti mokinami vaikai.

"Nida turi itin gilias sklandymo tradicijas, tad jų tęstinumas - prasmingas.

Dirbama būtų su vaikais nuo 9-11 metų iki 14-16 metų. Išmoktų aerodinamikos bei pilotavimo pagrindų.

Kaip skristi tiesia linija, taisyklingai nusileisti ir t. t. Kalbame apie 2 metrų aukštį ir gal 100 metrų laisvo sklendimo. Bet tokia būna pradžia. Vėliau vaikai jau gali tęsti mokslus, tobulinti įgūdžius kitose šalies sklandymo mokyklose. Mokslai Nidoje vyktų nuo balandžio iki rugpjūčio pabaigos organizuojant stovyklas", - teigė jis.

Neringos meras Darius Jasaitis „Vakarų ekspresui“ teigė, kad municipalinė valdžia remia ir palaiko oreivių idėjas.

„Jei bus kreipimasis dėl finansavimo, mes jį nagrinėsime, nes Nidai sklandymo mokyklos tradicijų atgaivinimas būtų ir istoriškai prasmingas, ir naudingas vaikų užimtumui didinti. Savivaldybės iniciatyva visada būna minimos legendinės Sklandymo mokyklos įkūrimo sukaktys prie memorialo, kažkada yra buvę ir demonstraciniai sklandytuvų skrydžiai virš Nidos, bet vaikų mokyklos steigimas - naujas ir labai prasmingas žingsnis. Padėsime, kuo galėsime“, - „Vakarų ekspresui“ sakė jis.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder