Nutukimu serga vis daugiau vaikų: dietologė pataria, kaip tėvams ugdyti sveikus valgymo įpročius

Jei anksčiau antsvoris buvo laikomas labiau suaugusiųjų problema, pastaruoju metu nuo jo kenčia ir vaikai bei paaugliai. Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, 2020 metais nutukimu sirgo 158 mln. vaikų, manoma, kad iki 2030-ųjų skaičius gali šoktelti kone dvigubai.

Nutukimo gydymo centro „Calory Care“ gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė sako, kad didelę įtaką skaičių augimui turėjo netinkamai susiformavę mitybos įpročiai. Kaip juos keisti ir kokią rolę vaikų mityboje atlieka tėvai? 

Kodėl tiek daug vaikų turi antsvorį arba serga nutukimu?

Antsvorio atsiradimo priežastys – įvairios. Dažniausiai tai genetiniai veiksniai, fizinio aktyvumo stoka, nesveiki mitybos įpročiai arba šių veiksnių derinys. Tik retais atvejais antsvoris atsiranda dėl sveikatos būklės, pavyzdžiui, hormoninių problemų.

Pasak gydytojos dietologės, dažnai būtent dėl netinkamos mitybos ir gyvenimo būdo vaikai ne tik turi antsvorį, bet ir serga nutukimu: „Tai opi šiuolaikinės visuomenės problema, kuri jau tampa epidemija. Problema slypi tame, kad nutukimas sukelia gretutines ligas, todėl juo sergantys vaikai greičiau suserga pirmine arterine hipertenzija, antriniu cukriniu diabetu, depresija, turi valgymo sutrikimų, prastesnį imunitetą ir socialinį gyvenimą.“ 

Teisingi vaiko mitybos įpročiai formuojami šeimoje

Teisingų mitybos įpročių formavimas ankstyvame amžiuje mažina vaikų nutukimo ir antsvorio riziką, o ateityje tai gali padėti išvengti gretutinių nutukimo sukeltų ligų.

Todėl gydytoja dietologė D. Vaitkevičiūtė pabrėžia, kad jau nuo pirmųjų gyvenimo metų rekomenduojama vaikui formuoti tinkamą mitybos režimą ir subalansuotą pilnavertį racioną, į jį įtraukiant kuo daugiau daržovių, kruopų, baltymų ir gerųjų riebalų.

Vaiko požiūris susiformuoja matant šeimos narius ir jų įpročius, todėl gydytoja dietologė pastebi, kad itin svarbu suprasti, jog maistas vaikui turi būti parodomas kaip labai svarbi jo gyvenimo dalis. Labai tikėtina, kad vaikystėje matęs blogą pavyzdį, suaugęs vaikas tęs susiformavusius įpročius, todėl nenuostabu, kad didžioji dalis sergančiųjų nutukimu serga šeimomis, matomi kryptingi ir neteisingi susiformavę maitinimosi įpročiai iš kartos į kartą.

„Kuomet vaikas pradeda eiti į mokyklą, užtikrinkite, kad jis yra pavalgęs pusryčius, turi sveikų užkandžių ir galimybę pietauti mokykloje. Pusryčių praleidimas ne tik sumažina energijos kiekį, tačiau ir didina tikimybę, kad moksleivis valgys greitąjį maistą, įvairiausius saldėsius ar gers energinius gėrimus.“ – pataria gydytoja dietologė D. Vaitkevičiūtė.

Dažniausiai daromos tėvų klaidos

Gydytoja dietologė pastebi, kad potraukis saldumui –  įgimtas. Saldus maistas dirgina malonumo receptorius, todėl vaikai nori tą veiksmą kartoti dar ir dar kartą. Taip pat dažnai ir tėvai daro klaidas, leisdami vaikams skanauti saldumynus vietoje maisto arba suvalgti tik mažą dalį normalaus maisto. Tėvai kartais baiminasi, kad vaikas liks nevalgęs, todėl papildomai duoda sausainių, saldainių ar kitų sveikatai nepalankių produktų.

Gydytoja taip pat pabrėžia, kad maistą perka tėvai, o ne vaikai. Todėl derėtų pradėti nuo savęs, nes tai, kas yra nupirkta ir matoma namuose, vaikui asocijuojasi su teisingu pasirinkimu. „Pirmoji tėvų klaida – neteisingas, neapgalvotas, spontaniškai surinktas pirkinių krepšelis bei akivaizdžiai namuose ant stalo padėti sausainiai, saldainiai ar kiti saldumynai bei užkandžiai. 

Antroji – leisti vaikui valgyti kur jis nori: prie kompiuterio, televizoriaus ar savo rašomojo stalo. Maistas turėtų būti valgomas virtuvėje prie stalo ir susikoncentruojama tik į valgymą. Šį įprotį taip pat turėtų puoselėti ir tėvai.

Trečioji klaida – nekuriamas vaiko valgymo režimas. Labai svarbu valgyti panašiomis valandomis kasdien, taip susiformuos teisingas įprotis, o vaiko organizmas jaus natūralų alkį atėjus valgymo laikui.“

Ką daryti, kad vaikai maitintųsi sveikiau? 

Svarbiausia yra laikytis režimo ir rinktis tinkamus maisto produktus. D. Vaitkevičiūtė rekomenduoja valgyti 4–6 kartus per dieną. Geriausias dienos režimas: 3 pagrindiniai valgymai – pusryčiai, pietūs, vakarienė ir 2–3 suplanuoti užkandžiai tarp valgymų. Tačiau net jei vaikas ir neturi tokio režimo, svarbu, kad pasirinktas maistas būtų tinkamas – subalansuotas, maistingas ir geros kokybės.

Vaiko mityboje labai svarbi įvairovė, užtikrinanti, kad vaikas gaus visas jam reikalingas maistines medžiagas. Todėl gydytoja dietologė tėvams pataria:

  • Įtraukti į racioną pieno produktus, vaisius ir kuo daugiau daržoves, žuvį ir mėsą, kiaušinius, ankštines daržoves, grūdines kultūras bei riešutus ir sėklas.

  • Pasirūpinti sveikais užkandžiais į mokyklą.

  • Pasirinkti tinkamą gaminimo būdą – daugiau virti, troškinti, garinti.

  • Neužmiršti, kad tėvai yra pavyzdys savo vaikams. Stengtis formuoti vaiko maitinimosi įpročius savo pavyzdžiu.  

  • Suprasti, kad nėra blogų maisto produktų, o tik tokie, kuriuos vartojant per dažnai išsivysto neteisingi įpročiai.

  •  Valgyti ir gaminti kartu su vaiku.

  •  Nebijoti karts nuo karto suvalgyti ir greitojo maisto ar torto gabaliuką. Jei drausite, galite sulaukti ir atvirkštinės reakcijos, kuomet vaikas valgys šiuos produktus pasislėpęs.

Sidebar placeholder