Automobiliams - griežtesni reikalavimai ir... stipresni smūgiai

Automobiliams - griežtesni reikalavimai ir... stipresni smūgiai

Žmonių saugumas

Kova su karu keliuose, tiesa, vadinama tiesiog žmonių gyvybės ir sveikatos saugojimu, vyksta ne tik Lietuvoje, tačiau ir Europos automobilių saugumo bandymo laboratorijose. Ši kova - ir su tarpusavio konkurencijos, ir su lobizmo prieskoniais.


Neseniai pagrindinė organizacija, testuojanti naujus automobilius ir įvertinanti jų saugumą, "Euro NCAP" išbandė penkis skirtingų klasių modelius - "Daihatsu Cuore", "Hyundai i30", "Lancia Delta", "Renault Koleos" ir ML klasės "Mercedes-Benz".


Keturi iš jų vairuotojų ir keleivių saugumo prasme pasirodė puikiai - buvo įvertinti maksimaliai, po 5 žvaigždutes, tačiau visi, kaip ir daug prieš tai bandytų naujų modelių, neapsaugojo pėsčiųjų susidūrimo su jais atveju ir už tai gavo vos po dvi žvaigždutes. Tai įvertinusi "Euro NCAP" nusprendė nuo 2009 metų įvesti naują reitingavimo sistemą.


Žvaigždės - už viską


1997-aisiais, kai "Euro NCAP" pradėjo savo veiklą, 5 žvaigždutės už ekipažo saugumą atrodė nepasiekiamos nė vienam gamintojui. Tačiau jau po dešimties metų 97 procentai bandytų automobilių šiame teste gavo 4 ar 5 žvaigždutes. Tačiau maksimalaus įvertinimo už pėsčiųjų saugumą - 4 žvaigždučių - iki šiol nepasiekė nė vienas naujas modelis.


"Euro NCAP" atstovų teigimu, taip atsitiko todėl, kad daugelis gamintojų ėmė rūpintis vairuotojų ir keleivių apsauga didesnių pardavimų vardan, tačiau nekreipė dėmesio į tai, kas potencialiems pirkėjams gali būti neaktualu, tačiau svarbu kitiems eismo dalyviams.


Todėl organizacija nusprendė keisti vertinimo sistemą ir skirti bendrą balą už automobilio saugumą, kuris reikš ir vairuotojo, ir keleivių - vaikų bei suaugusiųjų, ir pėsčiųjų saugumą.


"Aukščiausiais balais įvertinsime tuos gamintojus, kurie savo pagrindiniu tikslu pavers mirčių sumažinimą keliuose. Tikiu, kad tokia sistema suveiks, kaip tai atsitiko mums pradėjus savo veiklą", - pareiškė "Euro NCAP" generalinis sekretorius Michaelis van Ratingenas.


Naujuoju būdu vertinti automobilius ketinama pradėti 2009 metų vasarį. Bendras maksimalus saugumo balas išliks toks pat - 5 žvaigždutės.


"Lobistinis" bandymas


Panašu, kad kovoje už eismo saugumą konkuruoti imasi ne tik automobilių gamintojai, bet ir patys bandytojai. Didžiausias Vokietijos automobilininkų klubas ADAC, taip pat vykdantis "crash test" vadinamus saugumo testus, pareiškė manąs, jog "Euro NCAP" sukurtos bandymų sąlygos nebeatitinka kasdienybės keliuose.


Vokiečių teigimu, "Euro NCAP" nustatytas 64 km/h greitis tikrinant automobilių saugumą "priekinio" susidūrimo su kliūtimi atveju yra per mažas - esą dabar važinėjama daug greičiau, todėl "lėtesni" testai netenka prasmės.


ADAC nusistatė 80 km/h greitį ir sudaužė į kliūtį juo lekiantį naują "Renault Laguna" modelį, beje, "Euro NCAP" bandymuose gavusį 5 žvaigždutes už ekipažo saugumą priekinio susidūrimo atveju.


Rezultatas - krūva metalo laužo. Paaiškėjo, jog nuo "Euro NCAP" normų padidinus greitį vos 16 km/h, pavojus gauti traumas smarkiai išaugo keleiviams ir itin daug - vairuotojui. Pastarąjį vaizdavęs manekenas, nepaisant apgailėtinų oro saugos pagalvės ir saugos diržų bandymų atlikti savo pareigą iki galo, ne tik krūtinės ląsta pasiekė vairą, bet ir į iš vietos pajudėjusią konsolę susitrupino kelius.


Priekiniam keleiviui pasisekė labiau - jis per oro saugos pagalvę galva prisilietė prie panelio, tačiau šį smūgį sušvelnino minkštas pastarojo plastikas.


Įdomu pažymėti, kad tai - ne pirmas ADAC bandymas pasityčioti iš "Euro NCAP", kurios reikalavimams bando įtikti visi Europos rinkoje savo modelius norintys pardavinėti gamintojai. Kiek anksčiau , pareiškus, jog saugumo bandymus reikia vykdyti natūraliomis sąlygomis, buvo surengta mažylio "italo" "Fiat 500" ir visureigio "vokiečio" "Audi Q7" dvikova, kurioje, suprantama, laimėjo pastarasis.


Sutapimas ar ne, tačiau ir paskutinį kartą ADAC pavertimui metalo krūva pasirinko irgi ne vokišką analogiškos klasės modelį, pavyzdžiui, "Volkswagen Passat" ar "Audi A6", o tiesioginį vietos pramonės konkurentą - "prancūzą". Tad lobizmo kvapas, pasklidęs "Renault Laguna" modeliui sudužus į kliūtį, išnaikinamas sunkiai.


Kristijonas BAUKYS

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder