Specialiai "Autosalonui" iš Prancūzijos
Kas sieja 1840 metais pagamintą kavos malimo mašinėlę ir po 160 metų pasaulį išvydusį kosminių formų koncepcinį automobilį "Moonster"? Kuo susiję XIX amžiaus viduryje gamintas pjūklas ir "Formulės-1" varikliai?
Automobilių koncerno istorija gali prasidėti ne tik nuo dviračių, bet ir kavamalių gamybos. Tai byloja "Peugeot" markės vystymasis.
Sošo miestelyje Prancūzijos rytuose įsikūrusiame unikaliame "Peugeot" muziejuje ekspozicija ir prasideda nuo XV amžių menančios Pežo giminės vardu paženklintų kavos pupelių malimo mašinėlių.
Tačiau automobilinė "Peugeot" era pradedama skaičiuoti ne nuo buities įrankių. 1882 m. dienos šviesą išvydęs "Le Grand Bi" - dviratis milžinišku priekiniu ir mažu galiniu ratu - tapo būsimųjų motorinių priemonių kūrimo pagrindu.
Armando Pežo pažintis su Gotlibu Daimleriu "pagimdė" pirmąjį automobilį - 1889 m. pasirodžiusį trijų ratų garu varomą mašiną "Peugeot-Serpollet". Po metų pasirodė "Type 2" keturiais ratais ir lengvesniu bei modernesniu "Daimler" varikliu.
"Le Grand Bi" - būtent nuo jo pradėta "ratuota" "Peugeot" istorija |
1892 m. "Peugeot" tapo pirmąja marke, ėmusia naudoti gumines padangas, o dar po ketverių metų pasirodė ir pirmasis "Peugeot" sukurtas variklis - 2 cilindrų "horizontalusis" agregatas, sumontuotas dviejų vietų "Type 14" modelyje (jų pagaminta 18 egzempliorių).
Jau 1899-aisiais "Peugeot" turėjo 15 modelių nuo 2 iki 12 vietų. Gamybos apimtys amžių sandūroje - 500 automobilių, 20 000 dviračių, 100 tonų skeletų korsetams ir 6 tonos pensnė rėmelių.
Po ketverių modelių eilę imta atnaujinti kasmet, ir taip - iki pat Antrojo pasaulinio karo. 1925 m. pagaminamas 100 000-asis "Peugeot" automobilis.
1929-aisiais išleidžiamas 6 AG 201-asis modelis. Jis garsus ne tik tuo, kad tai buvo pirmasis automobilis su nepriklausoma priekinių ratų pakaba, bet ir kaip naujo "Peugeot" modelių ženklinimo, galiojančio iki šiol, pradininkas - trijų skaitmenų su nuliu viduryje kombinacija. Po jo sekė 301-asis (1932 m.), 401 ir 601-asis (1934 m.), 402-asis (1935 m.), 302-asis (1936 m.) bei kiti modeliai.
Dar vienu svarbiu modeliu "Peugeot" markei tapo 202-asis - jo pardavimai padėjo atsigauti įmonei po Antrojo pasaulinio karo. Ne mažesnė ir italų "Pininfarina" dizainerių sukurto 404-ojo reikšmė - jo nuo 1960 iki 1972 m. parduota 2 885 267 vienetai. 1961 m. jis tapo ir pirmuoju prancūzišku modeliu su tiesioginio įpurškimo sistemą turinčiu varikliu.
1973-ieji pasitikti iš viso pagaminus 8 milijonus automobilių, tarp jų - ir prieš metus debiutavusį mažiausią pasaulyje ketverių durelių automobilį "Peugeot 104". Bene sėkmingiausiu markės modeliu tapo 205-asis - jo nuo 1983 iki 1999 m. parduota beveik 3 mln. 260 tūkst. vienetų.
1976 m., perėmus "Citroen" markės kontrolę, sukurtas iki šių dienų gyvuojantis koncernas "PSA Peugeot-Citroen".
Tomas GUKAUSKAS
Rašyti komentarą