Motociklai irgi nori būti "savarankiški"

Motociklai irgi nori būti "savarankiški"

Birželį "Autosalone" rašėme apie JAV technologijų milžinės "Google" sukurtą automobilį, kuriam valdyti nereikia vairuotojo. Pažadėta, kad jis gatvėse pasirodys jau greitai, o dabar ši bendrovė gali imtis dar vieno panašaus projekto - "savarankiškų" motociklų.

Neseniai "Google" Kalifornijos valstijos valdžiai nusiuntė prašymą leisti bandyti "autonominius" motociklus bei krovininius automobilius bendrojo naudojimo keliuose.

Motociklo, galinčio savarankiškai išlaikyti lygsvarą ir sukinėti vairą, prototipas jau sukurtas ir dabar toliau bandomas. Jo autorius - "Google" inžinierius Entonis Levandovskis (Anthony Levandowski) - pirmąjį tokį motociklą, pavadintą "Ghost Rider" ("Raitelis vaiduoklis"), kartu su bendraminčių komanda sukūrė dar studijuodamas Kalifornijos universitete.

Kol kas neaišku, koks bus valstijos atsakymas. Greičiausiai prašymas bus patenkintas - juk būtent Kalifornija viena iš pirmųjų valstijų (po Nevados ir Floridos) 2012-ųjų rudenį leido viešuosiuose keliuose naudoti bepilotinius automobilius.

Tiesa, greičiausiai bus tam tikrų sąlygų, kaip ir su "savarankiškais" automobiliais. Šių metų gegužę Kalifornijos transporto priemonių registravimo tarnyba sudarė eilę sąlygų, kuriomis tokios mašinos gali būti naudojamos. Joje būtinai turi būti žmogus, jam uždrausta miegoti ar užsiimti kita dėmesį nuo kelio atitraukiančia veikla - kad galėtų bet kurią akimirką perimti valdymą iš kompiuterio "rankų".

"GHOST RIDER". Entonis Levandovskis motociklą, galintį važiuoti be vairuotojo, sukūrė dar prieš 10 metų. Dabar koncernas "Google" pasiruošęs tokias transporto priemones bandyti viešojo naudojimo keliuose.


"Google X" - pusiau slaptos eksperimentinių technologijų laboratorijos - inžinierius E. Levandovskis, dalyvaujantis ir bepiločio automobilio kūrime bei tobulinime, savo dosjė jau turi ne vieną įrašą apie "savarankišką" techniką.

2004-aisiais JAV karinių struktūrų (Gynybos tyrimų projektų agentūros) finansuojamoms "autonominės" technikos varžyboms "DARPA Grand Challenge" tuomet 25-erių E. Levandovskis su bendraminčių studentų komanda, beje, investavęs apie 100 tūkst. nuosavų dolerių, sukūrė pirmąjį pasaulyje motociklą, važiuojantį be vairuotojo.

"Ghost Rider" buvo vienintelis motociklas šiose varžybose - jis rungėsi su "savarankiškais" automobiliais. "Vaiduoklis", nugalėjęs 90 keturračių transporto priemonių, pateko į finalą, tačiau jame E. Levandovskis pamiršo įjungti balansavimo kontrolės įtaisą ir, įveikęs metrą, motociklas vertėsi ant šono.

Būtent balansas buvo didžiausias šio motociklo kūrėjų galvos skausmas. Sprendimą pasiūlė rusas inžinierius Aleksas Krasnovas. Jis kompiuterį suprogamavo taip, kad jis pasuktų vairą į tą pusę, į kurią ima svirti motociklas. Taip, svyruodamas į šonus, motociklas ir pradėdavo važiuoti, tiesa, pirmas 3 sekundes padedamas netrukus pasikeliančių dviejų pagalbinių ratukų šonuose.

"Kaip girtas paauglys", - tokius savo "kūdikio" veiksmus apibūdino E. Levandovskis.

Sekančiais metais patobulintas "Ghost Rider" tose pačiose varžybose įveikė 78 varžovus, tačiau į finalą taip ir nepateko. Nepaisant to, šis unikalus motociklas priimtas į Nacionalinį Amerikos istorijos muziejų Vašingtone.

65 km/h greitį galinčio pasiekti "vaiduoklio raitelio" pagrindas buvo 90 kub. cm "Yamaha" motociklas, iš kurio išimtas vidaus degimo variklis, o įdėtas elektros motoras. Vien elektronika svėrė 45 kilogramus, ji ir valdė motociklo veiksmus. Autorių teigimu, važiuojant kietu pagrindu motociklą veikia 15 įvairių jėgų, ir net 13 iš jų reikia kontroliuoti. Tą ir darė visa ši įranga su dviem 2,2 GHz procesoriais, padedama dviejų vaizdo kamerų ir GPS modulio.

Kodėl motociklas? "Dviejų ratų transporto priemonės yra pigesnės, lengvesnės ir greitesnės, naudoja mažiau degalų, jomis galima pravažiuoti ten, kur nepravažiuotų automobiliai", - toks tada buvo E. Levandovskio atsakymas.

Inžinierius, nuo 2007 m. prisijungęs prie "Google" komandos, yra ir vienas šios kompanijos "savarankiško" automobilio autorių. Būtent jam 2008 m. paskambino "Discovery Channel" kanalo laidos "Prototype this!" autoriai ir pasiteiravo, ar šis negalėtų sukurti autopiloto valdomo automobilio picai išvežioti.

Pasakyta - padaryta: talentingasis inžinierius per 5 mėnesius taip patobulino "Toyota Prius" modelį, kad šis, tiesa, lydimas gausaus policijos eskorto, sėkmingai pirmą kartą JAV istorijoje išvažiavo į gatves ir įveikė numatytą atstumą. Mašina buvo pavadinta "Pribot" - pavadinimo "Prius" ir angliško žodžio "robot" santrumpa.

Iškart po to "Google" vadovai Laris Peidžas (Lawrence "Larry" Page) bei Sergejus Brynas (Sergey Brin) ir uždegė žalią šviesą serijinio autonominio automobilio kūrimui.

Beje, E. Levandovskis yra vienas pagrindinių "Street View" bei "Google Maps" duomenų bazės architektų. Tad turbūt nenuostabu, kad būtent prie jo namų Berklyje šių metų sausį antiglobalistinės pakraipos protestuotojai surengė piketą, kurio pagrindinis šūkis buvo toks: "Entonis Levandovskis kuria nesąžiningą stebėjimo, kontrolės ir automatizavimo pasaulį".

Be viso kito, protestuota ir prieš "Google" susijungimą su kompanija "Boston Dynamics", kuri JAV Gynybos departamento užsakymu sukūrė robotą-šunį LS3, galintį užtikrinti kareivių aprūpinimą sunkiai prieinamose vietose.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder