Jei “Regitroje” praktinio vairavimo egzamino neišlaikys 20 proc. mokinių, juos rengusiam instruktoriui teks atsisveikinti su licencija ir eiti į darbo biržą - tokia nuostata siūloma Susisiekimo ministerijos skubotai parengtoje Vairuotojų mokymo koncepcijoje.
Šalies vairavimo mokyklos pastaruoju metu
nebesuskumba vykdyti nurodymų ir įsakymų, kurie per Valstybinę kelių transporto inspekciją (VKTI) pasiekia jas vos ne kas savaitę. Vienuose nurodymuose reikalaujama, kad transporto priemonės, naudojamos vairuotojams mokyti, būtų ilgesnės, o po kiek laiko - kad trumpesnės. Tokių valstybės tarnautojų darbą apibūdinančių “šedevrų” - dešimtys, tačiau tuščias reikalas eik-voti popierių jų sąrašui išvardyti, tikslingiau - pasigilinti, kokių interesų siekiama šioje srityje sudarant barjerus vairavimo mokymo verslui.
Kai “Greitis” parašė apie tendencingus vairavimo mokyklų patikrinimus, kuriuos vykdo VKTI, redakcijos paštą užtvindė laiškai, atskleidžiantys skubotai parengtos Vairuotojų mokymo koncepcijos niuansus ir kokiems interesams ji gali būti naudinga.
“Siunčiu Jums mūsų centro darbuotojų analizę ir išvadas šios koncepcijos klausimais. Šiandien diskutuosime su Saugaus eismo skyriaus vedėju Vidmantu Pumpučiu, nors jo nuostata jau dabar tokia, kad jokių pakeitimų nebus...” - rašo Mažeikių moksleivių techninės kūrybos centro direktorė Biruta Milienė.
Iš kur toks įsitikinimas, kad Susisiekimo ministerijos tarnautojas turi išankstinę nuomonę? Juk viešai vairavimo mokyklų kolektyvai ir vadovai buvo pakviesti diskutuoti ir teikti pasiūlymus, kad naujoji Vairuotojų mokymo koncepcija taptų tokiu reglamentu, kuris užtikrintų idealų vairuotojų mokymą. Nejaugi pakvietimas - tik formalumas?
Teisinis pagrindas - nulis
Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidento Kęstučio Vaicekiūčio teigimu, naujojoje vairuotojų mokymo koncepcijoje - nemaža ne itin apgalvotų nuostatų. Tarp jų ir siūlymas, kad vairavimo teorijos dėstytojai ir vairavimo instruktoriai netektų teisės mokyti būsimuosius vairuotojus, jei 20 proc. jų parengtų vairavimo mokyklų auklėtinių “Regitroje” neišlaikytų egzaminų. Ką tai reiškia? Negali būti ir niekada nebus dviejų vienodų žmonių, t.y. klonų, todėl neįmanoma prognozuoti, kaip jie išlaikys egzaminą. Žmonės - ne robotai, jų neužprogramuosi.
Vairavimo mokyklos vadovas Jonas Jasutis teigia, kad dėstytojų, instruktorių ir mokyklų darbo vertinimas pagal tai, jei 20 proc. auklėtinių neišlaikys reikiamų egzaminų, labai abejotinas. Į vairavimo mokyk-las žmonės ateina nešini medicininėmis pažymomis, liudijančiomis, kad jie - tinkami kandidatai. Bet tai tik formalumas. Jei per medicininę apžiūrą rimtai būtų žiūrima į tą dalyką, tai būsimiesiems vairuotojams tektų įveikti psichofiziologinius, mąstymo, reakcijos laiką nustatančius testus. Atlikus išsamų patikrinimą tikriausiai paaiškėtų, kad 20-30 proc. kandidatų nesugebės tinkamai vairuoti, ypač elgtis kritinėse situacijose.
Jei šio argumento maža, paklausykime, ką sako vairavimo mokyklos “Juronas” vadovas Vytautas Šantaras: “Šiuo metu dirbantys su licencijomis vairavimo instruktoriai nėra mokyti vairavimo mokymo teorijos. Todėl kiekvienas dirba savaip, taip, kaip supranta mokymą. Todėl taikyti bet kokius apribojimus nėra teisinio pagrindo”.
Tai reiškia, kad valstybės pareigūnai, kuriantys skubotas koncepcijas, neturi teisinio pagrindo varyti specialistus į darbo biržas vien todėl, kad tie neatitinka nustatytų reikalavimų.
Pamiršta ankstesnius siūlymus
Nors Lietuvoje nieko jau nebestebina valdžios institucijų bejėgiškumas generuoti brandžias idėjas ir nors šiek tiek valdyti situaciją, naujoji Vairuotojų mokymo koncepcija - atvejis išimtinis, nes daugelis jos nuostatų prieštarauja anksčiau siūlytoms ir dažniausiai įteisintoms nuostatoms, kuriomis buvo bandoma tobulinti šią sritį. Viena jų - šeimos instruktorių institucijos įteisinimas. Kitaip tariant, vairavimo šeimos narius gali mokyti vienas narių, jau mokančių vairuoti ir turinčių vairuotojo pažymėjimą.
Kaip tai suderinama su vairavimo mokyklų instruktoriams keliamais naujais reikalavimais? Vairavimo mokyklos vadovas Jonas Barkus teigia, kad instruktorių kvalifikacijos klausimai negali būti keliami, jei egzistuoja šeimos instruktoriai.
Beje, Vilniaus pedagoginio universiteto dėstytojas D. Kanapinskas absoliučiai paneigia siūlymą atimti vairavimo instruktoriams licencijas remiantis iš piršto išlaužtais 20 proc., nes tada reikėtų uždaryti daugelį pagrindinių, vidurinių mokyklų, gimnazijų, net aukštųjų mokyklų, nes jose taikoma 100 proc. žinių skalė, o daugumos moksleivių studentų žinių lygis mažesnis nei 80 proc., ponai valstybės tarnautojai. Generuojant siūlymus reikia domėtis statistika.
Kvepia diskriminacija
Turinio nelogiškumu spėjusios pagarsėti Vairuotojų mokymo koncepcijos kūrėjams akis, matyt, temdė netramdomas noras prispausti uodegas vairavimo mokykloms. Jie net pamiršo, kad visi mūsų šalyje yra lygūs ir turi vienodas galimybes. Beje, kaip ir Europos Bendrijoje. Siūlymai įvesti 20 proc. išlaikiusiųjų vairavimo egzaminą cenzą sudaro prielaidas piliečių diskriminacijai. Juk vairavimo mokyklos ims vengti priimti vyresnio amžiaus, menko išsilavinimo piliečius, nes tikėtina, kad jie neišlaikys egzamino “Regitroje”. Kas gi nori dėl formalizmo prarasti darbą?
Nepamirškime, kad ne tik nesumaniems, bet ir patiems gabiausiems egzaminas “Regitroje” - šokas. Todėl būtinai reikėtų leisti praktinio vairavimo egzaminą laikyti tuo automobiliu, kuriuo buvo važinėjama per mokymą. Kodėl? Net patyrusį vairuotoją įsodinę į nepažįstamą transporto priemonę priversime sutrikti. Be jokios abejonės, “Regitros” egzaminuotojo vairuojamas naujausio modelio BMW ar “Lotus” taip pat gestų mažiausiai kas antroje sankryžoje.
Žodžiu, susisiekimo ministrui tikrai yra apie ką pamąstyti, nes, B. Milienės teigimu, naujoji Vairuotojų mokymo koncepcija pamušta lobistiniu pamušalu, o jos tikslas - sunaikinti mažąsias vairavimo mokyklas ir monopolizuoti vairavimo mokymą.
Viktoras ARMALIS, “Respublikos” žurnalistas

Rašyti komentarą