Autobusų stotyse jau 20 metų karaliauja nelegalai

Autobusų stotyse jau 20 metų karaliauja nelegalai

Kiekvieną dieną iš bet kurios šalies stoties išvyksta keleivių pilni autobusiukai, kuriuos vairuoja nelegalūs vežėjai. Tokie ne tik autobusų, bet ir geležinkelio stotyse kasdien sutinkami kone dvidešimt metų. Net tarnybos, turinčios kovoti su šiuo nelegaliu verslu, per tiek metų nesusidomėjo prarandamais mokesčiais. „Neturime laiko“, - teisinasi jie.

Kaip turguje

Norint bet kurią savaitės dieną ir perpus pigiau nukeliauti į pajūrį ar iš jo, problemų nebus. Du dešimtmečius prie stočių, aikštelėse ar kur šalimais lūkuriuoja nelegalūs vežėjai ir siūlo pigią, greitą ir neva saugią kelionę. Deja, saugi ji bus nebent, jei tikite vairuotojo žodžiu. Mat bilieto tikrai negausite, reiškia - ir draustas kelionės metu nebūsite. Atsitikus nelaimei, kapstysitės iš padėties pats. „Vakaro žinios“ apsilankė sostinės nelegalių vežėjų kampelyje ir pasidomėjo jų siūlomomis kelionėmis.

Dar prieš autobusų stoties pagrindinį įėjimą, prie reklaminio stendo lūkuriavo du vadinamieji šaukliai. Garsiai nesireikšdami, bet mandagiai kreipdamiesi, šie iškart pasiūlė kelionę į Klaipėdą, Kauną, Šilutę. Tad net nežinant, kur būriuojasi nelegalai, nereikia jų ieškoti. Vyriškiai skubiai nurodė, kuria kryptimi eiti link autobusiukų, ir siūlė iškart tartis su vairuotoju. Pasiklysti neleido vos ne kas 20 metrų stovintys šaukliai.

„Ponia, gal į Kauną („Ne“, sakiau. Į Klaipėdą, - aut. past.)? - Į Klaipėdą autobusiukai stovi štai ten, kitoje gatvės pusėje“, - nurodė augalotas vyriškis. Nužingsniavus dar 20 metrų už namo, stovėjo du mėlynos ir sidabrinės spalvos keleiviniai autobusiukai. Tiesa, be jokių skiriamųjų ženklų. Prisiartinus prie jų, čia ramiai šnekučiavosi du vyriškiai, kurių pirmieji žodžiai buvo „Ponia, į Klaipėdą?“. Pagaliau, per 2 minutes radome kelionę tiesiai į pajūrį. Tačiau ne taip ir pigiai, kaip buvo tikėtasi. „60 litų, 3 valandos ir jūs jau Klaipėdoje“, - tarė vienas iš vairuotojų. - („60 litų? Taigi net bilieto neduosite, draudimo nebus, o vežate už vienok panašią kainą kaip ir autobusai“ - aut. past). Vairuotojas sekundę pakraipė ausimis ir iškart nusilygo iki 50 litų.

Aplink sukiojasi 6 vežėjai, besidairydami į praeinančius žmones, šaudo akimis, kviečia lėkti link pajūrio. Šįkart labai tyliai.

Pakalbio metu paaiškėja, jog važiuojama kone kasdien, bent 3 kartus, valandą prieš įprastus autobusų grafikus. Tad jei autobusas iš Vilniaus išvyksta 14.50 val., nelegalusis vežėjas išdardės 14 valandą.

Praranda milijonus

Neoficialiais duomenimis, teisėti keleivių vežėjai, dėl nelegaliųjų veiklos, galimai praranda apie 200 milijonų litų pajamų per metus. Valstybės biudžetas negauna apie 18 tūkstančių per metus. Tad per visą dvidešimtmetį šalies iždo nepapildė mažiausiai 360 milijonų litų. Deja, pasak tolimojo keleivinio transporto kompanijos TOKS vadovo Arūno Indrašiaus, tai tik neoficialūs skaičiavimai, sumos gali būti kur kas didesnės.

„Jeigu jie nesurenka keleivių, jie nevažiuoja. Jų juk niekas neįpareigoja. Žmones susirenka per didžiausius srautus, ypač ryte, bet iš esmės jie stovi, laukia visą dieną. O mes, kaip reguliarūs vežėjai, važiuojame bet kuriuo atveju, nepaisant to, jog nesusirinko pilnas autobusas žmonių“, - pasakojo A.Indrašius.

Dėl šios problemos, bendrovės vadovo teigimu, niekas nieko nedaro jau daugybę metų.

„Rašėme aibę raštų į visas valstybines institucijas, išskyrus prezidentę. Tačiau visi atrašė, jog turi daug darbo, neturi galimybių, neturi laiko“, - valstybės požiūrį išdėstė A.Indrašius.

Valdžios atsainumu nusivylęs bendrovės vadovas pasakojo, jog per daugelį metų susidarė milžiniškos nesumokėtų mokesčių sumos: „Jie ateina, susirenka žmones, pinigus į kišenę, ir jokių mokesčių valstybė nemato, bet niekam turbūt jų ir nereikia.“

 

A.Indrašius pasakojo, jog anksčiau šie nelegalūs autobusai buvę didesni, o dabar, pamažėjus srautams, važiuoja mikroautobusai iki 9 vietų: „Jie ten vieni kitus puikiai pažįsta, jeigu atvažiuoja transporto inspekcija, jie vieni kitiems perduoda, kas kur stovi.“

Kompanijos vadovas tokiais autobusiukais nepatarė važiuoti ir dėl saugumo: „Nėra jokių bilietų, jokios sutarties, nėra draudimo - atsakomybės jokios. O jei kažkas atsitiks, kad ir autobusiukas sugestų, ir liktum autostradoj.“

A.Indrašiaus teigimu, tokią veiklą sukontroliuoti tikrai įmanoma. „Jie taip pat pilasi kontrabandinį kurą, jie yra nuolatiniai tų kontrabandininkų klientai. O jei juos pažabotų - per dieną nei vieno neliktų“, - konstatavo A.Indrašius.

Oficialūs bedarbiai

Pasak Lietuvos geležinkelių generalinio direktoriaus pavaduotojo Alberto Šimėno, valdžia, deklaruodama, jog kovoja prieš šešėlinę veiklą, tik daug kalba, o daro nedaug.

„Neturime sąžiningos konkurencijos. Bet kuris nelegalus sektorius turi privalumų prieš legalų, nes legalus turi mokėti mokesčius, jis dalyvauja biudžete, įnašo į valstybės finansus sektoriuje“, - teigė jis.

A.Šimėno manymu, padėtis nesikeis tol, kol nebus normalios ir skaidrios kontrolės. „Tai yra kontrolės struktūrų dalykas ir čia vienas iš tų sektorių, kurį lengviausia išaiškinti. Čia ne cigaretės, ne alkoholis, kur tikrai sunku sučiupti didžiąsias grandis“, - pasakojo jis.

Be nesumokėto PVM, A.Šimėno teigimu, nelegalūs vežėjai nemoka ir „Sodrai“, kelių, pelno mokesčio: „Čia yra didelės problemos sudėtinė dalis. Tiems vairuotojams mokamos ir bedarbio pašalpos, o dar prie to ir užsidirba. Ta bedarbio pašalpa juk iš mokesčių mokėtojų pinigų. Tad realiai tai visų problema, ne tik mūsų - vežėjų.“

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder