Nuo bankų klientų lups dar vieną kailį

Nuo bankų klientų lups dar vieną kailį

Europos centrinio ir Lietuvos bankų patvirtinti sugriežtinti minimalūs saugumo reikalavimai internetu atliekamiems mokėjimams vėl atrišo rankas pasipinigauti. Tik šįkart ne bankams, o mobiliojo ryšio operatoriams. Būtent pas juos tikriausiai plūstelės mobilųjį parašą norintys įsigyti klientai, vėliau turėsiantys mokėti mėnesinį mokestį.

Nors įprastinių banko kodų kortelių išnaikinti neplanuojama, joms bus taikomi ribojimai, o nauji el. bankininkystės klientai turės rinktis tarp nepigaus generatoriaus arba neseniai apmokestinto mobiliojo parašo.

Tiesa, nors naujoves planuota taikyti nuo lapkričio 1-osios, ketvirtadienį paaiškėjo, kad bankams nespėjant prisitaikyti prie pokyčių, reikalavimai dėl kodų kortelių pakeitimo saugesnėmis priemonėmis įsigalios tik sausio 1 dieną.

Spręs patys bankai

Lietuvos banko (LB) specialistai aiškina, kad tiek LB, tiek Lietuvoje veikiantys bankai prioritetą skiria ir skirs mokėjimų operacijų saugumui.

"Didėjantis internetu atliekamų operacijų srautas ir auganti sukčiavimo rizika paskatino Lietuvos banką ir kitas institucijas nustatyti reikalavimus, kurie padidintų tokių mokėjimų saugumą. Didėjant internetu atliekamų mokėjimų skaičiui, kyla ir sukčiavimų apimtys, o tai mažina visuomenės pasitikėjimą elektroniniais mokėjimais. Praėjusiais metais dėl panašių incidentų bankų ir vartotojų nuostoliai siekė apie 300 tūkstančių eurų", - teigia LB atstovai.

LB Finansinio stabilumo Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus viršininkas Tomas Karpavičius "Vakarų ekspresui" tvirtino, kad, pagal šiuo metu galiojantį banko valdybos nutarimą, papildomi elektroninių mokėjimų saugumo reikalavimai turi būti įgyvendinti iki šių metų lapkričio 1 d.

"Rinkos dalyviai yra paprašę daugiau laiko, kad baigtų sustyguoti informacinių sistemų pokyčius ir galėtų tinkamai informuoti mokėtojus apie pasikeitimus", - tvirtino viršininkas.

Šie prašymai buvo išgirsti - LB atstovai patvirtino, kad atsižvelgiant į mokėjimo paslaugų teikėjų prašymą terminas buvo nukeltas iki kitų metų pradžios.

"Taigi, popierinės (plastikinės) slaptažodžių kodų kortelės, reikalingos prisijungti prie internetinės bankininkystės, galės būti įprastai naudojamos iki metų pabaigos", - skelbiama LB pranešime.

Sugriežtintose taisyklėse ypač akcentuojamas bankų kodų kortelių naudojimas. Nors viešojoje erdvėje ne kartą buvo paskelbtas galas prisijungimams naudojant kodų korteles, taisyklėse apie jų išnaikinimą nerašoma, tačiau jų naudotojai susidurs su ribojimais.

"Kodų kortelės artimiausiu metu tikrai neturėtų išnykti, bet patys bankai turi pateikti pasiūlymus, kaip šalia jau naudojamos kortelės užtikrins papildomas saugumo priemones. Apie tai, kokie konkrečiai bus pasiūlyti sprendimai, laukiame informacijos iš komercinių bankų. Tuomet vertinsime jų sprendimų atitikimą saugumo reikalavimams, kurie yra pakankamai lankstūs. Mažos rizikos operacijoms - pavyzdžiui, komunalinėms įmokoms, arba operacijoms iki 30 eurų apskritai neprivaloma naudoti saugesnes priemones, bet rekomenduojama. Šiuo atveju balansą tarp patogumo ir saugumo lygio nustatys kiekvienas bankas", - tvirtino T. Karpavičius.

Diegia naujoves

Ko gero, pokyčiai susiimti labiausiai paskatins kredito unijas, kurių unifikuota elektroninės bankininkystės sistema "i-Unija" kol kas turi tik vieną prisijungimo galimybę - su kodų kortele.

"Ruošiamės artėjančioms permainoms - ketiname diegti mobilųjį parašą. Kitų priemonių diegti kol kas nesame nusimatę", - sakė Lietuvos centrinės kredito unijos komunikacijos specialistė Simona Juočepytė-Masalskienė.

"Swedbank" Elektroninių paslaugų diegimo departamento direktorius Saulius Jarašiūnas aiškino, kad bankas "šiuo metu ieško techninių sprendimų", kad klientams nereikėtų vietoj kodų kortelių įsigyti naujų identifikavimo priemonių. Kokios tai priemonės - vis dar paslaptis, apipinta gražiais žodžiais, kad viskas atitiks taisykles, o klientai bus informuoti.

S. Jarašiūnas pažymi, kad banko klientams artėjant pokyčiams daryti nieko nereikia, o jei taisyklės įsigalios lapkričio 1-ąją, kodų kortelės niekur nedings ir tikrai nebus panaikintos - šalia jų bus siūlomos papildomos saugumo priemonės.

Teigiama, kad net 89 proc. "Swedbank" klientų naudojasi kodų kortelėmis ir, remiantis tyrimu, šia priemone yra ypač patenkinti. Apie 120 tūkst. (arba 10 proc.) klientų naudojasi PIN kodų generatoriumi, o likęs procentas - kitais prisijungimo būdais.

"Kodų kortelė artimiausiu metu išlieka patogus sprendimas žmonėms, kurie nori atlikti nesudėtingus veiksmus - pasitikrinti sąskaitos likutį, apmokėti komunalinius mokesčius. Kodų kortelės išdavimas yra nemokamas. PIN kodų generatorius yra patogi ir labai patikimai veikianti priemonė žmonėms, kurie turi poreikį atlikti mokėjimus dažniau ar didesnėmis sumomis, kurie keliauja į užsienį, valdo didesnes pinigų sumas ir panašiai", - sakė banko atstovas ir tvirtino, kad mobilusis parašas - taip pat saugi ir patogi priemonė, kurios naudojimui pakanka tik mobiliojo telefono, tačiau mokesčius taiko patys operatoriai.

SEB Verslo plėtros departamento direktorius Linas Januševičius tvirtino, jog ir šis bankas ieško atitinkamų priemonių patogiausiam sprendimui, kad klientai nepatirtų papildomų išlaidų ar nepatogumų.

"Yra keli būdai, tačiau ne visi vienodai greiti ar patogūs. Yra kodų generatoriai, tačiau jų kainodara skirtinguose bankuose yra skirtinga. Kaip alternatyva yra mobilusis parašas - bankas už jį mokėti neprašo, tačiau pats priemonės įsigijimas iš mobiliojo ryšio operatorių gali kainuoti", - akcentavo L. Januševičius.

Anot jo, kodų kortelės tikrai nedings, nes naudojimosi jomis jokios taisyklės ar įstatymas neapribos, tačiau įsigaliojus reikalavimams klientai greičiausiai galės atlikti tik mažesnės vertės pavedimus, patirs kitus apribojimus.

"Kodų kortelės iki šiol veikė, buvo naudojamos, jų nelaikome nesaugiomis, tačiau tam tikrų trūkumų jos turi. Pagrindinis - apgaulės būdų išviliojami kodai, kai sukčiai juos paprašo padiktuoti ir perima šią priemonę. Su mobiliuoju parašu ar generatoriumi to padaryti neįmanoma, nes kodai - vienkartiniai, jų nesudiktuosi", - sakė banko atstovas.

"Danske Bank" e. kanalų vystymo skyriaus vadovas Tomas Bartkaitis tvirtino, kad jų bankas naujovėms ruoštis pradėjo nuo šių metų pradžios.

"Rekomenduotume mobilųjį parašą. Pirmiausia - dėl priemonės saugumo, patogumo bei galimybių, kurias netrukus galėsime pasiūlyti savo klientams. "Danske Bank" visuomet bus galimybė naudotis abejomis priemonėmis, tad, tarkime, klientui pamiršus slaptažodžių generatorių, bus galima prisijungti mobiliuoju parašu ar atvirkščiai", - tvirtino T. Bartkaitis ir tikino, kad beveik visi verslo klientai naudojasi slaptažodžių generatoriumi.

Tokiomis pat nuotaikomis gyvena ir DNB bankas. Jo projektų vadovė Rasa Petruškevičiūtė pasakojo, kad klientams jau dabar rekomenduoja įsigyti ir naudotis banko slaptažodžių generatoriumi arba mobiliuoju parašu.

"Pastaruosius kelis metus pamažu auga ir slaptažodžių generatorių ar mobilųjį parašą naudojančių klientų skaičius", - sako R. Petruškevičiūtė.

Artėjančioms naujovėms Šiaulių bankas pasiruošė net siūlydami naujų paslaugų.

"Ne tik pritaikėme savo elektroninių paslaugų sistemą mobiliojo elektroninio parašo naudotojams, bet ir suteikia klientams galimybę bet kuriame Šiaulių banko padalinyje nemokamai gauti mobilųjį elektroninį parašą. Šiuo metu mobilųjį parašą gali įsigyti "Tele2" ar "Omnitel" ryšio naudotojai", - tvirtino banko Rinkodaros ir komunikacijos departamento direktorė Daiva Grikšienė.

Visgi, anot jos, kodų kortelė kol kas yra populiariausia prisijungimo priemonė, tačiau jaučiamas ir susidomėjimas tiek generatoriais, tiek mobiliojo parašo galimybėmis.

Pasiruošė pasipinigauti

Bankinėms naujovėms puikiai pasiruošė mobiliojo ryšio operatoriai. Štai "Omnitel" atstovas spaudai Mindaugas Snicorius patvirtino, kad ilgą laiką nemokamai teikta mobiliojo parašo paslauga buvo apmokestinta dar rugpjūtį.

"Šiuo metu taikomas vienkartinis 30 euro centų mobiliojo parašo paketo aktyvavimo ir pusės euro mėnesinis mokestis. Esamiems paslaugos vartotojams apmokestinimas bus taikomas tik atėjus sertifikatų atnaujinimo laikui, o naujiems klientams bus taikomas iš karto. Teikti nemokamą paslaugą buvo vienašalis bendrovės sprendimas - iki tol "Omnitel" padengdavo visus su paslaugos plėtra, priežiūra ir palaikymu, įskaitant ir trečiųjų šalių atliekamą sertifikavimą, susijusius kaštus", - aiškino M. Snicorius.

Iki apmokestinant paslaugą mobiliojo parašo vartotojai buvo pasirašę sutartis, kuriose numatytas dviejų metų laikotarpis sertifikato atnaujinimui. Esą paslauga nemokamai buvo teikiama, nes norėta pristatyti naujovę ir buvo reikalingas "edukacijos laikotarpis".

"Šiuo metu "Omnitel" mobiliuoju parašu naudojasi daugiau nei 35 tūkstančiai klientų. Pastaraisiais metais susidomėjimas mobiliuoju parašu nuolat auga - prognozuojame, kad per šiuos metus jį naudojančių "Omnitel" klientų skaičius išaugs apie 40 procentų", - teigė "Omnitel" atstovas.

"Tele2" atstovai atsakymo į "Vakarų ekspreso" klausimus nepateikė, tačiau informaciją apie apmokestintą mobilųjį parašą galima rasti operatoriaus tinklalapyje. Ryšio tiekėjas neslepia, kad šių metų rugpjūčio 20 dieną apmokestino mobilųjį parašą: už naudojimąsi juo teks mokėti 40 euro centų per mėnesį.

"Bitės" korporatyvinių reikalų ir ryšių su visuomene vadovė Žana Jakevičienė patvirtino, kad pastaruoju metu mobiliojo parašo paslaugos mokestis nekito - jau kurį laiką už paslaugą operatoriaus klientams teko mokėti po 29 euro centus per mėnesį.

"Susidomėjimas jaučiasi, nes paslauga užtikriną saugiausią asmens identifikavimą elektroninėje erdvėje ir klientai, nelaukdami numatytos datos, rūpinasi iš anksto", - sakė Ž. Jakevičienė.

PIN kodų generatoriaus kaina eurais

SEB "Swedbank" "Danske" DNB "Nordea" Šiaulių bankas
8,4 8,69   10,14 14,19 19,98  23

Mobiliojo parašo kaina eurais

"Omnitel" - 50 ct/mėn.
"Tele2" - 40 ct/mėn.
"Bitė" - 29 ct/mėn.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder