Nors vasarą gyventojai labiau linkę išlaidauti, grupinio pirkimo portalams plačiau atvertos piniginės tik iš dalies kompensuoja šiuo laikotarpiu sumažėjusius pirkėjų srautus. Portalai aktyviai ieško vasariškų pasiūlymų, nors per pardavimų piką paslaugų teikėjai netrykšta noru siūlyti nuolaidų.
Grupinio pirkimo portalai vieningai sutinka, kad vasaros sezoną lankytojų sumažėja. Tai esą natūralu, mat atostogų metu gyventojai mažiau laiko praleidžia prie kompiuterio, o sumenkęs pirkėjų aktyvumas būdingas visai e. komercijai.
Bendrovės „Diginet LT“, valdančios grupinio pirkimo portalą Kartu.lt, projektų vadovas Artūras Mizeras skaičiavo, kad vasarą, palyginti su žiemos laikotarpiu, lankytojų srautai sumažėja 30-40 procentų. Nors šiltąjį sezoną išauga brangesnių prekių bei paslaugų paklausa, ji viso vartotojų praradimo nekompensuoja, todėl apyvarta smukteli apie 20 procentų.
Partnerius reikia įkalbėti
Grupinio pirkimo portalams būdingas sezoniškumas taip pat reiškia, kad pasiūlymų asortimentą būtina papildyti vasaros metu populiariomis prekėmis bei pasiūlymais. Tiesa, patys paslaugų teikėjai tuo nėra itin suinteresuoti, todėl grupinio pirkimo portalams išsigelbėjimu tampa rinkos naujokai arba ilgalaikiai partneriai. „Vasaros laikotarpiu įkalbėti partnerius pasiūlyti akcijų yra gana sudėtinga. Tai natūralu, juk jų verslas sezoninis, ir vasarą klientų jiems netrūksta. Pavyzdžiui, vasarą pasiūlyti akcijų baidarių nuomai turbūt įmanoma tik tuo atveju, jei paslaugų teikėjai yra nauji arba įsikūrę tolimesniame regione. Tą patį galima pasakyti ir apie grožio salonų akcijas. Sutarti dėl akcijų padeda tik ilga ir sėkminga partnerystė“, - sakė Virginijus Pelenis, individualios įmonės „PRO Market“, valdančios grupinio pirkimo portalą Geraakcija.lt, vadovas. Anot jo, vasarą ypač išauga susidomėjimas manikiūro bei pedikiūro paslaugomis, taip pat lieknėjimo procedūromis. Todėl šių pasiūlymų vasaros sezonu vartotojams stengiamasi pateikti daugiau nei įprastai.
Tuo tarpu A. Mizeras pažymėjo, kad vasarą išauga tiek pažintinių, tiek poilsinių kelionių autobusais bei lėktuvais paklausa, taip pat populiarėja išskirtinai vasarą būdingos lauko pramogos: plaukiojimas laivais, važinėjimas kartingais ar jodinėjimo užsiėmimai. Nemažo susidomėjimo sulaukia ir apgyvendinimo paslaugos kurortuose. Prekių asortimentas sezonams keičiantis mažiau kinta, tačiau vasarą pastebimai didėja sporto prekių, sodo baldų, vasaros drabužių bei maudymosi kostiumėlių paklausa.
Tiesa, pašnekovas nesutiko, kad vasarą pateikti gerų pasiūlymų savo vartotojams yra sudėtinga. Anot jo, svarbiausia su partneriais suderinti pasiūlymą, kad jis ne tik būtų patrauklus vartotojams, bet ir leistų paslaugos teikėjui užkamšyti užimtumo spragas. Juk, pavyzdžiui, net ir geriausiems viešbučiams kartkartėmis lieka 10 proc. laisvų kambarių arba kelios ne itin užimtos darbo dienos.
Rinka ėmė trauktis
Pokyčiai vasaros laikotarpiu grupinio pirkimo portalams nėra nei stebinantys, nei didžiausi, kuriuos tenka išgyventi. Pastaruoju metu portalų skaičius mažėjo, dauguma portalų grynino savo veiklos sritį, o dalis pirkėjų, atsikandę vienadienių akcijų, atsigręžė į tradicinę e. prekybą.
Šiandien, palyginti su piku, kai grupinio pirkimo portalai dygo it grybai po lietaus, pirkėjų srautai portale, anot V. Pelenio, nukrito apie 50 procentų. Tai galima paaiškinti rinkos pasidalijimu ir verslo partneriams suteikta didesne laisve. Mat anksčiau kokia nors akcija galėjo būti skelbiama tik viename portale, o šiandien tą patį pasiūlymą galima aptikti net 3-4 grupinio pirkimo portaluose. Tokie pokyčiai natūraliai išskaidė lankytojų srautus.
Tiesa, tokia aštri konkurencija gerokai praretino rinkos dalyvių gretas. Bendrovės „Cherry Media LT“, valdančios grupinio pirkimo portalus grupinis.lt ir beta.lt, komercijos direktorės Alvydės Palaimaitės skaičiavimais, šių metų pradžioje Lietuvoje veikė 18 grupinio apsipirkimo portalų, o tai perpus mažiau nei prieš metus, kai veiklą plėtojo 38 portalai. „Gera žinia yra ta, kad mūsų apyvarta auga. Taigi pastebima rinkos kristalizacija išlieka ir plečiasi didžiausi, tie, kurie rūpinasi kokybe ir asortimentu“, - sakė ji.
Be to, pastarąjį pusmetį, anot V. Pelenio, matyti gana ryškus grupinio pirkimo portalų skilimas: vieni pasuko prekių pardavimo linkme, o kiti ėmė orientuotis į paslaugų sritį. Antai ir rinkos flagmanai gerokai padidino prekių pasirinkimą ir apkarpė paslaugų asortimentą. Dalis jų dėl išaugusių komisinių ir išorinių partnerių, tiekusių prekes, atsitraukimo net ėmė prekes vežtis patys. Tokiu būdu jie supanašėjo su tradicinėmis e. parduotuvėmis.
Rudenį laukiama pokyčių
„Grupinio pirkimo portalams teko persiorientuoti ir, galima sakyti, pavirsti e. parduotuvėmis. Pavyzdžiui, kai kuriuose portaluose atsirado prekių krepšeliai, būdingi įprastoms internetinėms parduotuvėms“, - atkreipė dėmesį V. Pelenis. Jis neatmetė to, kad panašiu keliu gali leistis ir į paslaugas orientuoti grupinio pirkimo portalai. Nors šie pirminį veiklos modelį kol kas išlaiko, tačiau pastebi vartotojų pageidavimą į pirkinių krepšelį įsidėti bei vienu mokėjimu užsisakyti ir kelias skirtingas paslaugas.
Grupinio pirkimo verslo modelio transformaciją ir efektyviausio kelio paiešką A. Palaimaitė iliustravo portalų beta.lt ir grupinis.lt pavyzdžiais. „Veiklos pradžioje siūlėme tik akcijas paslaugoms, tačiau, pamatę poreikį, pradėjome siūlyti ir prekes. Kadangi išskirtinę kainą prekėms ir paslaugoms siūlome tik itin ribotą laiką, vartotojų pageidavimu prieš dvejus metus pradėjome skelbti ir ilgalaikius paslaugų pasiūlymus dovanoms – jų surinkome per 700. Nors nuolaida yra mažesnė nei dienos akcijų, vartotojams tai pasirodė ypač patogu, kai reikia skubiai išsirinkti dovaną ar nakvynę, o tuo metu reikiamo pasiūlymo tarp dienos akcijų nėra. Visai neseniai pristateme ilgalaikius pasiūlymus ir prekėms“, - pasakojo pašnekovė.
A. Mizeras neslėpė manąs, kad pastaruoju metu savo tapatybės ieškantys grupinio pirkimo portalai jau šį rudenį turėtų pateikti nemažai naujovių ir taip paveikti visą Lietuvos e. komerciją. Esą išgryninę savo veiklą jie sugebės išlaikyti stiprią poziciją, kurią iki šiol padėjo užimti didelis žinomumas ir nemažas srautas tiesioginių lankytojų. Pašnekovas paaiškino: į e. parduotuves lankytojai neretai užsuka tik todėl, kad į jas, ieškant konkrečių prekių, nukreipia paieškų sistemos. Tuo tarpu grupinio pirkimo portalai sulaukia nuolatinių lankytojų.
Rašyti komentarą