Klaipėdos uostas - tiltas Baltarusijos kroviniams į ES šalis

Klaipėdos uostas - tiltas Baltarusijos kroviniams į ES šalis

Klaipėdoje vykusio Lietuvos ir Baltarusijos ekonomikos forumo, kuriame dalyvavo abiejų šalių vyriausybių vadovai, metu atkreiptas dėmesys į Lietuvos uosto svarbą toliau plėtojant šalių bendradarbiavimą. Baltarusiai mato galimybių jame padvigubinti savo krovinių kiekį.

Praėjusią savaitę Klaipėdoje vyko IX Lietuvos ir Baltarusijos ekonomikos forumas. Jame dalyvavo daugiau kaip 300 dalyvių, verslo bei abiejų šalių valstybės ir regioninių valdymo institucijų atstovų, svečiai iš Švedijos ir Suomijos. Beje, pirmas forumas prieš 8 metus taip pat įvyko Klaipėdoje.

Kasmet vykstantis forumas skirtas šalių ekonominio bendradarbiavimo vystymui aptarti. Pasak Lietuvos pramonės konfederacijos prezidento Roberto Dargio, didžiulė ir opi problema yra sienų kirtimo klausimas. Šiemet diskusijose nemažai dėmesio skirta ir didesniam sienų su Baltarusija pralaidumui, ir jos krovinių gabenimui per Klaipėdos uostą.

Forumo išvakarėse Baltarusijos delegacija lankėsi AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanijoje (KLASCO), kuri krauna baltarusiškas trąšas, apžiūrėjo sandėlius. Praėjusį penktadienį baltarusiai dalyvavo naujo, apie 5 milijonus litų kainavusio RTG krano, skirto konteineriams krauti aptarnaujant geležinkelio platformas, pristatyme.

Forumo svarbą abiems šalims rodo tai, kad į jį atvyko abu ministrai pirmininkai - Lietuvos Vyriausybės vadovas Algirdas Butkevičius, kuris vienintelis forume kalbėjo lietuvių kalba ir jo pasisakymas buvo verčiamas į rusų kalbą, ir Baltarusijos premjeras Michailas Miasnikovičius. Abu premjerai pabrėžė Klaipėdos uosto svarbą plėtojant Lietuvos ir Baltarusijos ekonominį bendradarbiavimą. Tuo, kad Klaipėdos uostas yra kertinis akmuo dviejų šalių bendradarbiavimo srityje pasidžiaugė ir uostamiesčio meras Vytautas Grubliauskas.

Pirmos investicijos uoste

"Tikiuosi, kad mūsų bendradarbiavimas ekonomikos, transporto srityje tik stiprės. Kalbantis su baltarusiais man buvo pasakyta, kad Klaipėdos uostas yra savotiškas tiltas Baltarusijos kroviniams į Europos Sąjungos šalis", - sakė A. Butkevičius.

Baltarusijos premjero M. Miasnikovičiaus manymu, forumas pavyko, pokalbis buvo labai konkretus, konstruktyvus ir daugiaplanis, pateikta konkrečių pasiūlymų, kaip plėsti bendradarbiavimo mastą. "Lietuviai atviri ir geraširdžiai žmonės. Džiaugiuosi, kad po dvejus metus trukusio pritilimo mes vėl pradėjome aktyvų dialogą. Svarbiausia, kad mes neapsiribojame bendradarbiavimu tik prekyboje, bet jau pradėjome aktyvų bendradarbiavimą investicijų srityje", - sakė Baltarusijos premjeras.

Pasak jo, Lietuvos investicijos Baltarusijoje per artimiausius dvejus metus viršys 150 mln. JAV dolerių. Pernai Baltarusijos investicijos Lietuvoje viršijo 70 mln. eurų, šiemet padarytos pirmos 30 mln. JAV dolerių investicijos Klaipėdos uoste. Stambiausias trąšų gamintojas "Belkalij" įsigijo 30 proc. Birių krovinių terminalo akcijų. Baltarusiai veda derybas su jūrų krovinių kompanija "Bega" dėl bendrų projektų įgyvendinimo.

M. Miasnikovičiaus manymu, tai, kad abiejų šalių geležinkelininkai daro įvairių nuolaidų, Klaipėdos uostą daro dar patrauklesnį. Pasak jo, išanalizavus krovinių srautus daroma prielaida, kad baltarusiškų krovinių apimtys Lietuvos uoste gali padvigubėti ir Klaipėdos uostas turės labai daug darbo.

Šiuo metu baltarusiški kroviniai Klaipėdos uoste sudaro apie 30 proc. visų jame perkraunamų krovinių. Didžiąją dalį jų sudaro trąšos, naftos produktai, mašinų gamybos pramonės produkcija.


Baltarusijos premjeras pabrėžė, kad jo šalies verslininkams labai svarbu patikimumas ir ekonominė nauda. "Labai svarbu yra ir investicijų apsauga. Verslo pasaulyje reikia labai prognozuoti veiksmus, nes vertinant riziką investicijos gali ir neateiti", - sakė R. Dargis.

"Draugystės nenorėtume pirkti"

Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius atkreipė dėmesį į tai, kad Baltarusija kasmet per Lietuvą eksportuoja apie 11 tonų krovinių. Paklaustas, ko trūksta, kad jų būtų dar daugiau, ministras atsakė: "Viskas labai priklauso nuo komercinės ir ekonominės situacijos pasaulyje. Jeigu ji gerės, jeigu baltarusiškų prekių poreikis bus didesnis, gamintojas bus suinteresuotas daugiau gaminti ir eksportuoti. Būtų labai gerai, kad mūsų ekonominių santykių netemdytų kokie nors politiniai motyvai. Aš baltarusius skatinu žiūrėti ekonominės naudos", - sakė susisiekimo ministras.

Jis išvardino keletą Lietuvos pranašumų, palyginti su kitomis eksporto kryptimis. Visų pirma Klaipėda - neužšąlantis uostas ir žiema čia laivybai netrukdo. Kitas dalykas, užtikrinamas krovinio saugumas, jo judėjimo greitis, pakrovimo kokybė. R. Sinkevičiaus manymu, ilgalaikiai Lietuvos ir Baltarusijos santykiai irgi prisideda prie to, kad pastarosios kroviniai keliauja per Klaipėdos uostą.

Paklaustas, ar kalbama apie geležinkelio tarifų mažinimą, ministras atsakė: "Tarifų mažinimas atitinka sąvoką "nusipirkti draugystę". Mes draugystės nenorėtume pirkti, pageidaujame dirbti rinkos sąlygomis. Norėtume užtikrinti baltarusius, kad mūsų darbų kokybė yra aukščiausio lygio, o už kokybę visada reikia mokėti. Beje, ne vien tik tarifai lemia tranzito plėtrą."

Krovinių spektras plečiasi

Klaipėdos uostas junta Baltarusijos krovinių augimą ir šios šalies eksportuotojų domėjimąsi Lietuvos uosto paslaugomis. Be tradicinių krovinių, šiuo metu mūsų uoste kraunami ir Baltarusijos eksportuojami traktoriai, mašinos, taigi jos krovinių spektras kiekvienais metais vis plečiasi. Politiniai pareiškimai yra viena, o mūsų įmonės ir terminalai turi ilgalaikius susitarimus su Baltarusijos eksportuotojais. Mes esame pasiruošę didinti ne tik turimus krovinių srautus, bet ir pritraukti naujus. Statomas keleivių ir krovinių terminalas bus pasiruošęs priimti didesnius transporto ir keleivių srautus iš Baltarusijos.

Vaidotas ŠILEIKA, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas

Šalys alkanos permainų

Tai, kad forumas vyko Klaipėdoje, pažymi jos svarbą Lietuvos ir Baltarusijos santykių srityje. Į Lietuvos uostamiestį atvyko beveik pusė Baltarusijos ministrų kabineto, ne tik premjeras, bet ir aplinkos, ekonomikos, susisiekimo ministrai, užsienio reikalų viceministras, nemažai įvairių departamentų vadovų. Vadinasi, baltarusių dėmesys Lietuvai ir Europos Sąjungai yra didžiulis. Toks forumas gerai pasitarnauja norint suprasti kitos šalies vyriausybės politiką.
Baltarusija yra rimtas ir didžiulis Lietuvos ekonominis partneris. Per 2012 metus į Lietuvą atvyko 2,4 milijono baltarusių. Sakoma, kad kiekvienas jų Lietuvoje palieka apie 800 eurų. Palyginti 2004 ir 2012 metus, Lietuvos eksporto apimtys išaugo nuo 800 milijonų iki 3,6 milijardo litų, o Baltarusijos eksportas į Lietuvą - nuo 660 mln. iki 2,6 milijardų.

Robertas DARGIS, Lietuvos pramonės konfederacijos prezidentas

Faktai

Lietuvos tiesioginės investicijos Baltarusijoje - 251,26 mln. Lt. Baltarusija užima 7 vietą pagal Lietuvos tiesioginių investicijų dydį užsienyje. 2012 m. Lietuvos eksportas į Baltarusiją, lyginant su 2011 m., padidėjo 1,34 proc. Lietuvos eksportas į Baltarusiją sudarė 4,6 proc. bendro Lietuvos eksporto.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder