Aiškinamasi, kas pridulkino miestą

Aiškinamasi, kas pridulkino miestą

Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Klaipėdos miesto agentūra savaitgalį gavo pranešimą iš Valstybinės aplinkos apsaugos tarnybos (VAAT), kad teritorija, esanti tarp Lakštučių ir Minijos gatvių, padengta baltais milteliais. Dėl šio incidento agentūros specialistai paėmė mėginius ir paprašė pasiaiškinti Klaipėdos jūrų krovinių kompaniją "Bega" - norima gauti informaciją, kokie darbai buvo atliekami sausio 27-28 dienomis.

"Kai gausime atsakymą iš įmonės, tada priiminėsime tolesnius sprendimus", - sakė agentūros vedėjas Romualdas Dužinas.

"Taršos integruotos prevencijos leidime, duotame kompanijai, numatyti tam tikri apribojimai. Pavyzdžiui, jeigu vėjo greitis didesnis kaip 20 metrų per sekundę, ji nebegali vykdyti krovos į laivus darbų", - aiškino VAAT Avarijų prevencijos ir valdymo skyriaus vedėjas Gediminas Markauskas.

PRAŠYMAS. Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas (dešinėje), šeštadienį apsilankęs "Begos" teritorijoje, sakė "primygtinai" paprašęs įmonės vadovo Aloyzo Kuzmarskio, kad pučiant stipriam vėjui būtų ribojama arba visai nevykdoma krova. "Facebook" nuotr.

Krova į laivus "Begoje" vykdoma dviem būdais - greiferiniu arba per specialias rankoves. Pirmasis yra pusiau atviras būdas, kai kraunama kaušais. G. Markausko teigimu, kitas uždarasis būdas (per rankoves) vis tiek nėra visiškai uždaras, nes tuo metu būna atviras laivo triumas. Esant stipriam vėjui bet kokiu atveju smulkios frakcijos pakyla į orą.

"Ir anksčiau šioje kompanijoje buvo pažeidimų. Ji yra bausta. Kalbant apie dabartinį atvejį, gavome pranešimą iš Bendrojo pagalbos centro, kad tam tikroje teritorijoje yra apibarstytos mašinos ir kita. Nedelsiant buvo išsiųsti Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Klaipėdos miesto agentūros pareigūnai. Jie patvirtino, kad apibarstyta apie 3 hektarų ploto teritorija. Šiuo metu tiriami iš tos teritorijos paimti mėginiai, kad žinotume, kas yra tie balti milteliai. Šiandien dėl kokių nors baudų negalime dar nieko pasakyti, nes vyksta tyrimas. Manau, kad rezultatai bus po poros dienos", - kalbėjo G. Markauskas.

Anot jo, už nustatytų reikalavimų nesilaikymą numatytos gana didelės baudos, be to, yra galimybė stabdyti įmonės veiklą.

"Tačiau mes negalime leidime parašyti, kad krauti galima tik esant 10 metrų per sekundę vėjo greičiui, nes tada turėtume uždaryti visą uostą. Turime paisyti valstybinio požiūrio, bet ir kontroliuoti, kad viskas vyktų saugiai. Žmonės, gyvenantys prie uosto, turi susitaikyti su tuo, kad įsikūrė prie tokio didelio organizmo, iš kurio sklinda ir įvairūs kvapai, ir triukšmas, ir taip toliau. Suprantu, kad tai nepriimtina, bet nieko nepadarysi. Mes kontroliuojame, kad nebūtų daromas neigiamas poveikis aplinkai. Žiūrint iš teisinės pusės nemanau, kad šį kartą būtų padarytas poveikis aplinkai. Bet joje gyvena žmonės. Į klausimą, kokia žala padaryta jiems, turi atsakyti sveikatininkai", - aiškino G. Markauskas.

"Reikia palaukti patvirtintos informacijos"

Vytautas GRUBLIAUSKAS, Klaipėdos meras

Šeštadienį, pasižiūrėjęs filmuką "Youtube", iš karto nuvykau į "Begą". Baltų miltelių nebemačiau, galbūt todėl, kad naktį į šeštadienį lijo lietus. Po įvykio buvo praėjusi lietinga para. Man aprodė "Begos" teritoriją, tądien krova nevyko. Į klausimą, kiek laivų buvo prišvartuota ir kada buvo kraunama, manau, atsakys specialius įgaliojimus turinčios institucijos. Reikia laukti, ką pasakys tiriančių institucijų atstovai - ir aplinkosaugininkai, ir Visuomenės sveikatos centro atstovai.

Šeštadienį kalbėjau su "Begos" generaliniu direktoriumi Aloyzu Kuzmarskiu ir primygtinai paprašiau, kad siekiant išvengti galimų incidentų ateityje bendrovė pučiant stipriam vėjui ribotų arba visai nedarytų tokias pasekmes galinčių sukelti krovos darbų. Suprantu, kad uostininkams kiekviena prišvartuoto laivo minutė brangiai kainuoja, tačiau kalbant apie žmonių gyvenimo kokybę apie jokias kainas negali būti kalbos. Turi būti dedamos pastangos, kad tokių dalykų būtų išvengta.
Šiomis dienomis susitiksiu su Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos atstovais ir būtinai kelsiu šį klausimą. Gyventojų sveikata ir gyvenimo kokybė turi būti neginčytinas ir pagrindinis prioritetas.

"Pasiruošę atvirai bendrauti"

Gediminas GUDAVIČIUS, "Begos" Komunikacijos ir informacijos grupės vadovas

"Begos" perkraunamų krovinių asortimente nėra tokių, kurie būtų pripažinti nuodingais ar turėtų realų neigiamą poveikį žmonėms, esantiems jų aplinkoje. Kroviniai ir krovos procesai yra griežtai kontroliuojami tiek pačios "Begos" vadovų bei atitinkamų specialistų, tiek tai daryti įpareigotų kontroliuojančių institucijų. Be to, "Bega" stengiasi būti atvira visuomenei, kiek tai leidžia uosto režimas ir kiti jo saugumą reglamentuojantys teisės aktai - esant gana stipriam vėjui kasmet kviečiame gyventojus į atvirų durų dienas, kurių metų žmonės patys gali susipažinti su kroviniais, krovos technologijomis ar sandėliavimo sąlygomis.

Kalbant apie atvejį, kai viešojoje erdvėje buvo išplatintas siužetas apie gyventojų tariamai patirtas sveikatos problemas dėl kažkokių dulkių, "Bega" iš pačių gyventojų jokių nusiskundimų nesulaukė. Norėtume atkreipti dėmesį, kad minėtame vaizdo siužete yra panaudoti dar 2013 metais kompanijos teritorijoje filmuoti vaizdai, kurie nuo tų pačių metų yra skelbiami viešai, todėl kaip nors komentuoti šį siužetą, kol nėra atlikti tyrimai, neturime galimybių ir pakankamai informacijos, išskyrus tai, kad bandymai susieti tariamas sveikatos problemas (vėmimą) su "Begos" veikla neturi jokio pagrindo. Įmonėje dirba žmonės, jie nuolat būna toje aplinkoje, kur kraunami ar sandėliuojami kroviniai, tačiau nei pastaruoju metu, nei apskritai per 24 veiklos metus jokių specifinių sveikatos problemų protrūkių ar juo labiau mirties faktų dėl apsinuodijimų ir panašių priežasčių tiek tarp įmonės darbuotojų, tiek tarp aplinkinių gyventojų nebuvo užfiksuota.

Sausio 30-osios rytą apie viešai platinamus gyventojų skundus "Begos" vadovybei pranešė Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas. Jis pats atvyko į kompaniją ir kartu su jos vadovais apžiūrėjo teritoriją, krovos zonas. Jokių galimos taršos šaltinių nebuvo užfiksuota.

Pirmadienį "Bega" gavo Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Klaipėdos miesto agentūros paklausimą dėl informacijos apie vykdytus krovos bei kitus darbus pateikimo. Į šį paklausimą bus išsamiai atsakyta. Preliminariais duomenimis, gyventojų skunduose minimą naktį iš sausio 28-osios į 29-ąją tokie krovos darbai, kurie potencialiai galėjo sukelti dulkėtumą, nebuvo vykdyti, taip pat nevyko jokie kiti remonto, valymo darbai, nebuvo ir incidentų, potencialiai galėjusių sukelti neigiamas pasekmes aplinkai. Nors apskritai krova kompanijoje prie skirtingų krantinių vyksta nuolat, minėtomis dienomis ją teko periodiškai pristabdyti dėl vyravusio lietingo oro.
"Bega" yra pasiruošusi atvirai bendrauti tiek su visomis kontroliuojančiomis institucijomis, tiek su gyventojais. Jie visada gali kreiptis į kompanijos vadovybę, o šiuo konkrečiu atveju esame suplanavę pakviesti juos ir atsakyti į visus jiems kylančius klausimus. 

Sidebar placeholder