Klaipėdoje yra devyni istorinio paveldo laivai, specialiai jiems skirta ir krantinė Pilies uostelyje, tačiau jūrinės istorijos liudytojai turistams bei vietos žmonėms nežinomi. Užuot panaudojus šiuos laivus pažintiniam turizmui ir jūrinei kultūrai puoselėti, vis dar diskutuojama, ką su jais daryti.
Visi devyni laivai priklauso arba privačiam klubui, arba fiziniam asmeniui. Tačiau jūrines tradicijas iš tiesų gerbiančiame Helsinkyje, Osle ar Kopenhagoje istoriniai laivai seniai tapę žmonių traukos objektais.
„Situacija tikrai keista ir nesuprantama. Istoriniai miesto laivai turėtų būti ne vaiduokliai, keliaujantys iš vienos vietos į kitą, o deramai rodomi visuomenei, nesijausti svečiais gimtajame uoste“, - LŽ pabrėžė Klaipėdos miesto meras Vytautas Grubliauskas.
Sietinas su Al Capone
Retas kuris klaipėdietis, juo labiau miesto svečias žino, kad Pilies uostelyje stovi net su JAV mafijos praeitimi siejamas laivas. Prie jo nėra jokios informacinės lentelės, nebūna lankytojų.
1906 metais statytas motorlaivis „Olga“ laikomas vienu seniausių pasaulyje dar plaukiojančių tokio tipo laivų. Jis kadaise buvo statytas žuvų faršui plukdyti Norvegijos pakrantėse, bet pagarsėjo kaip kontrabandinis laivas. Laivas „Olga“, JAV dar galiojant vadinamajam sausajam įstatymui, buvo sulaikytas Ispanijoje su kontrabandinio spirito kroviniu. Iš ten ketino plaukti į JAV, o kaip vienas galimų krovinio gavėjų buvo įvardijamas garsusis Čikagos mafijos krikštatėvis Al Capone.
Šis motorlaivis prišvartuotas prie buvusios Antrojo pasaulinio karo minininkų krantinės Pilies uostelyje. Į legendinį laivą turistams patekti neįmanoma, mat „Olga“ priklauso vienam privačiam asmeniui.
LŽ kalbintas turistas Igoris iš Kaliningrado stebėjosi, kodėl negarsinama šio laivo istorija, kuri, nors ir susijusi su nusikalstamu pasauliu, būtų puikus masalas užsienio turistams. „Pažįstu nemažai draugų, kurie tiesiog iš proto kraustosi dėl tokių legendinių laivų. Jei būtų plačiai reklamuojama, kad Klaipėdoje stovi pačiam Al Capone spiritą turėjęs gabenti laivas, jie čia vyktų nė nesusimąstydami. Vien dėl galimybės apžiūrėti šį laivą. Dabar jį matyti galima tik nuo krantinės, bet aš manau, kad žmonės turėtų patekti ir į laivo triumus, gal apžiūrėti buvusias kontrabandos slėptuves. Juk tai taip įdomu!“ - stebėjosi jis.
Areštuotas garlaiviukas
Dar vienas unikalus objektas - garlaiviukas vilkikas „Harald“, jis šiuo metu yra saugomas privačios bendrovės teritorijoje. Tai pirmasis Lietuvoje laivas, kurio korpusas buvo ne tik kniedytas, bet ir suvirintas elektros lanku. Šis XX amžiaus pradžioje garsiojoje Klaipėdos Pauliaus Lindenau laivų statykloje statytas plieninis garlaiviukas pavadintas P.Lindenau anūko Haraldo garbei. Šiuo metu jis stovi po atviru dangumi ir toliau rūdija. Kaip paaiškėjo, teismas laivą net yra areštavęs.
Įdomios ir dvi medinės jachtos, kurios yra saugomos angaruose ir visuomenei taip pat neprieinamos. Viena jų - iš maumedžio Suomijoje pagaminta jachta "Turo", vėliau pervadinta į "Grazyna". Ji unikali tuo, kad buvo pirma Lenkijos istorijoje moterims skirta jachta su pirmąja moterimi kapitone jūrų harcere (skaute) Jadwiga Wolff iš Vilniaus, anuomet priklausiusio Lenkijai.
Kita jachta "Pionier" plaukiojo dar per Antrąjį pasaulinį karą. Ji buvo naudojama kaip priemonė vokiečių karininkams psichologiškai atsigauti po rizikingų išminavimo darbų jūroje.
Dar keturios istorinės jachtos saugomos Pilies gatvėje esančiame Lietuvos jachtingo muziejuje. Jas apžiūrėti galima tik iš anksto susitarus su Lietuvos jūrinės istorijos ir kultūros klubu "Budys", kuriam priklauso 8 iš 9 istorinių laivų.
Muziejus gavo krantinę
Anot Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus direktoriaus Jono Genio, tokia situacija yra nenormali, nes paprastai istoriniai laivai būna eksponuojami po atviru dangumi vienoje vietoje.
„Pernai mūsų muziejui buvo perduota valdyti 100 metrų krantinės Pilies uostelyje. Kad ir šiandien ten būtų galima įkurdinti tuos istorinius laivus, o už naudojimąsi krantine nereikėtų mokėti nė lito. Laivai būtų prieinami visuomenei, skirti edukacijai, apie juos būtų skelbiama informaciniuose stenduose. Tačiau iki šiol toje krantinėje stovi tik „Olga“, kuri nėra pristatoma kaip lankytinas objektas“, - LŽ sakė direktorius.
Jo manymu, istorinių laivų krantinėje turėtų būti prišvartuotos ir laivų kopijos, pavyzdžiui, kurėnas.
„Tikrai gaila, kad visi tie istoriniai laivai yra išblaškyti po miestą, uosto teritoriją. Jie yra istorinio paveldo, tačiau priklauso privačiam klubui „Budys“. Negalime jam nurodinėti, ką su jais daryti. Jei klubas nesugeba tais laivais pasirūpinti, galėtų perleisti tiems, kurie juos prikeltų naujam gyvenimui“, - svarstė J.Genys.
Gyvena vizijomis
Klubo „Budys“ vadovas Kostas Frankas LŽ tikino, jog padėtis nėra jau tokia bloga, nors sutiko, kad istoriniams laivams reikia vienos vietos. „Jachtingo muziejus yra atviras, jį lanko moksleivių, užsieniečių grupės. Muziejuje dabar už 300 tūkst. litų, kuriuos gavome iš Europos Sąjungos fondų, baigiamos restauruoti keturios jachtos“, - pasakojo jis.
Kalbėdamas apie garlaiviuką „Harald“ K.Frankas priminė, kad šis laivas teisminio proceso metu buvo areštuotas.
„Prieš keletą metų per audrą laivas „Olga“, kuris buvo prišvartuotas Danėje, apdaužė jos krantines. Mūsų klubas, kaip laivo prižiūrėtojas, turi sumokėti 5 tūkst. litų, o laivo savininkas - 30 tūkst. litų nuostoliams padengti. Jau keletą metų vyksta bylinėjimasis dėl tų baudų, o garlaivį „Harald“ areštavo teismas kaip klubo turtą. Tačiau pasibaigus bylinėjimuisi garlaiviuką vis vien bandysime prikelti, norime jį restauruoti, kad vėl pūškuotų Danės upe“, - vizija dalijosi klubo vadovas.
Anot K.Franko, krantinėje Pilies uostelyje prie „Olgos“ kiti istoriniai laivai esą negali švartuotis, nes ten, jo manymu, per mažas vandens gylis.
„Danės upėje iki Pilies tilto irgi negalima švartuoti, nes laivus apdaužytų nuo marių kylančios didelės bangos. Todėl manome, kad jie galėtų stovėti tarp Pilies ir Biržos tiltų“, - svarstė jis.
Tačiau tokie planai dėliojami jau ne vienus metus, o istoriniai laivai toliau lieka už visuomenės pažinimo akiračio.
Rašyti komentarą