Nacionalinis dramos teatras Klaipėdoje pristatys du spektaklius

Nacionalinis dramos teatras Klaipėdoje pristatys du spektaklius

Balandžio 6 ir 7 dienomis Klaipėdoje viešės Lietuvos nacionalinis dramos teatras su dviejų „Auksinių scenos kryžių“ laureatų spektakliais. Oskaro Koršunovo režisuotas „Kankinys“ kalba apie paauglių ir mokytojų santykius, aštrius gyvenimo momentus, ekstremizmą ir religijos vaidmenį visuomenėje. Yanos Ross pastatymas tiria šiuolaikinį žmogų per trijų moterų gyvenimus sukrėtusias istorijas, kurios išlaisvina viduje tykančią agresiją – netikėtą, baugią ir kartu juokingą.

Radikalaus religingumo pavojai

Žiūrovai, turbūt, pamena O. Koršunovo spektaklius pagal vokiečių dramaturgo Marius von Mayenburgo pjeses „Ugnies veidas“, „Parazitai“, „Šaltas vaikas“ – pastarojo premjera įvyko Klaipėdos dramos teatre. Prieš penkerius metus jauno vokiečių dramaturgo Mariuso von Mayenburgo parašytos ir daugybę pasaulio scenų apkeliavusios pjesės „Kankinys“ centre – paauglys Benjaminas (akt. Kęstutis Cicėnas), kurį augina vieniša motina (akt. Jolanta Dapkūnaitė). Pradėjęs skaityti Bibliją, mokinys paverčia ją visų nevykusių, neveikiančių, nuviliančių socialinių santykių pakaitalu. Šventasis Raštas jo rankose tampa aplinkinių kankinimo priemone. Į motinos ir mokytojų pastabas jis atsakinėja žodžiais iš evangelijų, o menkas mokykloje dėstančio pastoriaus autoritetas ir silpna ideologinė dvasiškio pozicija tampa nuolatinių ginčų objektu. Benjaminui iššūkį meta tik jo biologijos mokytoja – radikaliai nusiteikusi ateistė (Monika Vaičiulytė). Pati pradėjusi gilintis į Bibliją, ji sulaukia žiauraus mokinio keršto... Prasideda mokytojos ir mokinio karas.

Aistringai, kartais su humoru, dramaturgas atskleidžia vakarietiškos visuomenės prieštaravimus. Pjesės idėja kilo apmąstant Biblijoje matomus akivaizdžius prieštaravimus: Šventraštyje kalbama apie meilę artimui, o čia pat – apie baudžiantį kalaviją. Tai skamba itin aktualiai politinių konfiktų, teroristinių išpuolių, masinių žudynių ir moralinių normų griūties akivaizdoje.

„Šioje visuomenėje neįmanoma iki galo būti krikščioniu. Pati visuomenė to netoleruoja. Ji netoleruoja jokio fundamentalizmo. Jeigu tik atvirai ir tiksliai įvardini šiuos reiškinius, viskas griūna. Visi gyvena, stengdamiesi neįvardinti reiškinių jų tikraisiais vardais. Kai vienas personažas, jaunas žmogus, tai padaro, – neaišku, ar sąmoningai norėdamas griauti tuos pamatus, ar toks yra jo tikėjimas, – tai jau nesvarbu. Svarbu, kad viena klasė, viena mokykla negali egzistuoti, jeigu kiekvienas įvardija daiktus savo vardais. Šis momentas Mayenburgo pjesėje „Kankinys“ labai įdomus. Jis išrašytas be jokių gražių žodžių, be ypatingos literatūros, o per skaidrų konfliktą. Todėl su mielu noru grįžtu prie Mayenburgo, prie pagrindinių jo temų – šiuolaikinės vakarietiškos visuomenės, prie jos užslėptų ligų, prie savotiškos jos cirozės. Nuo šių temų mes tikrai jau nebesam atskirti, jos mus tiesiogiai liečia“, – mintimis dalinasi režisierius O. Koršunovas.

Spektaklis prisodrintas socialinių pūlinių: švietimo sistemos, šeimos, fizinių negalių turinčių atstumtųjų problemų, antisemitizmo ir nepakantumo viskam, kas svetima.

Psichoterapijos seansas kompleksams išjuokti

O vienas ryškiausių Suomijos režisierių ir dramaturgų Mikos Myllyaho „Chaose“ autorius teigia, kad materialioji krizė tiesiogiai susijusi su dvasine. Spektaklis pasakoja apie tris moteris. Sofija (akt. Dalia Michelevičiūtė) – mokyklos, kurią rengiamasi uždaryti, mokytoja. Julija (akt. Rimantė Valiukaitė) – psichoterapeutė, nuolat mezganti romanus su pacientais. Emi (akt. Toma Vaškevičiūtė) – impulsyvi žurnalistė, žongliruojanti jaunos mamos ir ambicingos karjeristės gyvenimiškais vaidmenimis. Vieną žiemą ir pavasarį nutikę įvykiai iš esmės sujaukia jų gyvenimus. Visuomenės akyse visos trys tampa „nusikaltėlėmis“. Viešosios moralės ir tolerancijos ribų peržengimas, teisė į pyktį, meilę, neapykantą, mirtį, kuriuos jaučia moterys, vientisos asmenybės skilimas ir savojo „aš“ paieška – visa tai byloja apie akivaizdžią šiuolaikinės europietiškos visuomenės krizę, kurią dramaturgas aprašo su karčia ironija ir švelniu liūdesiu. Pats spektaklis žiūrovui netikėtai tampa psichoterapijos seansu išsakyti ir išjuokti savo kompleksus ir baimes. Tarsi iš interneto antraščių paimti ryškios nevilties ir protesto prieš pasaulio sanklodą epizodai – ir baisūs, ir beprotiškai juokingi. Veiksmas – pilnas šiuolaikinių aliuzijų, reklamos, trumpalaikių naujienų, pajungtas šiuolaikinio gyvenimo ritmui.

„Chaosas“ – šiandienio gyvenimo atspindys, parodantis kokiomis ligomis serga žmogus. Ne tik kuo serga, bet ir kuo gydosi. Alkoholis, antidepresantai, kava, liekninamosios piliulės, cigaretės – tarsi panacėja nuo visų ligų, padedanti kurti iliuziją apie laikiną išsigelbėjimą, nusiraminimą. Bet režisierė ir dramaturgas sutinka dėl vieno recepto nuo beviltiškumo: pokštas, papasakotas draugui, – geriausias vaistas nuo vienatvės.

„Dažniausiai chaosu vadiname procesus, kurių tiesiog nepajėgiame kontroliuoti. Spektaklyje kaip atsvara jiems pateikiamos „mikroharmonijos“ akimirkos, kai herojams leidžiama atsitraukti nuo varginančių konfliktų ir pasidžiaugti artimo buvimu šalia. Taip chaosas veda prie harmonijos, nes vienas be kito jie negali egzistuoti: viskas sukasi tam tikro ciklo ritmu. Ir kiekvieno gyvenime nušvinta laikotarpių, kai atsiranda balansas ir aplinkybės susiklosto tau palankiai. Svarbu intuityviai juos pajusti ir išnaudoti tas retas akimirkas, – sako spektaklio režisierė Yana Ross. Ir čia pat priduria, – Manau, kad šiandien teatre negalime sau leisti tik sėdėti ir stebėti. Todėl man labai svarbu priartinti aktorių prie žiūrovo, bent jau pasiekti, kad žiūrovas taptų aktyvesnis, kad atsirastų jo ir spektaklio dialogas. Tai gali vykti ir tamsoje, bet labai svarbu sukurti sąlygas tam bendravimui, atsakyti į kai kuriuos šiuolaikiniam žmogui aktualius klausimus“.

Balandžio 6 d. 18 val. Klaipėdos dramos teatre

Lietuvos nacionalinis dramos teatras

Marius von Mayenburg. KANKINYS

Režisierius – Oskaras Koršunovas

Scenografijos ir kostiumų dailininkė — Lauryna Liepaitė

Kompozitorius — Gintaras Sodeika

Vaidina: Algirdas Dainavičius, Monika Vaičiulytė, Džiugas Siaurusaitis, Remigijus Bučius, Kęstutis Cicėnas, Jolanta Dapkūnaitė, Laurynas Jurgelis, Inga Šepetkaitė

 

Balandžio 7 d. 18 val. Klaipėdos dramos teatre

Lietuvos nacionalinis dramos teatras

Mika Myllyaho. CHAOSAS

Režisierė - Yana Ross

Scenografas — Marijus Jacovskis

Kostiumų dailininkė — Jolanta Rimkutė

Kompozitorius — Antanas Jasenka

Videomenininkė — Eglė Eigirdaitė

Vaidina: Dalia Michelevičiūtė, Toma Vaškevičiūtė, Rimantė Valiukaitė, Jolanta Dapkūnaitė, Algirdas Gradauskas, Džiugas Siaurusaitis

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder