VRM šefą tikrino 100 tarnybų

VRM šefą tikrino 100 tarnybų

Premjeras Algirdas Butkevičius vakar vakare prezidentei pateikė Tomo Žilinsko kandidatūrą į vidaus reikalų ministro postą. Vakar ryte jis paaiškino, kodėl taip ilgai tęsiasi naujo ministro paieškos. Anot premjero, kandidatus turi patikrinti STT, o ji turi surinkti informaciją iš 42 institucijų. STT šefas Saulius Urbanavičius sako, kad net ne iš 42, o iš daugiau nei šimto. Renkama informacija net apie tai, ar kandidatas kada nors nebuvo nubaustas už kelio perėjimą neleistinoje vietoje ar už greičio viršijimą. Tad į ministrus gali pretenduoti tik kone šventieji.

Narsto po kaulelį

Ar gali būti produktyvus darbas žmogaus, žinančio, kad jo dienos darbovietėje suskaičiuotos? Vargu. Bet S.Skvernelis toliau tebevadovauja ministerijai. Partija „Tvarka ir teisingumas“ į vidaus reikalų ministrus jau pateikė 6 kandidatus. Keturi netiko iškart, o dėl dviejų STT dar turėjo surinkti visą informaciją. O vakare paskelbta, kad premjeras pasirinko T.Žilinską.

„Šiandien dar neturiu jokios informacijos iš specialiųjų tarnybų, ir kai tik turėsiu tą informaciją, aš teiksiu dekretą Respublikos prezidentei. Kaip aiškina, jie turi gauti netgi iš 42 institucijų įvairiausią informaciją“, - vakar anksti ryte nacionaliniam radijui pareiškė premjeras A.Butkevičius.

Pažyma jau suraityta

Iškart po šito interviu STT direktorius S.Urbanavičius „Vakaro žinias“ informavo, kad visa informacija ministrui pirmininkui jau perduota. Tai įvyko vakar 10 val. ryte. Tačiau STT viršininkas neišdavė, ar informacija rinkta apie vieną, ar apie du kandidatus, neatskleidė, ar STT rado, prie ko prikibti. O paklaustas, kaip tos pažymos rengiamos, jis paaiškino, esą viskas aiškiai surašyta Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnyje*.

„Ten viskas labai aiškiai surašyta, kokią informaciją mes surenkame ir kokią pateikiame. Mes tikrai neturime galimybių sekti. Mes per metus patikriname apie 2 tūkst. asmenų, siūlomų į tam tikras pareigas. Viską imame iš įvairių registrų: dėl teistumų, dėl įvairių administracinių pažeidimų, dėl drausminių nuobaudų, dėl kitų dalykų. Prie kai kurios informacijos patys prieiname, o prie kurios neprieiname, - raštiškai kreipiamės į atitinkamą instituciją“, - dėstė S.Urbanavičius.

Renka informaciją net iš higienistų

Anot jo, premjeras, sakydamas, kad reikia surinkti informaciją iš 42 institucijų, nebuvo tikslus.

„Vien teisėsaugos institucijų, iš kurių renkame informaciją, yra daug. O dar yra daugiau kaip šimtas institucijų, kurios turi teisę skirti administracines nuobaudas“, - priminė STT direktorius.

Administracines nuobaudas skirti turi teisę ir aplinkosaugininkai, ir higienistai, ir Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, ir Valstybinė ne maisto produktų inspekcija, ir statybų inspektoriai, ir darbo inspektoriai, ir valstybiniai vartotojų teisių gynėjai, ir dar daugelis kitų. Todėl nenuostabu, kad informacija apie kandidatus renkama kelias dienas. Bet būta atvejų, kai prezidentė dekretus dėl ministro skyrimo pasirašė per kelias minutes nuo kandidato pateikimo. Taip ministru tapo ir S.Skvernelis, ir, pavyzdžiui, Darbo partijos deleguotas energetikos ministras Rokas Masiulis. Kaip STT sugebėjo per kelias minutes surinkti informaciją iš tiek daug institucijų - paslaptis. Bet įdomiausia, kad jei STT pažymoje apie kandidatą surašyta kažkas blogo, pats kandidatas apie tai neinformuojamas ir negali apsiginti. Kuo puikiausiai tuo įsitikino Seimo pirmininko pirmasis pavaduotojas „darbietis“ Vydas Gedvilas, pernai pavasarį kandidatavęs į švietimo ir mokslo ministrus.

- STT pažymoje apie jus buvo parašyta kažkas tokio, dėl ko prezidentė nusprendė, kad ministru būti netinkate. Praėjo jau metai. Gal per tą laiką sužinojote, kas buvo toje pažymoje? - „Vakaro žinios“ teiravosi Vydo GEDVILO.

- Taip ir nesužinojau. Iš septynių pagrindinių institucijų, atliekančių kriminalinę žvalgybą ir teikiančių informaciją rengiant pažymą, gavau atsakymą, kad prieš mane kriminalinė žvalgyba nebuvo vykdyta, kad viskas švaru ir tvarkinga. Tokius atsakymus gavau iš FNTT, Muitinės kriminalinės tarnybos, Valstybinės sienos apsaugos tarnybos, VSD, Vadovybės apsaugos departamento, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento, Policijos departamento. Dabar esu paruošęs kreipimąsi į prokuratūrą, ar buvo duotos sankcijos mane sekti. Jei paaiškės, kad buvo, kreipsiuosi į teismą. Pasakiau, kad eisiu iki galo, tai ir eisiu iki galo.

- Į pažymą įtraukiamos net smulkios nuodėmės? Pavyzdžiui, kad prieš kelerius metus gatvę žmogus ne vietoje perėjo ir buvo baustas 10 litų bauda?

- Ką jie nori - tą ir įtraukia. O aš net negaliu gintis, nes nežinau, ką jie į tą pažymą įrašė. Ką pavyko išsiaiškinti, nuo to apsigyniau. O puolimas buvo didelis. Net teigta, kad aš disertaciją nusirašiau. Tačiau gavau atsakymą, kad jokio plagiato nebuvo ir negalėjo būti, nes aš rašiau apie krepšinį, o žmogus, nuo kurio esą nusirašiau, - apie lengvąją atletiką. Kas čia gali būti panašaus? Bet kai esi kažkam netinkamas - tai bet ką įrašo. Net tai, kad gatvę ne vietoje perėjai ar greitį viršijai. Vien tai gali būti pretekstas neskirti ministru. O ir dabar iš kelių žmonių niekaip neišsirenka vidaus reikalų ministro. Atrodo, lyg visi iki ausų prisidirbę. Išeina, kad Lietuvoje nebėra švarių žmonių.

O kalbant apie mane - kreipiausi į visas pagrindines teisėsaugos institucijas. Jos rengiant pažymą neigiamos informacijos apie mane sako neteikusios. Aišku, į kitas institucijas dėl smulkių baudų nesikreipiau. Prieš kokius 10 metų buvau viršijęs greitį, gal 20 kilometrų per valandą ir gavau baudą. Gal, jei norėjo prisikabinti, ir dėl to pasirodžiau netinkamas būti ministru? Dėl to ir kreipsiuosi į prokuratūrą, kad išsiaiškinčiau. Tačiau jei net senos administracinės nuobaudos įtraukiamos, tai reiškia, kad ministrais gali tapti tik kone šventieji.

- Bet premjeras STT pažymoje nieko blogo neįžvelgė, o prezidentė įžvelgė.

- Būtent. Tai keista. Bet būtent dėl to aš ir atsitraukiau. Pamačiau, kad prezidentei nepatinku. Kaip aš galėčiau dirbti ministru, jei prezidentei nepatinku? Aš turėjau tik premjero pasitikėjimą. Juo labiau kad man būtų tekę eiti žemesnes pareigas nei einu dabar. Čia irgi keista: aukštesnes pareigas galiu eiti, žemesnių - negaliu.

- Apie jus STT ilgai rinko informaciją, apie kandidatus į VRM vadus irgi ilgai rinko. O kaip atsitiko, kad R.Masiulis energetikos ministru dekretu buvo paskirtas po pusvalandžio, kai Darbo partijos vadovybė jį patvirtino kandidatu?

- Kiek pamenu, vidurdienį prasidėjo mūsų partijos valdybos posėdis, tuometinė partijos pirmininkė Loreta Graužinienė pasiūlė R.Masiulį, o jau po pusvalandžio prezidentė paskelbė apie dekretą. O kur informacija iš kriminalinių tarnybų? Surinko per pusvalandį, kai apie mane rinko dvi savaites? Todėl man ir kyla minčių, kad prie vienų stengiamasi bet kokiu būdu prisikabinti, o kiti net netikrinami. Arba, neatmeskime, gali būti, kad, kaip KGB laikais, apie kai kuriuos žmones ir šiaip vedamos bylos. Apie viską gali pagalvoti, kai tokie dalykai vyksta.

- Beje, kodėl Darbo partija būtent R.Masiulį pasiūlė, kuris labiau konservatorių nei jūsų žmogus? Gal jis nuleistas „iš viršaus“?

- Nežinau, čia jau L.Graužinienės reikia paklausti. Gal ji su prezidentūra iš anksto suderino. Susidaro nuomonė, kad kandidatūra iš prezidentūros nuleista. Kitus kandidatus mes tvirtindavome per partijos organus ir tik paskui valdyba premjerui tą kandidatą pateikdavo, o R.Masiulio atveju buvo kitaip. S.Skvernelio skyrimo atvejis buvo dar juokingesnis: jis patvirtintas net nesulaukus partijos „Tvarka ir teisingumas“ valdybos sprendimo. Toks įspūdis, kad kai kurie ministrai būna suderinti iš anksto, pasirenkami lojalūs. Kažkas ne taip skiriant ministrus.

- Kaip paaiškintumėte dabartinį cirką dėl vidaus reikalų ministro skyrimo?

- Man atrodo, kad kažkas suinteresuotas sumenkinti Vyriausybę, destabilizuoti ją.

Faktai

Korupcijos prevencijos įstatymo 9 str. konstatuojama, kad STT surenka ir į pareigas asmenį skiriančiam ar paskyrusiam subjektui pateikia informaciją apie asmens teistumą (neatsižvelgiant į tai, ar teistumas išnyko, ar panaikintas); apie procese dėl korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos asmens atžvilgiu priimtus nuosprendžius, taip pat atvejus, kai baudžiamoji byla buvo nutraukta arba asmuo nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas; apie asmeniui pareikštus įtarimus korupcija; apie asmens atleidimą iš tarnybos ar pareigų dėl priesaikos sulaužymo, pareigūno vardo pažeminimo; apie asmens padarytus šiurkščius tarnybinius nusižengimus ir paskirtas tarnybines nuobaudas; apie atvejus, kai asmuo pripažintas supainiojęs interesus ar pažeidęs Politikų elgesio kodeksą; apie tai, kad priimamas į valstybės tarnybą asmuo nuslėpė ar pateikė tikrovės neatitinkančius duomenis, dėl kurių negalėjo būti priimtas į valstybės tarnautojo pareigas; apie įslaptintą informaciją dėl asmens rengiamos, daromos ar padarytos nusikalstamos veikos; apie galiojančias administracines nuobaudas; apie asmens atžvilgiu atliktus mokestinius patikrinimus, tyrimus, kurių metu buvo nustatyti mokesčių įstatymų pažeidimai.

Tomas Žilinskas - dabartinis VRM Viešojo saugumo politikos departamento direktorius (juo, kaip teigiama, be konkurso tapo 2009 m.), vidaus reikalų sistemoje dirbantis nuo 1995 m., o ministerijoje - nuo 2003 m., kai tapo Tarptautinių ryšių ir ES departamento direktoriaus pavaduotoju. 2006-2009 m. jis buvo teisėsaugos atašė nuolatinėje atstovybėje ES.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder