Pinigų badas rinkimus pavertė spektakliu
Pinigų badas rinkimus pavertė spektakliu

Artėjančiuose savivaldos rinkimuose dalyvaujančios partijos bei jų kandidatai žmonių širdis Klaipėdoje bando pavergti dalindami prezervatyvus ar internete platindami įmantrius, juokingus filmukus. Viešųjų ryšių specialistai pripažįsta, kad rinkiminėje kampanijoje yra naudojamos tradicinės priemonės, tačiau ekonominė krizė ir lėšų stygius privertė politikus pasukti galvas ir save pateikti kiek originaliau, nei per ankstesnius rinkimus.

Tad nenuostabu, kad dalis kandidatų savo agitacinį arsenalą perkėlė į virtualią erdvę.

Prezervatyvų istorija

Įvairios partijos Klaipėdoje tradiciškai naudojasi rinkiminės kampanijos klasika: platina brošiūras, laikraščius, lipdukus, skrajutes ir kt. Save reklamuoti politikai nesikuklino ir per oficialius Vasario 16-osios renginius.

Tačiau kai kurie kandidatai pasirinko gana išradingus būdus: pavyzdžiui, Rolandas Bražinskas net miesto Tarybos posėdžio metu, per pertrauką, dalijo mažas dėžutes su užrašu "Elkis atsakingai!". Jų viduje - vaisių kvapo prezervatyvai... Ant dėžutės nurodytas ir asmeninio kandidato internetinio tinklalapio adresas.

"Aš tai vadinu vizitine kortele, savotiška socialine akcija, tai nėra rinkiminė agitacija. Atnaujinau savo tinklalapį ir tokiu būdu nusprendžiau jį reklamuoti. Tai - originalus būdas pakviesti apsilankyti tinklalapyje. Platinau tas dėžutes tam tikrose vietose, pavyzdžiui, kavinėse", - sakė jis.

Be to, R. Bražinskas ėmė baruose platinti kartoninius padėkliukus, kurie dedami po alaus bokalu. Ant padėkliukų pavaizduotas kandidatas, kaip nusikaltėlis stovintis prie sienos su ūgio atžymomis ir laikantis lentelę su savo pavarde bei numeriu rinkiminiame sąraše.

"Na, tai - provokacija, tegul rinkėjai nusišypso, pasijuokia, juk nebūtinai rinkiminė agitacija turi būti standartinė. Be to, aš tarsi į rinkėjus žvelgiu iš apačios, būdamas po bokalu... Aš nemėgstu "antkapinių" nuotraukų, todėl ir maniškė kitokia", - dėstė R. Bražinskas.

Vertindamas rinkiminę agitaciją Klaipėdoje jis pastebėjo, jog esą nieko naujo nėra daroma.

"Vėl taikomos vadinamosios juodosios technologijos, prisidengiant visokiais visuomeniniais judėjimais reklamuojamos tam tikros partijos. Sukuriamas baubas, pavyzdžiui, dar net nepastatyta kogeneracinė jėgainė, ir bandoma juo naudotis, o tam tikri politikai visada atsiranda reikiamu metu ir reikiamoje vietoje. Ir jie palaiko neva visuomeninio judėjimo siekius. O kur tie judėjimai buvo anksčiau, prieš rinkimus?" - retoriškai klausė jis.

Įvairios partijos tradiciškai naudoja ir populistinius šūkius, tokius, kurie yra niekiniai, nes patekus į miesto Tarybą rinkėjams duotų pažadų tiesiog neįmanoma įgyvendinti. Pavyzdžiui, viena partija žada siekti, kad pensininkai nemokamai naudotųsi miesto transportu... Arba skelbia, jog miesto šilumos ūkis bus tik savivaldybės pavaldume, nors ir taip AB "Klaipėdos energija" priklauso savivaldybei.

Anekdotai ir virtualus frontas

Palangoje konservatoriai nusprendė prajuokinti rinkėjus savo išleistame rinkiminiame žurnale visą puslapį skyrę anekdotams apie partiją ir jos lyderius. O kai kurie jaunieji kandidatai naudojasi technologinėmis galimybėmis ir internete yra patalpinę įvairius rinkiminius klipus.

Mindaugas Genys internete išplatino sumontuotą filmuką, kuriame panaudoti vaizdai iš kultinio filmo "Matrica". Siužetas - filmo pagrindinis herojus Neo kaunasi su vis besidauginančiais "blogiečiais" agentais Smitais. Tarp kautynių vaizdų vis pasirodo įvairūs šūkiai: "Tikiu, kad tai yra mano lemtis", "Tikras karas, o priešų vis daugėja", "Artėja lemiama diena, vasario 27-oji - čia pat" ir kt. Klipo pabaigoje pasirodo panašiai kaip Neo apsirengęs ir juodus akinius užsidėjęs kandidatas. Jis nusiima juos ir užsideda paprastus, prašydamas padėti kovoje...

Specialistai teigia didelio išradingumo tarp kandidatų nepastebintys, nes, kaip ir anksčiau, naudojami standartiniai rinkiminės kampanijos būdai: stendai, plakatai, skrajutės ir t. t.


"Filmuko pagrindinę mintį pakišo pati politinė sistema, kai per rinkiminę kampaniją praktiškai niekas nebando pozityvu laimėti rinkėjų balsų, o siekia valdančiuosius tiesiog apdrėbti didesniu sluoksniu mėšlo, nes patys - apsidirbę. Per rinkimus visi susitelkę puola vieną ir jų daugėja. Tai geriausiai iliustravo scenos iš "Matricos". Taigi savo draugų ir prašau padėti man šioje kovoje. Taip pat buvo noras, kad šis filmukas tiesiog sukeltų juoką, o kartu ir teigiamas emocijas, o ne susierzinimą, kurį dažniausiai sukelia įvairios politinės reklamos", - apie idėją pasakojo kandidatas.

Kitas į Tarybą nusitaikęs politikos naujokas Liudas Andrikis išplatino agitacinį vaizdo klipą, filmuotą viename iš uostamiesčio barų. Kandidatas svarsto, kokį šūkį pasirinkti, ir nusprendžia "Už turtą ir prabangą". Aplink esantys bičiuliai menininkai deklaruoja, kad rinkiminė kampanija turi būti "durna", rodomas kandidato plakatas su jo atvaizdu ir užrašu "Ieškomas". Galop šalia alaus bokalais ir buteliais nukrautų stalų kandidatas pasiima mikrofoną ir bando dainuoti: "Rinkėjau, ėjau, ėjau, aš jau atėjau..."

Jaunasis kandidatas Modestas Vitkus pasirinko rinkiminį pseudonimą "SuperM" ir demonstruoja save apsirengęs supermeno kostiumu. Vaizdo klipe jis kovoja prieš miesto viešąsias erdves juodais dažais bjaurojančius niekdarius, kuriuos, žinoma, nugali.

Virtualioje erdvėje nesibodima ir įvairių "piratinių" akcijų: nežinomi asmenys sukūrė vieno kandidato "kloną" socialiniame tinklalapyje, kuriame pradėjo platinti politiko nuostatoms prieštaraujančią informaciją.

Mados principas

"Vakarų ekspreso" kalbinti patyrę viešųjų ryšių specialistai teigė, jog per šiuos rinkimus didelę įtaką partijoms daro ekonominė situacija.

"Finansiniai resursai - maži, tad ieškoma naujų būdų, kaip prieiti prie rinkėjų, kaip informuoti apie save. Yra ne mažai ir nukrypimų ne nuo teisinių, bet nuo sąžinės normų. Tačiau pačios rinkiminės kampanijos gana vangios, o tai yra pavojinga, nes rinkėjai, žinant ir taip mažą jų aktyvumą Klaipėdoje, nebus informuoti apie politines partijas, jų programas, kandidatus", - sakė vienas su politinėmis partijomis dirbantis viešųjų ryšių specialistas.

Kitas patyręs ekspertas dėstė, jog kandidatams išties trūksta fantazijos, kūrybinių sugebėjimų.

"Nenuostabu, kad daug agitacijos platinama socialiniuose tinklalapiuose, bet tai, ką matome, yra tik pavieniai atvejai. Viešojoje erdvėje, mieste kampanija yra nyki. Dažnai naudojami arba tradiciniai metodai, arba tai, kas jau buvo išrasta ir vėl prisiminta. Tarkime, partija "Tvarka ir teisingumas" važinėja su vadinamuoju tvarkobusu. Nieko naujo, nes pirmasis kaip agitacinės vietos priemonę autobusiuką naudojo Artūras Paulauskas dar 1998 metais, vėliau - Artūras Zuokas", - pasakojo kitas viešųjų ryšių specialistas.

Jis prisiminė, kad sprendimas prieš rinkimus platinti prezervatyvus taip pat nėra originalus.

"2000 metais, prieš Seimo rinkimus, uostamiestyje konservatoriai, norėdami atsikratyti savo konservatyvaus įvaizdžio, viename naktiniame klube organizavo erotiškiausio prezervatyvo užmovimo ant banano konkursą. Tai buvo rinkiminis triukas. Žinoma, senieji konservatorių rėmėjai tik "ausim karpė" dėl tokios akcijos", - teigė jis.

Pokalbininko manymu, šiųmetė, kaip ir prieš tai buvusios, rinkiminė kampanija yra kaip mada, kuri kartojasi ir būna ne vakarykštė, o užvakarykštė.

"Tačiau laiko dar yra, tad partijos gali savo auksines kortas ištraukti paskutinę akimirką", - svarstė jis.

"Išradingumo nepastebiu"

Viktoras GREIČIUS, Klaipėdos savivaldybės rinkimų komisijos pirmininkas
Kol kas Klaipėdoje yra užfiksuotas tik vienas galimas rinkiminės agitacijos pažeidimas. Gavome skundą, kad per socialdemokratų partijos narių susirinkimą Muzikiniame teatre galimai buvo papirkinėjami rinkėjai. Ten buvo vaišinama vynu, vyko koncertas. Oficialiai deklaruota, kad vyko partinis renginys, tačiau socialdemokratai vėliau savo tinklalapyje nurodė, kad vyko susitikimas su rinkėjais.

Kalbant apie rinkiminės agitacijos kontrolę internetinėje erdvėje, tai čia jau sudėtinga. Pagal taisykles internetiniai portalai, kuriuose talpinama agitacija, turi deklaruoti apie rinkiminės agitacijos viešinimą. Bet tokiuose portaluose kaip "Youtube", "Facebook" pilna agitacijos be jokių deklaravimų. Tad yra skylių, kurias užkamšyti sudėtinga. Apskritai didelio išradingumo tarp kandidatų nepastebiu, naudojami standartiniai rinkiminės kampanijos būdai: stendai, plakatai, skrajutės ir taip toliau.

Kuriozai Lietuvoje

* Kone absurdiškiausią būdą save pareklamuoti pasirinko Seimo narys Antanas Nedzinskas: jis imitavo savo vedybas ir paskelbė straipsnį su nuotraukomis Alytuje, kur vienos partijos sąrašo vedliu yra jo tėvas.
* Kaune vienas kandidatas pasirinko šūkį "Man rūpi tavo pinigai".
* Vilniuje Artūro Zuoko judėjimo nariai neva ėmė važinėti po miestą žiemą oranžiniais dviračiais, kurie realiai miesto centre stovi prirakinti prie stovų ir simbolizuoja paties A. Zuoko vadovavimo sostinei laikotarpį ir garsųjį bei nesėkmingą jo oranžinių dviračių projektą.

Sidebar placeholder