Skandalingoji istorija prisiminta knygoje

Skandalingoji istorija prisiminta knygoje

JAV kompanijos "Williams" ir "Mažeikių naftos" istorija net ir po 15 metų kursto aistras. Ją savo knygose prisimena tuomet svarbius postus užėmę asmenys, o pagrindiniai didžiausios naftos perdirbimo gamyklos Baltijos šalyse padovanojimo amerikiečiams istorijos veikėjai stengiasi viską užmiršti.

Neseniai išleista knyga nupūtė dulkes nuo tų jau primirštų XX amžiaus pabaigos įvykių. Nuo žurnalistės Aldonos Armalės knygos "Jonas Biržiškis - nenuspėjami gyvenimo viražai" pristatymo praėjus keliems mėnesiams, sugebėjusieji ją perskaityti ėmė dalintis pirmaisiais įspūdžiais.

"Susisiekimo ministras Rimantas Didžiokas (...) buvo nuoseklus Kelių fondo priešininkas. Šis susisiekimo ministras nesistengė išsaugoti nuo privatizavimo pelningai dirbusios AB "Lietuvos jūrų laivininkystė (...). R. Didžiokas pasirašė skandalingą "Mažeikių naftos" privatizavimo sutartį ir absurdišką jos transporto dalies sutartį, kuri numatė šios įmonės produkcijos transportavimą Lietuvos geležinkeliais, pažeidžiant rinkos dėsnius", - rašoma knygoje.

NERADO. Vienas iš knygos veikėjų Rimantas Didžiokas nesurado laiko pakomentuoti jam mestų kaltinimų.

J. Biržiškis "Vakarų ekspresui" patvirtino, kad tai buvo ne trumpalaikis emocijų protrūkis, išsprūdęs knygos rašymo metu. Tokios pat nuomonės jis laikosi iki šiol.

"Jis buvo neprincipingo charakterio ministras. Juk galėjo "susirgti" ir dvi savaites nesirodyti darbe. Būtų nereikėję sutarties pasirašyti. O joje buvo įtrauktos labai nepalankios, tiesiog diskriminacinės sąlygos "Lietuvos geležinkeliams", nes "Mažeikių naftos" krovinius net 25 metus būtų reikėję vežti už simbolinius tarifus", - savo išdėstytus teiginius gynė J. Biržiškis, kuris iki yra šiol vienintelis politikas, dirbęs ministru net septyniose vyriausybėse. Vėliau kelerius metus vadovavo AB "Lietuvos geležinkeliai".

R. Didžioko darbą susisiekimo ministro poste iki šiol prisimena ir klaipėdietis Valentinas Greičiūnas.

"Konservatoriams priklausęs R. Didžiokas mane spaudė, kad aš palikčiau Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos direktoriaus postą. Todėl tokį prašymą, adresuotą ministrui, po ilgų derybų ir parašiau: "Prašau mane atleisti Jums prašant". Beje, šio mano prašymo ministerijoje neliko. Kopiją aš turiu, o kur dingo originalas, nežinau", - juokėsi V. Greičiūnas.

Jis teigė ant R. Didžioko nė kiek nepykstąs.

"Jis pats man prisipažino, kad privalo mane atleisti, nes jaučia didelį spaudimą. R. Didžiokas buvo savotiškas vykdytojas. Tačiau jei būtų manęs neišmetę iš direkcijos, nebūčiau patekęs į Seimą. O ten dirbau Laikinojoje komisijoje, kuri tyrė "Mažeikių naftos" pardavimo kompanijai "Williams" bylą", - atlaidumą demonstravo V. Greičiūnas.

Pačiam R. Didžiokui, kuris šiuo metu dirba Klaipėdos universiteto Infrastruktūros ir plėtros prorektoriumi, matyt, skaudu prisiminti tuos metus, kai teko suraityti parašą ant iki šiol daugelio keikiamos sutarties. Buvęs ministras savo įtemptoje darbotvarkėje nesurado laiko pabendrauti su "Vakarų ekspresu".

Informacija

"Mažeikių naftos" privatizavimo aplinkybes tyrusi laikinoji Seimo komisija savo išvadose 2004 m. konstatavo, jog bendrovė buvo ne privatizuota, o, pagal Akcinių bendrovių "Būtingės nafta", "Mažeikių nafta" ir "Naftotiekis" reorganizavimo įstatymą, Seimo sprendimu pripažintam strateginiam investuotojui buvo suteikta teisė įsigyti po reorganizavimo veiklą tęsiančios bendrovės "Mažeikių nafta" naujai išleidžiamų akcijų.
Komisijos nuomone, bendrovė "Mažeikių nafta" kompanijai "Williams International Company" buvo padovanota. Mat iš šio sandorio valstybė negavo "nė vieno lito", bet pačios valstybės įsipareigojimai buvo "itin ženklūs". Komisijos išvadose teigiama, jog amerikiečių bendrovė ir jos dukterinės įmonės bei kiti juridiniai asmenys per 1998-2002 metus gavo daugiau nei 220 mln. litų valdymo mokesčio, 21,6 mln. litų palūkanų už "Mažeikių naftai" suteiktą 75 mln. litų paskolą bei uždirbo 10 mln. JAV dolerių parduodama turėtas akcijas.
Pasak išvadų, "Williams International Company" turėtas akcijas pardavė už 85 mln. JAV dolerių, o pirko iš "Mažeikių naftos" už 75 mln. litų.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder