Drabužių gamintojai dėl naujų kolekcijų vis dažniau įsivelia į skandalus - jie kaltinami rasizmu, seksizmu, antisemitizmu ir net vergovės arba savižudybių propaganda. Prisimename naujausius incidentus mados pasaulyje.
„Burberry“ ir kilpa ant kaklo
Naujosios kolekcijos „2019 ruduo-žiema“ pristatymas drabužių, aksesuarų ir „liukso“ klasės parfumerijos gamintojui baigėsi skandalu. Firmos „Burberry“ kūrybos direktorius Rikardas Tišis (Riccardo Tisci) ir vykdomasis direktorius Markas Gobetis (Marco Gobbetti) buvo priversti oficialiai atsiprašyti dėl hoodie - sportinio megztinio su gobtuvu, kurio raišteliai buvo surišti pakaruoklio mazgu.
Dėmesį į keistą dizainą atkreipė modelis Liz Kenedi (Liz Kennedy), pati dalyvavusi pristatyme. Savo paskyroje „Instagram“ ji paskelbė drabužio nuotrauką su piktu komentaru, kuris surinko 10,5 tūkst. patiktukų.
„Nesuprantu, kaip buvo galima išleisti ant pakylos modelį su nukarusia kartuvių kilpa, turint omeny tai, kad šou buvo skirtas jaunimui, o visame pasaulyje daugėja savižudybių. Yra šimtai būdų surišti virvutę, bet jie pasirinko būtent šį“, - piktinosi modelis. Be to, L.Kenedi ragino nepamiršti baisios linčiavimo istorijos, kurią taip pat primena modelis su kilpa.
Drabužių gamintojai pareiškė, kad modeliuotojus įkvėpė jūros tematika, o su savižudybėmis ir linčo teismais nieko bendra neįžvelgė. Tačiau tikriausiai šio modelio megztinis nebus pardavinėjamas.
„Gucci“ ir juodas nertinis
2019 m. vasario pradžioje italų mados namai „Gucci“ nutraukė juodo slidininkų nertinio gamybą dėl kaltinimu rasizmu.
Praėjus kelioms minutėms po to, kai 890 dolerius kainuojantis modelis buvo pristatytas publikai, pasaulyje kilo pasipiktinimo banga. Nertinis su slidininko kauke, kurioje plyšys burnai buvo apipavidalintas kaip didžiulės raudonos lūpos, daugeliui priminė blackface - teatro grimo techniką, kurią naudodavo baltieji aktoriai, karikatūriškai vaizduodami afroamerikiečius.
Firma buvo išvadinta „niekingais cinikais“, „rasistais“, kai kurios garsenybės paskelbė jai boikotą ir net viešai sudegino nelemtąjį nertinį. Reikia pasakyti, kad mados namai reagavo žaibiškai - jau kitą dieną kompanijos „Twitter“ paskyroje pasirodė oficialus atsiprašymas ir drabužis buvo išimtas iš prekybos.
O mėnesiu anksčiau, 2019 m. sausį, dėl panašumo su blackface kitas garsus itališkas prekės ženklas „Prada“ išėmė iš prekybos beždžionių formos karulių kolekciją. Juodos figūrėlės su ryškiai raudonomis lūpomis buvo įvertintos kaip rasistinės ir įžeidžiamos. Kompanija atsiprašė savo svetainėje „Twitter“, figūrėlės buvo išimtos iš visų parduotuvių.
Bet į garsiausią rasistinį skandalą pernai įsivėlė „H&M“. Vaikiškų drabužių kataloge buvo publikuota juodaodžio berniuko nuotrauka: jis vilkėjo sportinį megztinį su užrašu „Coolest monkey in the jungle“ („Klasiškiausia beždžionėlė džiunglėse“). Vėlesni atsiprašymai ir nuotraukos pašalinimas iš katalogo tenkino ne visus, ir kai kurios garsenybės, bendradarbiavusios su šiuo prekės ženklu, nutraukė sutartis.
Iškart po istorijos su megztiniais „H&M“ įsipainiojo į skandalą dėl puskojinių. Kai kuriems pirkėjams pasirodė, kad piešinyje žmogeliukas su kūju arabiškais rašmenimis rašo žodį „Alachas“. Dizaineriai pareiškė, kad tai visiškas atsitiktinumas, bet dėl skundų prekės teko atsisakyti.
2018 m. skandalo dėl rasizmo auka tapo ir rusė dizainerė Uljana Sergejenko. „Bomba“ sprogo po to, kai „Instagram“ buvo paskelbtas kvietimas į U.Sergejenko kolekcijos pristatymą Paryžiaus mados savaitėje. Jis buvo pasirašytas fraze „To my niggas in Paris“. Į Vakaruose nekorektišką žodį iškart atkreipė dėmesį mados industrijos dalyviai, įskaitant Naomi Kembel (Naomi Campbell).
Publikacija apie „rasistus iš Rusijos“ pasirodė daugelyje pasaulio mados žurnalų. Uljana atsiprašė ir nurodė, kad frazė - nuoroda į to paties pavadinimo Kanjė Vesto (Kanye West) dainą. Tačiau už amerikiečio juodaodžio reperio žodžius rusų gražuolei nebuvo dovanota, buvo raginama boikotuoti jos kolekciją ir renginį.
„Dolce & Gabbana“ ir „buki kinai“
O štai „Dolce & Gabbana“ praėjusių metų lapkritį „sudegė“ Azijos rinkoje. Prieš pristatymą Šanchajuje buvo išleista serija ironiškų filmukų, kurie turėjo liaupsinti kinų ir italų kultūrų simbiozę.
Viename filmuke kinė nerangiai bando lazdelėmis valgyti itališką pastą, o kitame balsas už kadro klausia, ar jai ne per didelis itališkas desertas kanolis.
Alyvos į ugnį įpylė asmeninio Stefano Gabanos susirašinėjimo kopijos, kuriose jis kinų biuro darbuotojus pavadino „bukais“, taip pat pavartojo išsireiškimą „purvina, buka, apsnūdusi kinų mafija“. Nepaisant S.Gabanos ir visos firmos atsiprašymų ir pareiškimų apie įsilaužimą į paskyras, šou Šanchajuje buvo atidėtas.
„Zara“ ir svastika
Neretai garsūs prekės ženklai yra apkaltinami antisemitizmu. Ko verta vien garsiojo Džono Galijano (John Galliano) istorija, kai jis 2011 m. buvo atleistas iš „Dior“ vyriausiojo dizainerio pareigų dėl antisemitinių pasisakymų apie dvi Paryžiaus kavinės lankytojas.
Išgėręs garsenybė pareiškė, kad „myli Hitlerį“ ir prišnekėjo dar daug ko. Už tai teismas jam skyrė 6 tūkstančių eurų baudą.
Bet dažniausiai į antisemitinius skandalus patekdavo ispanų prekės ženklas „Zara“. Viskas prasidėjo nuo to, kad 2007 m. firma išleido tekstilinę rankinę su svastika. Indijoje, iš kurios įkvėpimo sėmėsi dizaineriai, ji yra laikoma Saulės simboliu, bet europiečiai pirkėjai rankinės neįvertino.
2014 m. „Zara“ pristatė vaikišką dryžuotą pižamą su šešiakampe geltona žvaigžde ant krūtinės. Ir nors firma tvirtino, kad tai „šerifo“ pižama, visas pasaulis joje įžvelgė koncentracijos stovyklos kalinių žydų uniformą.
Visa partija buvo išimta.
Rašyti komentarą