Pavadinimą rado Taline
Labai populiarios Klaipėdos senamiestyje veikiančios kavinės „Senoji Hansa” savininkas Ramūnas Pocevičius labai greitai prisiminė visas pavadinimo gimimo detales.
2003-iaisiais metais, kai bebuvo likę tik pusantro mėnesio iki pabaigtuvių, Ramūnas dar nebuvo išsirinkęs pavadinimo. Jis svarstė, kad kavinės vardas galėtų turėti sąsajų su pirkliais, su laivynu, su uostu. Reikėjo įkvėpimo. Kai draugui Artūrui prisipažino, kad neranda tinkamo pavadinimo, šis prasitarė, kad Talino senamiestyje veikia kavinė „Old Hansa”. Tada pasikalbėjo su dizaineriu Valiumi Puloku, kuris ramiai patarė: „Ramūnai, mes padarysime paprastai, bus „Senoji Hansa”.
ĮKŪRĖ. Gintautas Bertašius kartu su žmona Vitalija, iš Šveicarijos grįžę į Klaipėdą, buvusių sandėlių vietoje įkūrė naują viešbutį.
Atkūrė istorinį teisingumą
Kai ilgus metus Italijoje ir Šveicarijoje praleidęs tarptautinėje rinkoje puikiai žinomas verslininkas, finansininkas ir investuotojas Gintautas Bertašius kartu su žmona Vitalija grįžo į Klaipėdą ir buvusių sandėlių vietoje ėmė planuoti įkurti naują viešbutį, pavadinimas "Michaelson boutique hotel" pats atėjo į rankas.
- Mes paprašėme istoriko Kęstučio Demerecko atlikti istorinę studiją, kas konkrečiai buvo šitoje vietoje, ir jis mums atnešė įrodymus, kad šitie pastatai buvo pastatyti žydų pirklio Chaimo Michaelsono. Taip pavadinimu buvo atkurtas istorinis teisingumas.
Tada jau kreipėmės į dizainerį Antaną Jonušą, sukūrusį pirmąjį telekomunikacijų bendrovės "Omnitel" ženklą, - pasakoja G. Bertašius. - Užsiminėm, kad čia buvo sandėlis, bus viešbutis ir reikia sugalvoti gražų prekinį ženklą. Ir jis vieną dieną atneša tą žmogeliuką su raktais ir sako: "Va, raktai, žmogeliukas. Michaelson." Klausiu jo: "O kur viešbutis?" "Raktai, kambariai, saugumas, ir yra viešbutis, viskas siejasi", - paaiškino jis.
Viešbučio pavadinimas užsieniečiams labai įsimenantis. G. Bertašiaus nuomone, visai be reikalo kai kas tvirtina, kad Klaipėda istoriškai buvo vokiečių miestas.
Klaipėda buvo tarptautinis miestas; čia, be vokiečių, gyveno anglai, škotai, prancūzai, švedai, olandai. Būtų gerai, kad miestas ir atgimtų kaip daugiakultūrinis miestas, sau ir mums visiems linki G. Bertašius.
Krikštamotė - Olga Žalienė
Jaukios senamiestyje, visai šalia Dramos teatro, įsikūrusios Pilies kirpyklos pavadinimo krikštamotė pasirodė besanti Jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė.
Pasak kirpimo meistrės Dalios Volkienės, Pilies kirpyklos pavadinimo krikštamotė yra Olga Žalienė |
- Mes taip sunkiai "gimdėm" būsimos kirpyklos pavadinimą, - pasakoja čia dirbanti kirpimo meistrė Dalia Volkienė. - Kokių tik pavadinimų neprikūrėme: ir "Šalia teatro", ir "Teatro užkulisiai", ir "Grožio rampa". Vėliau ėmė konkuruoti "Gildijos meistrai", "Balveriai", nes taip senovėje buvo vadinami barzdaskučiai. Tada svarstėme apie pavadinimą "Kirpėjų cechai". Niekas neprilipo.
Tada Olga Žalienė, išgirdusi, kad nerandame tinkamo pavadinimo būsimai kirpyklai, pasiūlė susieti pavadinimą su konkrečia vieta. Kai apsidairėme aplinkui, radome žodį "pilis" - Pilies gatvė, piliavietė, Pilies tiltas. Taip ir gimė pavadinimas Pilies kirpykla, - prisimena D. Volkienė
Pasak kirpimo meistrės Dalios Volkienės Pilies kirpyklos pavadinimo krikštamotė yra Olga Žalienė
Kavos architektai
Kokių tik angliškų pavadinimų mes neturime Klaipėdoje. eini centrinėmis gatvėmis ir, skaitydamas iškabas, gali lietuviškai pamiršti. Ką darysi, kai kurie tautiečiai galvoja, kad angliškas arba lotyniškas pavadinimas jau savaime garantuoja verslo sėkmę.
Tereikia save pristatyti kuo įmantriau, mąsto jie, ir verslas klestės, eurai, svarai, doleriai ir frankai upeliu tekės. Žodžiu, kad tik kitoniškai, kad tik nežmoniškai.
Nedaug trūko, kad ant dar vieno uostamiesčio pastato fasado būtų nutūpusi dar viena, ne kiekvienam praeiviui suprantamu vardu pavadintos kavinukės -"Red cup" iškaba. Bet, laimei, ne šį kartą.
Visų patriotų džiaugsmui, Manto gatvėje duris atvėrė kavinė gražiai lietuviškai skambanti - "Kavos architektai".
Kavinės savininkai kaunietė Lina ir klaipėdietis Vytautas Alšauskai labiausiai džiaugiasi, kad jiems pavyko kava sudominti paprasčiausius žmones.
Lina su Vytautu susipažino studijuodami Vilniuje. Po trejų metų Lina perėjo į kitą specialybę - tekstilės dizainą, o Vytautas baigė architektūrą ir daug metų dirba šioje srityje, projektuoja. Linai artimas interjero dizainas, tekstilės sprendimai.
- Rinkomės iš kelių pavadinimų, - pasakoja Vytautas, - o pavadinimas "Kavos architektai, nepaisant, kad yra gal kiek per griozdiškas, mums labai artimas. Mes labai ilgai ieškojome lietuviško pavadinimo, o šį pavadinimą mums pasiūlė mūsų draugai.
Lina ir Vytautas Alšauskai
Picos už pavadinimą
Buvo ir tokie laikai, kai už sugalvotą vykusį pavadinimą galėjai būti apdovanotas paprasčiausia pica, ir to užtekdavo.
Kartą, kai dar nebuvo išrasti išmanieji telefonai, dienraštyje "Vakarų ekspresas" praktiką atliko studentė iš Kauno. Tokia Reda. Ji puoselėjo mintį Kaune atidaryti piceriją ir redakcijos darbuotojams pasiūlė savotišką konkursą geriausiam pavadinimui sugalvoti. Liudininkai sako, kad reporterė Dalia Grikšaitė pasiūlė pavadinimą "Čiau Pica". Tačiau pati Dalia teigia, kad nėra tikra, kad ji autorė. Pavadinimas tiko. Picerija tokiu pavadinimu veikė Kaune, netoli Karo istorijos muziejaus.
Ir, ko gero, D. Grikšaitės dėka žurnalistai, netgi tie, kurie nepasiūlė nieko padoraus, tada buvo apdovanoti net keliomis picomis. Tada tai buvo neeilinis įvykis. Argi dėl to nevertėjo stengtis?
Ekologiškos "Kar Kar" vardo ištakos
Nuotykių parko "Kar Kar" direktorius Mindaugas Žilys puikiai prisimena, kad renkant pavadinimą nuotykių parkui kitokie variantai, išskyrus "Kar Kar", net ir nebuvo svarstomi.
- Tuo metu partneriai buvo "Klaipėdos pienas". Bendrovėje darbavosi labai stiprūs vadybininkai, - prisimena Mindaugas Žilys, - kurie sukūrė ekologiškus ledus "Kar Kar". Nors tas projektas, dabar jau galima sakyti, nepasiteisino, tačiau tuo metu jie ekologiškus produktus gretino su vaikų atrakcijomis nuotykių parke. Atsirado aiški vizija, kad tai bus nuotykių parkas, vaikai, ledai, - pasakojo M. Žilys.
M. Žilys prisimena, kad renkant pavadinimą nuotykių parkui kitokio kaip "Kar Kar" net ir nebuvo
"Klaser" neskambėjo
Oficialus "Audi" atstovas, UAB "Klasera" generalinis direktorius Vladas Pleskovas apie bendrovės pavadinimo kilmę papasakojo labai trumpai:
- Pirminis pavadinimas buvo dviejų žodžių "Klaipėdos servisas" junginys - "Klaser", bet jis neskambėjo, todėl man ir keliems kolegoms labiau priimtinas pasirodė "Klasera", - pasakoja V. Pleskovas, - mums reikėjo dirbti su vokiečiais ir reikėjo lengvai įsimenamo ir trumpo pavadinimo.
Deivės vardas, ir tiek...
Statybų bendrovės "Kleta" vadovas Arūnas Kuraitis pavadinimo pasirinkimo visiškai nesureikšmina:
- Čia nėra pavadinimas, paprasčiausiai iš senovės Graikijos mitologijos išsirinkome deivės vardą. Mes manėme, kad pavadinimas turi būti trumpas, skambus, greitai ir lengvai įsimintų.
A. Kuraitis paaiškino, kad visada, kurdamas naują projektą ir rinkdamas pavadinimą, į kūrybinį procesą įtraukia visus kolektyvo narius.
"Solorina" skamba gražiai
Oficialaus "Toyota" atstovo Lietuvoje "Solorinos" generalinis direktorius Antanas Bartkėnas buvusį įmonės pavadinimą "Vakarų Lada" keitė į "Solorina" tik dėl to, kad šis žodis pasirodė skambus ir melodingas.
Dabar jau daugeliui klaipėdiečių šis žodis įstrigęs į atmintį ir ne vienas, išgirdęs "Solorina", žino, kad kalba sukasi apie populiarių japoniškų automobilių pardavimo saloną.
Be jokių tabu
"Tabu" baro įkūrėjai Andrius Kasperavičius ir Aurimas Gečas mąstė, kaip susieti baro pavadinimą su šalia esančia Koncertų sale. Kadangi abu partneriai visada balsuoja kartu, tai pavadinimas "Tabu" abiem pasirodė labiausiai priimtinas iš keliolikos kandidatų.
"Kultūros fabrike" veikianti kavinė "Raketa", Andriaus žodžiais tariant, taip pat galėjo būti pavadinta kitaip. Buvo kilusi pagunda pavadinti "Perkūnu". Bet priimtinesnis pasirodė pavadinimas "Raketa", ir klaipėdiečiai, kurie pamėgo šią vietą, kito pavadinimo jau ir neįsivaizduoja.
Būna ir taip
Šiandien daugeliui klaipėdiečių žinoma žurnalistė, renginių organizatorė Dalia Grikšaitė apie pavadinimų atranką turi daug linksmų istorijų. Ypač jai įsiminė viena situacija.
- Buvo toks nuotykis, kai į mus kreipėsi vienas kolektyvas ir paprašė surasti jiems naują pavadinimą. Senasis jiems atrodė per griozdiškas, neįsimenantis ir neatitinkantis jų veiklos pobūdžio. Ir nelietuviškas, - pasakojo Dalia.
Ji su kolegomis kelias dienas rimtai užsiėmė tikru smegenų šturmu, norėdami surasti patį patį geriausią atitikmenį. Atrodė, kad sprendimas jau čia pat. Bet pačią paskutinę akimirką muzikine veikla užsiimančios bendrovės vadovai persigalvojo. Ir galų gale nusprendė likti su senuoju pavadinimu. Tuo, kuris jiems iki tol labai nepatiko. Nuo kurio jie patys buvo pavargę ir kurio aplinkiniai nesuprasdavo dėl jo sudėtingumo ir dviprasmiškumo.
Renginių organizatorė Dalia Grikšaitė prisiminė vieną linksmą istoriją
Painiava dėl "Banginių"
Algirdas Aušra uždarosios akcinės bendrovės pavadinimą "Banginis" paveldėjo iš kitos bendrovės. Tai įvyko prieš 25 metus.
- Kažkada "Baltijos" žvejų kolūkyje buvo pristeigta įvairių uždarųjų akcinių bendrovių, o vėliau nebeliko kur jų dėti, - juokiasi A. Aušra. - Uždaryti jas irgi buvo problemiška.
Pavadinimas "Banginis" A. Aušrai nebuvo arti širdies. Pretenzingas, labai įpareigojantis ir per daug rėksmingas. Bet paaiškėjo, kad keisti gan sudėtinga.
- Keblumų buvo kilę, kai "Senukai" Klaipėdoje atidarė "Banginio" parduotuvę, - pasakoja A. Aušra. - Mums skambindavo klientai, klausinėdavo apie kažkokias prekes, klausdavo, kada bus kažkokių fejerverkų. Mat daugeliui, kurie teiraudavosi apie parduotuvę "Banginis", duodavo mūsų bendrovės telefono numerį. Kažkas siūlė ieškoti teisybės. Bet kam? Mums skambindavo kaip į "Senukus", tai yra parduotuvę "Banginis", o mūsų "Banginis" - bendrovės pavadinimas.
Rašyti komentarą