Patvirtintas 2027 metų valstybės biudžetas: didesnių mokesčių neišvengsime

(1)

Ne, tai ne klaida. 2024 metų gruodžio 19 dieną Seimas patvirtino 2027 metų valstybės biudžetą. Žinoma, patvirtino ne tik jį, bet ir 2025 bei 2026 metų biudžetus – galima sakyti, viskas patvirtinta trims metams į priekį. Kodėl buvo tvirtintas trijų metų biudžetas ir ką tai lems ateityje?

Vilniaus Universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto mokslininkės, dėstytojos dr. Živilės Simonaitytės-Vasiliauskienės komentaras 

Kodėl Lietuvoje buvo patvirtintas ne vienerių, o trijų metų biudžetas?

Dar 2018-aisiais Lietuva tapo pilnateise Ekonominio bendradarbiavimo plėtros ir organizacijos nare ir pradėjo įgyvendinti įvairiais šios organizacijos rekomendacijas skirtas efektyvesniam viešųjų finansų valdymui. Viena iš rekomendacijų – valstybės biudžeto planavimas ne vieneriems metams, o kiek ilgesniam, bent trijų metų laikotarpiui.

Rekomendacijos įgyvendinimas kiek užtruko, vykdyti įvairūs pereinamieji ir parengiamieji etapai, tačiau 2023 m. gruodį buvo priimtas Biudžeto sandaros įstatymo pakeitimas, kuris numatė, kad Lietuvos valstybės biudžetas nuo 2025 m. bus tvirtinamas nebe vieneriems, o trejiems metams.

Ar galėsime pakeisti priimtą 2025–2027 m. biudžetą?

Vidutinės trukmės biudžeto planavimas turėtų užtikrinti sėkmingesnį ilgalaikių planų įgyvendinimą, ekonominį stabilumą, geresnį išteklių valdymą ir didesnį skaidrumą, tačiau atneša ir iššūkių. Pagrindiniai iš jų –  galimas netikslumas (dėl ekonominių ar geopolitinių pokyčių) ir lankstumo trūkumas (siekiant reaguoti į nenumatytas situacijas).

Lietuvoje šiuo klausimu turime paradoksą. Pirmąjį trimetį biudžetą turėjo priimti nauja valdančioji koalicija, jo įvertinimui ir peržiūrai turėjusi itin mažai laiko. Jei nebūtų galimybės jo pakeisti, valdantieji turėtų tris iš keturių savo valdymo metų dirbti su finansiniais ištekliais, kurių patys nesuplanavo. Šios aplinkybės buvo įvertintos ir Biudžeto sandaros įstatyme numatyta galimybė patvirtintą trimetį biudžetą keisti. Vis dėlto, siekiant išlaikyti ilgalaikio planavimo privalumus, aplinkybės, kurioms esant biudžeto pakeitimai gali būti daromi, nėra neribotos.

Kokioms aplinkybėms esant galima keisti priimtą trimetį biudžetą?

Biudžeto pajamos gali keistis dėl ekonominės situacijos (pvz., kai dėl didesnio nei planuoto ekonominio augimo surenkamos didesnės pajamos), mokestinių pakeitimų, gautos tarptautinės finansinės paramos ar papildomo skolinimosi.

Didesnės nei planuotos biudžeto pajamos (jei tokių pavyksta gauti) gali ir turi papildyti patvirtintą trimetį biudžetą. Kyla klausimas – kada galima peržiūrėti ir perskirstyti jau patvirtintas išlaidas? Čia aplinkybių jau kur kas mažiau.

Jei biudžeto pajamos nedidėja, jo išlaidos gali būti tik dviem atvejais: pirma, susidarius išskirtinėms aplinkybėms ir (arba) paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją; antra, pasikeitus Vyriausybei, vieną kartą per dvejus pirmuosius Vyriausybės kadencijos metus. Taigi, jeigu nenutiks joks force majore, Vyriausybė galės peržiūrėti jau patvirtintas 2025–2027 m. išlaidas, paskirstydama asignavimus iš vienų sričių kitoms.

Kodėl laukia didesni mokesčiai?

Net ir trumpas laikas, kurį naujoji Vyriausybė turėjo biudžeto projektui peržiūrėti ir patikslinti, parodė, kad jie nemato arba išvis neranda sričių, kurioms būtų galima skirti mažesnį finansavimą. Tai patvirtina ir Vyriausybės programa, kurioje numatytos papildomos išlaidos, tačiau neužsimenama apie aiškų išlaidų mažinimą tam tikrose srityse.

Pagrindinė tarptautinė parama, kurią Lietuva gaus artimiausiais metais, jau yra suplanuota ir pradėta naudoti. Taip pat nėra pagrindo tikėtis gerokai spartesnio ekonomikos augimo nei anksčiau prognozuota. Nors ES gali nuspręsti pakeisti euro zonos šalių skolinimosi limitus, siekdama finansuoti papildomas gynybos išlaidas (apie tai jau svarsto ir Europos centrinis bankas), kitoms sritims reikės ieškoti papildomų lėšų – o tai reiškia, kad teks didinti mokesčius.

Kokie mokesčiai didės?

Kol kas itin sunku pasakyti, kokie mokesčiai didės, tačiau akivaizdu, kad vien gyventojų pajamų mokesčio (GPM) progresyvumo nepakaks. Šiuo metu valstybės biudžeto pajamos iš GPM sudaro apie 1 milijardą eurų, o noras papildomoms išlaidoms gali siekti iki daugiau nei 5 mlrd. eurų. Todėl reikės ieškoti papildomų mokestinių pajamų šaltinių.

Belieka tikėtis, kad bus atsižvelgta į tarptautinių organizacijų, tokių kaip Tarptautinis valiutos fondas, Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija ar Europos Komisija, bei ekonomistų rekomendacijas. Taip pat, kad bus peržiūrėti mokesčiai, kurie mažiausiai kenkia ekonomikos augimui, susiję su turtu ir aplinkosauga.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder