Drama dėl elektros skaitiklių: 90-metė senolė sulaukė beveik 19 tūkst. eurų sąskaitos
(4)Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) atstovai teigia, kad tai nebūtinai susiję su išmaniaisiais skaitikliais – panašios skolos susidaro ilgai vengiant deklaruoti suvartojimą.
Spalį gyventojus pasiekusios sąskaitos už elektrą kai kuriems vartotojams tapo ne vien nemalonia, bet net ir gąsdinančia staigmena.
Vienos senyvo amžiaus kaunietės namuose pakeitus įprastus skaitiklius į išmaniuosius, vėliau jai atsiųsta didžiulė, beveik 19 tūkst. eurų siekianti sąskaita.
Skaičius toks neįprastas, kad bendrovės „Ignitis“ pateikiamoje sąskaitoje kai kur jis netelpa į numatytus laukelius ir atvaizduojamas ne per vieną, o per dvi eilutes.
Šią istoriją 15min papasakojusi ir pas minėtą moterį apsilankiusi Kauno VŠĮ Senjorų dienos centro „Keturlapis dobilas“ vadovė Diana Žukauskienė teigė, kad moteris savo bute ilgą laiką, apie dešimtmetį negyveno.
Šeimininkė elektros skaitiklio duomenų tą laiką nedeklaravo, tačiau buvo įspėjusi tiekėją, kad bute negyvena, todėl ir elektros nevartoja.
Pašnekovės žiniomis, kitų skolų už butą senjorė neturi, mokesčiai už šildymą ir bendri komunaliniai mokesčiai būdavo sumokami.
„Ji nieko nedeklaravo, bet jie [„Ignitis“] žinojo – ji kartkartėmis jiems pasiskambindavo, klausdavo, ar niekas nepasikeitė, sakydavo, kad ten negyvena, jie sakydavo, kad pas ją netgi yra permoka ir viskas gerai“, – pasakojo pašnekovė.
Anot moters, maždaug prieš pusantrų metų moters bute įvyko gedimas su jos skaitikliu, tuomet ESO atstovai atvažiavo, nuskaitė rodmenis ir gedimą sutaisė.
„Skaitiklio parodymas nebuvo niekuo ypatingas, nebuvo skolų, nieko, tiesiog jie jį užfiksavo ir tvarkė. Dabar jie teigia, kad nuo tų pusantrų metų paskaičiavo tuos 18 tūkst. eurų“, – teigė D.Žukauskienė.
Iš pateiktos sąskaitos matyti, kad tarp dviejų paskutinių deklaruotų rodiklių rodmenų susidaręs apie 6,8 tūkst. kWh skirtumas.
Įvertinus tai, kad trūkumą reikia apmokėti esamais tarifais, nepriklausomai nuo to, per kiek metų jis galimai susikaupė, Kauno gyventojos pirminė sąskaita šį mėnesį būtų siekusi virš 2248 eurų.
Jeigu tokiu atveju buvo lyginami skaitiklio rodmenys prieš pusantrų mėnesių, anot D.Žukauskienės, fiksuoti taisant gedimą, ir dabartiniai, nuskaityti įdiegiant išmanųjį elektros skaitiklį, matematiškai viena dviejų kambarių bute gyvenanti moteris per mėnesį vis viena vidutiniškai turėjo suvartoti apie 370 kWh energijos.
Ji, kaip ir visi vartotojai Lietuvoje, gavo ir 612 eurų valstybės kompensaciją (po 9 ct/kWh), kuri sąskaitą už rugsėjį tarsi sumažino iki 1636 eurų.
Vis dėlto tai ne pabaiga – eilutėje „Perskaičiuota už praėjusius laikotarpius“ nurodyta objektui priskaičiuota suma siekia daugiau nei 17,258 tūkst. eurų.
Anot D.Žukauskienės, senyvo amžiaus moteriai tokia žinia buvo labai nemaloni.
„Žmogus garbingo amžiaus, jis tikrai labai blogai pasijuto, reikėjo ir į medikus kreiptis. Tikrai aiškinsimės toliau“, – 15min pasakojo moteris.
Tiesa, ji pridūrė, kad „Ignitis“, po to, kai į bendrovę buvo kreiptasi, gyventojos sąskaitą žadėjo peržiūrėti.
ESO: dideles sąskaitas lemia ilgai nedeklaruoti rodikliai
Pati praktika priskaičiuoti ankstesnį suvartojimą po ilgo laiko deklaravus skaitiklių rodmenis nėra reta.
Kai kurie vartotojai patys pasirenka paslaugą, pagal kurią suvartojimas skaičiuojamas pagal vidurkį, o deklaravus skaitiklių rodmenis, realų suvartojimą perskaičiuoja „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO), tuomet pateikia duomenis elektros tiekėjams, šie atsiunčia sąskaitą.
Vartotojas lieka arba su permoka, arba su skola.
Kitais atvejais vartotojai tiesiog vengia deklaruoti duomenis ilgą laiką, o perviršis kaupiasi. Galiausiai skola sumokama tuo metu galiojančiu tarifu, nepriklausomai nuo elektros vartojimo laikotarpio.
Šiuo atveju ESO atstovai teigia, kad susidariusi situacija nebūtinai susijusi su išmaniaisiais skaitikliais – tiesiog keičiant juos, darbuotojas visuomet nurašo skaitiklio rodmenis.
Tad net jeigu pats gyventojas ilgai nedeklaravo skaitiklio rodmenų, tą už jį padaro keisti skaitiklio į namus atvykęs darbuotojas.
Anot ESO, paprastai tokiais atvejais dideles sąskaitas lemia tai, kad ilgą laikotarpį nebuvo deklaruoti skaitiklių rodikliai.
„Beveik visais atvejais ESO darbuotojui nurašius skaitiklių rodmenis – tai vyksta nebūtinai keičiant skaitiklius – susidaro didelės skolos. Tai lemia ilgas rodmenų nedeklaravimo laikotarpis“, – rašoma 15min atsiųstame bendrovės atsakyme.
„Susiduriame su situacijomis, kai gyventojai nedeklaruoja ir neatsiskaito už elektros energiją už ilgą laikotarpį, o patikrinus jų rodmenis paaiškėja, kad susidarė skola. Tokiu atveju, kaip numato reguliavimas, elektros sąskaita išrašoma tuo metu galiojančiomis kainomis“, – argumentuojama laiške.
Neseniai ESO specialistai susidūrė su kita situacija, kai klientą pasiekė maždaug 18 tūkst. eurų sąskaita už elektros energiją, nors iki tol jis mokėdavo apie 16 eurų per mėnesį.
Paaiškėjo, kad klientas 2019 metais įsigijo komercinį objektą ir mokėdavo verslo klientams kiekvieną mėnesį taikomą elektros galios dedamąją.
Tačiau elektros skaitiklio rodmenų nedeklaravo nuo 2019 m. vidurio ir taip susikaupė daugiau negu 20 tūkst. kilovatvalandžių už beveik pusketvirtų metų laikotarpį.
ESO darbuotojui šių metų rugsėjį nurašius ir nufotografavus faktinius skaitiklio rodmenis, buvo išrašyta sąskaita už iki tol nedeklaruotą elektros energijos kiekį, rugsėjį galiojančiais tarifais.
Masinį išmaniuojų elektros skaitiklių diegimą ESO pradėjo rugsėjį. Iki 2025 m. bus įdiegta apie 1,2 mln. šių skaitiklių. Bendrovė skaičiuoja, kad įrenginiai padės vartotojams sutaupyti apie 6 proc. elektros energijos.
Rašyti komentarą