Kol kas Klaipėdos uostui ES sankcijų Baltarusijai įtaka bus kone nepastebima

Europos Sąjungos vadovai šią savaitę pritarė naujoms sankcijoms., kurios suvaržys Baltarusijos galimybes eksportuoti kalio trąšas, naftos produktus ir tabako gaminius, - skelbia portalas LRT.lt..

Baltarusijai bus ribojama prieiga prie Europos Sąjungos kapitalo rinkų, uždrausta teikti Baltarusijos Vyriausybei, valstybės institucijoms draudimo arba perdraudimo paslaugas.

Įvestos sankcijos ir Baltarusijos kalio trąšų milžinei „Belaruskalij“, kuri savo produkciją į pasaulio rinkas eksportuoja naudodamasi Lietuvos geležinkelių ir uosto paslaugomis.

Tačiau aiškėja, kad sankcijos atgaline data nebus taikomos: sutartys, pasirašytos iki šių metų birželio 25-tos dienos galios, o tai reiškia, kad Lietuvos, Europos ir Baltarusijos bendrovės, turinčios ankstesnių įsipareigojimų, gali ramiai dirbti. 

 

Archyvų nuotr.

Klaipėdos jūrų uostas 

Lietuvos banko skaičiavimais, net jei būtų visiškai blokuoti ekonominiai santykiai su Baltarusija, Lietuvos ekonomikai tai sukeltų menką žalą: per trejus metus BVP sumažėtų 0,9 proc.

Didžiausias poveikis būtų kitąmet

Labiausiai galėtų nukentėti Lietuvos transporto sektorius: Lietuvos geležinkeliams grėstų prarasti ketvirtadalį, o Klaipėdos uostui – iki 30 proc. krovinių.

Sprendimų priėmėjai tikina, kad, įvertinus sankcijų paketo griežtumą, bus nuspręsta ar valstybės įmonėms reikalinga dotacija.

Archyvų nuotr.

Dabar aiškėja, kad artimiausiu metu ES sankcijų, kuriomis baudžiamas Baltarusijos režimas, įtaka Lietuvai bus beveik nepastebima – „Belaruskalij“ trąšų pilni vagonai ir toliau rieda Klaipėdos uosto link.

„Sankcijos apima tik apie 20 proc. Lietuvoje kraunamų trąšų. Kitaip sakant, 80 proc. lieka nepaveiktos, nepaisant sutarčių, nepaisant nieko.

Dėl to darau išvadą, kad trumpuoju laikotarpiu sankcijų poveikis yra nedidelis“, – kalbėjo susisiekimo ministras Marius Skuodis.

 Archyvų nuotr.

Marius Skuodis / BNS nuotr.

Lietuvos geležinkeliai dar tik skaičiuoja praradimus: 2,5 mln. tonų trąšų iš „Belaruskalij“ ir maždaug 0,5 mln tonų naftos produktų pervežimus, tarp jų ir tranzitu į Kaliningrado sritį.

Preliminariais duomenimis, iš viso Lietuvos geležinkeliai prarastų iki 20 mln. eurų pajamų.

Mūsų kalbinti Lietuvos pareigūnai užsimena, kad buvo susilaikyta nuo griežčiausių sankcijų – nuo Maskvos priklausomas Lukašenka būtų priverstas pasitraukti iš Baltijos valstybių uostų, pasikeitus Baltarusijos politinei vadovybei grįžti būtų sudėtinga.

„Bet ką reikia pabrėžti – mes visko nežinome, kokių veiksmų gali imtis mūsų kaimynas.

Naftos produktai yra geras pavyzdys ir be sankcijų naftos produktai buvo nukreipti per Rusijos uostus.

Nepaisant sankcijų, gali visko būti“, – situaciją aiškino susisiekimo ministras M. Skuodis.

Archyvų nuotr.

Aliaksandras Lukašenka 

Pats diktatorius grasina kaimynes šalis ir toliau terorizuoti nelegaliai valstybės sieną kertančiais žmonėmis ir kontrabanda. Apsilankęs Gardine, žadėjo strateginėse įmonėse įvesti karo padėtį.

„Jokio sulėtėjimo nė vienoje įmonėje neturi būti. Jeigu reikės – [gali būti įvesta] karo padėtis“, – šią savaitė kalbėjo Baltarusijos autoritaras A. Lukašenka, - rašo portalas LRT.lt.

Archyvų nuotr.

Sidebar placeholder