Perspėja dėl siuntų iš užsienio: kai kurios prekės pabrangs kelis kartus, jų laukti gali tekti savaitėmis

Jungtinei Karalystei (JK) išstojus iš Europos Sąjungos (ES), pabrango siuntų gabenimo kaštai, tačiau siuntų iš Anglijos nesumažėjo. Vis tik, pasak kalbintų pašnekovų, dėl naujos siuntų tvarkos jau greitu metu prekės iš užsienio pirkėjams gali kainuoti gerokai daugiau nei iki šiol.

Prekės gali stipriai pabrangti

Iki šių metų liepos 1 dienos importo PVM apmokestinamos prekės, kurių suma viršija 22 eurus. Nuo liepos 1 ši lengvata bus panaikinta, todėl 21 proc. importo PVM bus taikomas visoms iš JK atkeliaujančioms prekėms. Jei siuntinių vertė viršija 150 eurų, papildomai reikia mokėti ir importo muitą, priklausantį nuo siunčiamų prekių pobūdžio bei kilmės šalies.

Susumavus siuntos gabenimui taikomus mokesčius, prekė gali pabrangti kone dvigubai. Tačiau siuntų įmonių prognozės, jog lietuviai liausis siuntęsi prekes iš Anglijos ir ims apsipirkinėti Vokietijos bei Lenkijos elektroninėse parduotuvėse, nepasitvirtino. Lietuvos pašto Komunikacijos departamento vadovės Ugnės Bartašiūtės teigimu, JK ir toliau išlieka tarp populiariausių importo šalių.

„Vertinant preliminarius 3 mėnesių rezultatus, galima sakyti, kad Brexit kol kas didelės įtakos importo srautams iš JK neturėjo. Šių metų sausį, palyginti su praėjusiais metais, siuntų srautas yra 30 proc. didesnis. Šie metai pagal siuntų kiekius bendrai yra rekordiniai. Ne išimtis ir siuntos, gaunamos iš JK“, – teigia U.Bartašiūtė.

Siuntų tarnybos „DHL“ generalinis direktorius Mindaugas Pivoriūnas tikina, jog įmonė su nesklandumais dėl siuntų gabenimo ir dokumentų tvarkymo susiduria vis rečiau, nes didžioji dalis klientų jau žino apie pasikeitimus ir naujus reikalavimus. „Tačiau vis dar pasitaiko atvejų, kai tenka klientus konsultuoti ir aiškinti, kodėl siuntą reikia muitinti, kokie su tuo susiję kaštai, dokumentai ir formalumai“, – pripažįsta M.Pivoriūnas.

Pasak jo, nauja tvarka siuntų gabenimo laiko pernelyg neprailgino.

„Daugelis stambių siuntėjų bei internetinės prekybos įmonių mokesčių kaštus įtraukia į galutinę prekės kainą. Tai reiškia, kad muitinės formalumais ir su tuo susijusiais kaštais pasirūpina siuntėjas. Tokių siuntų gabenimo laikas nesikeitė ir jos pristatomos tą pačia arba kitą dieną po jų atvykimo į Lietuvą. Tačiau siuntoms, kurias turi muitinti gavėjas ir muitinimas neįtrauktas į prekių kainą, prisidėjo 1–2 dienos siuntos muitinimui“, – tvirtina įmonės generalinis direktorius.

Anot jo, galutinis prekių pristatymo ir muitinimo terminas priklauso nuo to, kaip greitai klientas sureaguoja į prašymą pateikti papildomą informaciją, dokumentus bei nuo muitinės sistemų darbo. „Po paskutinio atvejo, kai muitinės sistemos ilgą laiką neveikė, buvo susikaupę pakankamai dideli neišmuitintų siuntų kiekiai ir muitinimas gerokai užtruko“, – primena M.Pivoriūnas.

„DHL“ generalinis direktorius tikina, jog dėl „Brexit“ didelių nesklandumų išvengta, tačiau sunkumai laukia nuo liepos 1 d. panaikinus importo PVM lengvatą prekėms iki 22 eur.

„Nuo liepos 1 d. klientas, gavęs 20 eur. vertės džinsus iš Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV), turės juos deklaruoti (pats arba per deklarantus) ir susimokėti 4,2 eur. PVM. Idealiu atveju, esant maksimaliai muitinės ir transporto kompanijų duomenų integracijai bei patraukliam savitarnos portalui, kuriame gavėjas galės paprastai užpildyti deklaraciją, problemų nekiltų.

Pagrindinė problema ta, kad tokių siuntų kiekiai yra milžiniški, o muitinės pasirengimas šios direktyvos įgyvendinimui yra abejotinas. Todėl, jei pats nesugebės to padaryti, be 4,2 eur. PVM klientas gali būti priverstas susimokėti ir už deklaravimą bei siuntos saugojimą. Kelnės už 20 eur. pavirs 60 eur. vertės pirkiniu“, – perspėja M.Pivoriūnas.

Pasak jo, tokių siuntų kiekiai yra milžiniški, tad su jais susidoroti prireiks gausių muitinės specialistų pajėgų, kurių, pasak M.Pivoriūno, rinkoje trūksta. Tai reiškia, kad siuntos mutinimas užtruks ne 1-2 dienas, o kelias savaites.

Pirkėjus masina platus asortimentas

Pasak skaitmeninio marketingo agentūros „Digital Perfect“ vadovo Sauliaus Dackio, internetinės prekybos šuolį lėmė beveik metus trunkantis karantinas, kuris, eksperto teigimu, turės ilgalaikės įtakos.

„Labai daug žmonių pabandė internetu pirkti pirmą kartą ir jei patirtis buvo sėkminga, jie pirks ir toliau“, – tikina agentūros vadovas.

„PirkEU.lt“ direktorius Tomas Bacys svarsto, kad tokį pirkėjų elgesį galėjo lemti keletas veiksnių.

„Viena iš priežasčių yra įprotis apsipirkinėti JK bei pamėgti prekių ženklai ar parduotuvės. Ten labai išvystytas „Ebay“, paklausios dėvėtos antrinės rinkos prekės parduodamos už žemesnę kainą. Taip pat yra išskirtinių produktų, kuriuos galima įsigyti tik JK. Kiti JK apsipirkinėja dėl kalbos barjero – anglų kalba apsipirkti paprasčiau nei prancūzų ar lenkų“, – dėsto „PirkEU.lt“ direktorius.

Pasak jo, kai kurios prekės, net sumokėjus importo mokesčius, JK kainuoja mažiau nei Lietuvoje, todėl pirkėjai nepraranda susidomėjimo angliška rinka.

„Daugelis klientų apsipirkimą užsienyje renkasi dėl galimybės sutaupyti. Dėl didelės konkurencijos mažmeninėje prekyboje ir skirtingų mokestinių lengvatų tam tikri produktai ir prekių ženklai užsienyje kainuoja mažiau. Pavyzdžiui, Vokietijoje PVM – 19 proc., o Lietuvoje – 21 proc. Vaikiškoms prekėms JK PVM išvis netaikomas“, – sako T.Bacys.

Pasak T.Bacio, iš JK siunčiamų prekių gausa įvairi. Lietuvius domina sporto ir vaikiškos prekės, automobilių detalės, maisto papildai, dviračiai, apranga, avalynė, elektronika, buitinė chemija, net maisto produktai.

„Kitaip tariant, viskas, ką galima įsigyti Lietuvoje, ir tai, ko čia nėra“, – juokauja siuntų įmonės direktorius.

S.Dackys pritaria, kad prekių įvairovė yra svarbus veiksnys, skatinantis lietuvius gręžtis į užsienio rinkas.

„Dažnai „Amazon“ parduodamos prekės Lietuvoje yra gerokai brangesnės arba jų nėra dėl mažos rinkos. Kadangi atsirado mokesčiai, kaina lietuviškoje ir užsienio rinkoje pamažu lyginasi. Jei Lietuvoje padidėtų prekių pasirinkimas, tikėtina, jog žmonės daugiau imtų pirkti ir čia“, – svarsto skaitmeninio marketingo agentūros vadovas.

Lietuvos pašto duomenimis, didžiausi siuntų srautai į Lietuvą atkeliauja iš Kinijos (apie 70 proc.), kitos populiariausios šalys – Belgija, Nyderlandai, Vokietija.

 

 

 

Raktažodžiai
Sidebar placeholder