Bahamų salose aptikta 14 nuolaužų, atskleidžiančių „koks gyvenimas buvo vergų laivuose“
Bahamų archeologai nustatė 14 burlaivių, dalyvaujančių transatlantinėje vergų prekyboje tarp Afrikos ir Amerikos, povandeninių nuolaužų, rašoma naujoje ataskaitoje.
Tarp nuolaužų yra Peter Mowell, amerikiečių škuna, kuri 1860 m. nuskendo prie Lynyard Cay netoli Didžiosios Abako salos su maždaug 400 pavergtų afrikiečių; taip pat mažesnių laivų, gabenusių vergus į cukraus, kavos, medvilnės ir tabako plantacijas Šiaurės Amerikoje ir aplink Karibų jūrą.
Dauguma nuolaužų vietų buvo nustatytos tik iš XVIII ir XIX amžiaus įrašų ir lieka netyrinėtos, tačiau kai kurių jų vietos jau rastos.
Komanda fiziškai nustatė tris nuolaužas, tačiau „kol kas jos visos yra paslėptos“, – „Live Science“ elektroniniame laiške sakė Carlas Allenas, povandeninės archeologijos grupės „Allen Exploration“ generalinis direktorius ir įkūrėjas. „Šios nuolaužos yra ne tik istoriškai svarbios tiriant, koks buvo gyvenimas vergų laivuose, kas menkai suprantama archeologiškai, bet ir yra fiziniai šios siaubingos prekybos žinių bazės liudininkai.
Vergų laivai buvo identifikuoti per Allen Exploration Bahamas Lost Ships Project, kuris sudaro visų salose sudužusių laivų inventorių. Iki šiol komanda identifikavo 596 nuolaužas vandenyse aplink šiaurines Abako salas, o seniausia yra 1657 m.
Grupė dirba prie projekto su Bahamų jūrų muziejumi Freeporte Grand Bahama, kuris paskelbė ataskaitą apie vergų laivus savo „Ocean Dispatches“ serijoje, kad sutaptų su Juodosios istorijos mėnesiu.
Michaelas Patemanas, Bahamų jūrų muziejaus direktorius ir ataskaitos bendraautoris, sakė „Live Science“, kad Bahamų istorijai didelę įtaką padarė keli vergaus įvykiai. Tai apima pirmųjų vergų laivų atplaukimą iš Afrikos 1721 m., kuris apibrėžė salų gyventojų skaičių; daugiau nei 90 % šiandien ten gyvenančių žmonių yra kilę iš Afrikos.
Kitas vergų laivas „Nancy“ 1767 m. buvo sudaužytas šiaurėje Bahamų salose. Juo plaukė buvęs vergas, vardu Olaudah Equiano, kuris išgyveno po avarijos ir parašė apie savo išgyvenimus.
Bahamų salose taip pat įvyko 1841 m. sukilimas vergų laive „Creole“, kuris gabeno vergus iš Norfolko (Virdžinijos valstijoje) į Naująjį Orleaną. Tačiau kai kurie iš 135 laive buvusių pavergtų žmonių jį užgrobė ir privertė plaukti į Bahamų salas, kur išsireikalavo savo laisvę – tai svarbus transatlantinės prekybos vergais istorijos etapas, sakė Patemanas.
Nuolaužų vietos rodo, kad Bahamų salos buvo pagrindinė Afrikos, Amerikos pietryčių, Kubos ir Meksikos įlankos kryžkelė.
Šis regionas yra žinomas dėl savo blogų oro sąlygų, tačiau „tai buvo saugiausias kelias“, – „Live Science“ elektroniniame laiške sakė Jamesas Jenney, Bahamų prarastų laivų projekto tyrimų direktorius ir ataskaitos bendraautoris.
Salos maršrutas
Daugelio nuolaužų šiauriniuose Bahamuose laivai nuskendo, kai jie plaukė į pietus iš Amerikos uostų link šiaurės rytų Providence kanalo tarp Didžiosios Bahamos ir Andros salos. „Jei norėjote patekti į Havanos ir Kubos plytinčias plantacijas, turėjote rizikuoti šiais vandenimis“, – sakė Jenney.
Cukraus plantacijos Kuboje buvo ypač baisi vieta pavergtiems afrikiečiams.
„Sąlygos buvo įvairios, bet faktas, kad Havana buvo žinoma kaip „mirties pokylių vieta“, viską pasako“, – „Live Science“ sakė povandeninis archeologas Seanas Kingsley, „Wreckwatch International“ direktorius ir ataskaitos bendraautoris.
Jis pažymėjo, kad pavergti Afrikos darbininkai gyveno apgailėtinose trobelėse, kurios, kaip teigiama, „netinkamos gyventi laukiniams žvėrims“; jie nešiojo geležines vergų apykakles ir dirbo septynias dienas per savaitę, o cukranendrių pjovimo sezono metu ilsėjosi tik keturias valandas per dieną. Pasak jo, apie 10% pavergtų afrikiečių kasmet mirdavo plantacijose Kuboje per vergų prekybą, o kai kurie buvo nuplakti iki mirties.
Kiti žingsniai apima nardymą prie kai kurių nuolaužų, kad pamatytumėte, kas liko, kai kuriais atvejais po daugiau nei 200 metų nuo laivų nuskendimo.
Ataskaitos bendraautorius Jamesas Sinclairas, „Allen Exploration“ archeologijos direktorius, teigė, kad daugelis jų buvo sekliuose, šiltuose vandenyse ir „didelės energijos zonose“, t.y. daug bangų ir audrų, kurios neigiamai paveikė vietas.
„Mūsų tikslas yra įrašyti, kas liko, ir išsiaiškinti, kaip geriau išsaugoti retus palaikus“, – sakė jis „Live Science“.
Parengta pagal: www.livescience.com
Rašyti komentarą