Klaipėda be senų autobusų: svajonė ar realybė?

Klaipėda be senų autobusų: svajonė ar realybė?

Artėjantis keleivių vežimo miesto autobusais konkursas gali pažerti gausybę pokyčių Klaipėdos viešojo transporto sistemoje. Svarstoma galimybė ne tik suvienodinti visų miesto autobusų vizualinę išvaizdą, numatyti reikalavimus vairuotojų aprangai, bet ir gerokai sumažinti į uostamiesčio gatves išriedančių autobusų amžių.

Tačiau realu, kad būtent siekis "atjauninti" miestiečius vežiojančius autobusus sulauks daugiausiai diskusijų.

Šiuo metu į Klaipėdos gatves išriedančios kai kurios viešojo transporto priemonės jau skaičiuoja net trečiąjį savo eksploatacijos dešimtmetį, o naujomis mašinomis gali pasigirti tik savivaldybės valdomas Klaipėdos autobusų parkas (KlAP). Tiesa, ir pastarosios priemonės įsigytos su įvairių paramos programų pagalba.

Tiek KlAP, tiek privačių bendrovių vadovai tikina, kad esant šiandieniniams paslaugos tarifams pirkti visiškai naujus autobusus nėra finansiškai pajėgūs. Tad esą būtina arba didinti bilietų kainas, arba savivaldybė turėtų dotuoti transporto priemonių įsigijimą.

KlAP jau pasiekė pirmasis uostamiestyje elektra ir dujomis varomas ispanų gamybos hibridinis autobusas "Castrosua Tempus".

"Pagrindinis jo pranašumas - ekologiškumas. Vidaus degimo variklis atitinka EURO 5 standartą, o važiuojant elektros variklio jėga oras praktiškai nebus teršiamas išmetamosiomis dujomis", - sakė KlAP generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.

Netrukus šią įmonę pasieks dar 11 naujų ispaniškų autobusų "Castrosua", kurui naudojančių suslėgtas gamtines dujas (SGD). Visos šios transporto priemonės uostamiesčio įmonei, kaip ir dar 8 šalies autobusų parkams, nupirktos pagal Klimato kaitos specialiąją programą, Lietuvai pardavus sutaupytus taršos leidimus.

Minėto naujo hibridinio autobuso kaina - apie 1,4 mln. litų, vien dujomis varomi autobusai kainuoja apie 900 tūkst. Lt.

Gavo ES paramą

Kiek daugiau nei prieš metus į Klaipėdos gatves išriedėjo ir 12 prancūzų firmos "Irisbus" ekologiškų autobusų, taip pat varomų SGD. Beje, tai kone pirmas kartas per šalies nepriklausomybės laikotarpį, kai uostamiesčio viešojo transporto parką papildė visiškai nauji autobusai.

Šias transporto priemones KlAP įsigijo už beveik 8,6 mln. litų (be PVM). 85 proc. autobusų vertės finansuota Europos Sąjungos (ES) fondų lėšomis, likusi dalis pasiskolinta iš bankų.

"Tai buvo geras sandoris, mes patenkinti. Technika gera, problemų dėl šių autobusų eksploatacijos nėra, - sakė J. Daugininkienė. - Tiesa, brangiai kainuoja šių autobusų garantinis aptarnavimas, draudimas. Bet tai normalu, nes pati technika yra brangi. Šios priemonės ekologiškos, jose daug geresnės darbo sąlygos vairuotojams, maloniau ir keleiviams naujais autobusais važiuoti. Kalbant apie kuro sąnaudas šios mašinos yra gana taupios."

Skaičiuojama, jog SGD naudojantys naujieji autobusai į aplinką išmeta 66 proc. mažesnį teršalų kiekį, o kenksmingų kietųjų dalelių - net 94 proc. mažiau, nei varomi dyzelinu.

Patys neįpirktų

J. Daugininkienės teigimu, šiuo metu bendras bendrovės turimų ir miesto maršrutais vežančių autobusų amžiaus vidurkis - beveik 16 metų, o kai parką pasieks ispanų gamybos transporto priemonės - jis jaus sieks apie 10-12 metų.

"Kasdien į miesto gatves išrieda 54 mūsų autobusai. Atvykus ispaniškoms mašinoms iš viso jau turėsime 33 dujomis varomus autobusus - 24 naujus ir 9 naudotus, jau kiek anksčiau pirktus bendrovės lėšomis. Tad realiai pusė ar net daugiau kasdien į miestą išvažiuosiančių mūsų mašinų bus ekologiškos", - sakė KlAP vadovė.

J. Daugininkienė pažymėjo, kad jei ne ES fondų ar kitų valstybės projektų parama, įsigyti visiškai naujus autobusus savo lėšomis bendrovė nepajėgtų. KlAP skaičiavimu, tam, kad savo lėšomis įpirktų naujas transporto priemones, bendrovės teikiama pervežimo miesto maršrutais paslauga turėtų pabrangti kone 50 proc.

"Nesvarbu, ar tai valstybinė, ar privati bendrovė. Čia yra ekonominiai dalykai. Išlaidas kažkas turi finansuoti. Jei šiandien nebūtų subsidijų, nebūtų ir naujų autobusų", - sakė J. Daugininkienė.

Pinigų neturi

Be savivaldybės valdomo KlAP uostamiestyje šiuo metu keleivius veža ir dvi privačios bendrovės - "Gintarinis vairas" bei "Pajūrio autobusai". Pastarųjų turimų transporto priemonių vidutinis amžius siekia apie 15-16 metų.

Privačių bendrovių vadovai taip pat tikina, kad esant dabartiniams paslaugos tarifams jie neturi finansinių galimybių pirkti visiškai naujus autobusus.

"Net teoriškai tai neįmanoma. Naujas autobusas kone milijoną litų kainuoja, - sakė bendrovės "Gintarinis vairas" vadovas Raimondas Žeimys. - Įvertinus žmonių perkamąją galią, nemanau, kad artimiausiu metu didės bilietų kainos. Pirmiausiai turi pakilti šalies ekonominis lygis. Šiuo metu mūsų perkami autobusai yra ne senesni nei 13 metų."

"Tam, kad galėtumėme įpirkti naujus autobusus, turėtų pakilti bilietų kainos arba šių transporto priemonių įsigijimą turėtų dotuoti savivaldybė. Tačiau nemanau, kad savivaldybė yra tokia turtinga, jog galėtų kitoms sritims reikalingas lėšas paaukoti naujiems autobusams. Juolab kad autobusai sensta, tad lėšas viešojo transporto priemonių atnaujinimui reikėtų skirti kone kasmet", - teigė "Pajūrio autobusų" vadovas Leonas Šiaulys.

Galimybių dalyvauti valstybės ar ES fondų lėšomis finansuojamuose projektuose privačios bendrovės beveik neturi. Pavyzdžiui, už parduotus taršos leidimus buvo nuspręsta naujus autobusus nupirkti tik valstybiniams parkams.

Reikia 6-7 mln. litų

Už uostamiesčio viešojo transporto organizavimą atsakingos VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) direktoriaus Gintaro Neniškio teigimu, šiuo metu Klaipėdoje važinėjančių keleivinių autobusų amžiaus vidurkis siekia kone 17 metų. Esama ir tokių transporto priemonių, kurių amžius jau viršija 20 metų.

"Daugiausia problemų kyla dėl privačių vežėjų turimų transporto priemonių amžiaus. Todėl svarstome planus, kaip esamą situaciją pagerinti bei kiek įmanoma sumažinti bendrą mieste važinėjančių autobusų amžiaus vidurkį", - sakė G. Neniškis.

Jo teigimu, galimybė, kad mieste važinėtų vien tik nauji autobusai, net nesvarstoma. Realiausiai pasiekiamas tikslas - apie 50 proc. į Klaipėdos gatves išriedančių autobusų būtų nauji, likusi dalis - iki 15 metų amžiaus.

"Skaičiuojame, kad minėtam tikslui pasiekti kasmet reikėtų apie 6-7 milijonų litų. Tad arba reikalingos nuolatinės savivaldybės dotacijos, arba būtina kone 35 procentais branginti viešojo transporto bilietus. Čia jau turi būti miesto politikų apsisprendimas", - pažymėjo KKT vadovas.

Organizuos naują konkursą

G. Neniškio teigimu, vienų ar kitų pokyčių uostamiesčio viešojo transporto sistemoje galime sulaukti kitų metų rudenį, kai įsigalios naujos sutartys su vežėjais.

"Konkurso gaires planuojame parengti iki vasaros pabaigos, o visas procedūras realiai pradėti šių metų lapkritį", - sakė G. Neniškis.

KKT vadovas pažymėjo, jog nors šiuo metu dar vyksta diskusijos, kaip ateityje turėtų kisti uostamiesčio viešasis transportas, realu, kad pirmiausiai daug dėmesio bus skiriama miesto autobusų vizualinei išvaizdai. T. y. planuojama, kad visos miesto viešojo transporto priemonės turės būti vienos spalvinės gamos, autobusai privalės turėti elektronines švieslentes, ketinama nustatyti ir vairuotojų aprangos kodą.

"Be abejo, labiausiai diskutuotinas klausimas - mieste važinėjančių autobusų amžius. Nes kai kuriuos jų jau dažyk nedažęs, - sakė G. Neniškis. - Mano nuomone, net ir esant šiandieniams tarifams dar yra rezervų naujesnėmis transporto priemonėmis pakeisti apie 15-20 procentų šiuo metu Klaipėdos gatvėmis važinėjančių autobusų."

Laukia dilema

Uostamiesčio vicemero Artūro Šulco teigimu, nors, lyginant su kitais šalies didžiaisiais miestais, Klaipėda ir gali pasigirti didžiausiu viešuoju transportu pervežamų keleivių skaičiumi, uostamiestis šiuo rodikliu vis dar gerokai atsilieka nuo kitų Vakarų Europos miestų. To priežastys, anot vicemero, yra kelios. Pirma, lietuviai dėl prestižo vis dar mieliau renkasi privačius automobilius, antra - viešojo transporto priemonių kokybė dar nėra tokia, kad būtų malonu važiuoti autobusais.

"Priekaištų viešojo transporto organizavimui mieste mes neturime. Juolab kad šioje srityje Klaipėda yra laikoma pavyzdžiu ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Baltijos valstybėse. Bet keleivius vežančių autobusų kokybė, natūralu, kad netenkina", - sakė A. Šulcas.

Todėl, jo teigimu, artėjantis vežėjų konkursas bus gera proga daugiau dėmesio skirti ir miesto autobusų parko atnaujinimui.

"Pavyzdžiui, galima nustatyti reikalavimus, kad vežėjų turimi autobusai būtų ne senesni nei 10 metų amžiaus, jų išmetimo emisija tokia ir tokia. Bet čia tik mano pasvarstymai. Natūralu, kad numačius aukštesnius reikalavimus autobusų kokybei turėtų arba kilti bilietų kainos, arba tam lėšų turėtų skirti savivaldybė. Šiandien Klaipėda, skirtingai nei daugelis kitų šalies ar Europos miestų, viešojo transporto nedotuoja. Turėsime apsispręsti, ko mes siekiame - brangesnio, bet kartu ekologiškesnio ir komfortiškesnio keleivinio transporto, ar prastesnio, bet pigesnio. Galbūt ir verta vardan kokybės bei ekologijos pabranginti bilietus ar tam skirti savivaldybės dotacijas. Čia jau yra politinio apsisprendimo klausimas."

Informacija

Ispanijoje pagamintame bei Klaipėdą jau pasiekusiame pirmame uostamiesčio viešojo transporto istorijoje elektra ir dujomis varomame hibridiniame miesto autobuse "Castrosua Tempus" telpa 84 keleiviai bei yra 18 sėdimų vietų. Specialistų teigimu, šis hibridinis autobusas sunaudos bent 20 proc. mažiau kuro, lyginant su analogiškais vien dujomis varomais autobusais. Autobuso maksimalus greitis - 70 km/h. Skaičiuojama, kad ši naujoviška transporto priemonė, pilnai įkrovus jos akumuliatorius, galės nuvažiuoti apie 350 km - tiek, kiek vidutiniškai per dieną uostamiestyje nuvažiuoja vienas maršrutinis autobusas. Įkrauti šios transporto priemonės akumuliatorius prireiks iki 8 valandų. Teigiama, kad šis hibridas turėtų atlaikyti ir lietuviškas žiemas, mat jame sumontuotos specialios vadinamosios "karštosios" baterijos. Beje, KlAP atstovai pažymi, kad tiek šis hibridinis, tiek kiti į Klaipėdą netrukus atvyksiantys dujomis varomi "Castrosua" autobusai būsią moderniausi mieste.
............................................................................................................................

Miestiečių apklausa

Paulius
Nauji autobusai man patinka, jie šiek tiek patogesni ir greitesni. Vis dėlto nebūčiau pasiryžęs mokėti daugiau už bilietėlį, jei visi autobusai mieste būtų nauji. Didelio skirtumo tarp naujų ir senų nejaučiu.
Kristina
Nors mieste nauji autobusai važinėja jau metus, pastebėjau, jog kai kurie žmonės vis dar nepripranta prie durų mygtuko. Man asmeniškai tai didelių problemų nesukėlė. Norėtųsi, kad visi autobusai mieste būtų tokie gražūs.
Mantas
Senieji autobusai - pragaištis vasarą. Būna labai karšta, nėra jokio vėdinimo. Naujieji yra žymiai pranašesni, nes vasarą juose važiuoti žymiai vėsiau. Vien dėl to sutikčiau mokėti už bilietėlį daugiau. Man autobusai su durų mygtuku žymiai patogesni. Deja, vyresnio amžiaus žmonėms tokie nauji mechanizmai sukelia sunkumų, dėl to dažnai kyla konfliktų net su vairuotoju.
Živilė
Nauji autobusai yra labai patogūs. Keleivių valdomas durų atidarymas yra labai puikus sprendimas. Nereikia žiūrėti į veidrodėlį, šaukti vairuotojui, kuris gali pamiršti atidaryti duris reikiamoje stotelėje. Be to, jie žymiai gražesni. Manau, reikėtų investuoti į viešąjį transportą. Tokiu atveju tikriausiai augtų bilietėlių kainos, bet, manau, rezultatas būtų to vertas.
Paulius
Mieste turėtų būti daugiau modernių autobusų. Ir mums, ir turistams gražiau būtų. Nors, mano nuomone, naujų autobusų dizainas kiek neįprastas, vertinu platesnes duris, didesnę erdvę autobuso salone.

Kalbino Ema BILYTĖ

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder