Vieno klaipėdiečio skundas "Vakarų ekspresui" nustebino ir Ryšių reguliavimo tarnybą. Preliminari jos išvada - taip būti neturėtų, tačiau tyrimas gali būti pradėtas tik tuo atveju, jei abonentas nerastų kompromiso su savo mobiliojo ryšio operatoriumi.
Keistas paaiškinimas
Klaipėdietis Martynas, bendrovės "Tele2" abonentas, peržiūrėjęs spalio mėnesio sąskaitą pastebėjo, kad joje yra grafa "SMS žinutes į užsienio tinklus".
"Kadangi jokių žinučių į užsienį tikrai nesiunčiau, nusprendžiau peržiūrėti detalią pokalbių išklotinę. Joje fiksuojama, kad vieną vakarą, prieš 21 valandą, išsiunčiau į užsienio tinklus 4 SMS žinutes ir tai dariau kas 6 sekundes. Koks tariamas žinučių gavėjo telefono numeris - nenurodoma. Kokia yra tikimybė, kad aš arba mano dukrytės netyčia atrakinome telefoną, įjungėme SMS žinučių rašymo funkciją, išsiuntėme pranešimą vienam iš dviejų adresų knygelėje esančių užsieninių abonentų arba suspaudėme tikslų kokios nors šalies kodą ir abonento numerį? Ir dar tai padarėme keturis kartus kas šešias sekundes? Dėl šios nesąmonės kreipiausi į "Tele2" informacijos centrą, kad paaiškintų, kaip šitaip galėjo nutikti. Operatorės atsakymas dar labiau nustebino - esą gali būti taip, kad netyčia paspaudžiau bet kokią skaičių kombinaciją, o šis veiksmas yra traktuojamas kaip SMS žinutės išsiuntimas užsienyje esančiam abonentui. Dar tokio absurdo neteko girdėti", - stebėjosi klaipėdietis Martynas.
Keturios neva į užsienio tinklą išsiųstos SMS žinutės jam atsiėjo ne tiek ir daug - kiekviena žinutė įkainuota 40 centų, tačiau pats principas vyrą papiktino.
Per mėnesį - 300 tūkst. SMS
Su dar viena keista situacija susidūrė palangiškė Rasa. Kadangi visa jos šeima naudojasi "Tele2" paslaugomis, už visus 4 abonentus moteris gauna vieną sąskaitą.
"Kai vieną mėnesį gavau per 300 litų siekiančią sąskaitą, netekau žado ir tuoj pat peržiūrėjau visų šeimos narių mobiliojo telefono abonentų išklotines. Negalėjau patikėti, kai pamačiau, jog iš dukros telefono išsiųsta per 3 tūkstančiai SMS žinučių. Įdomiausia, kad jos siųstos kas 2 sekundes. Dukra dievagojosi, kad tikrai tiek daug žinučių ji negalėjo išsiųsti", - apie prieš pusantrų metų nutikusią istoriją pasakojo moteris.
Pasak jos, kai ji kreipėsi į "Tele2" informacijos centrą, operatorė paaiškino, kad šitaip galėję nutikti dėl telefono aparato kaltės.
"Kadangi mes tą mėnesį dukrai nupirkome naują telefoną "Samsung", esą jis ir privirė košės. Operatorė paaiškino, kad šių telefonų bėda yra ta, kad žaidžiant telefone esančius nemokamus žaidimus periodiškai iš telefono siunčiamos SMS žinutės į centrą, taigi automatiškai kapsi pinigai. Taip per mėnesį ir prikapsėjo", - stebėjosi Rasa.
Moteriai labiausiai pikta dėl to, kad įsigyjant naują telefoną apie tokias galimas bėdas jos niekas neperspėjo.
"Mums buvo paaiškinta, kad privalome ateiti į artimiausią "Tele2" saloną ir atjungti kažkokią paslaugą, tuomet nebeturėtų pasikartoti tokie nemalonumai. Supykau ir į saloną nėjau, bet kitą mėnesį nieko panašaus nebebuvo", - pasakojo Rasa.
Moteriai teko apmokėti per 300 litų viršijusią sąskaitą.
Netyčia paspaudė groteles?
Bendrovės "Tele 2" atstovas spaudai Andrius Baranauskas pripažino, kad panašių atvejų jų klientams kartais nutinka, tačiau esą jei tai įvyksta ne dėl kliento kaltės, jiems suma kompensuojama.
INTERPRETACIJA. Jei jūsų telefonas kišenėje ar rankinėje netyčia atsirakins, jame susispaudys simboliai *, # arba tai padarys jūsų mažas vaikas, pagriebęs mobilųjį, nenustebkite, kad ryšio operatorius sugalvos tai traktuoti kaip SMS žinutę į užsienio tinklus ir išstatys atitinkamą sąskaitą.
"Kalbant apie pirmąjį atvejį matome, kad klientas, rinkdamas numerį, įterpė žvaigždutes arba groteles. Tokiais atvejais žinutė mūsų SMS centre gali būti įvertinta kaip siunčiama į užsienį ir atitinkamai apmokestinta. Apmokestinami visi bandymai nusiųsti žinutę, todėl klientas išklotinėje matė kelias tokias pačias žinutes", - paaiškino A. Baranauskas.
Esą nėra ko stebėtis, kad tai apmokestinama. Tai esą tas pat, jei norėdami išsiųsti kalėdinį atviruką nusipirkę voką ir užklijavę pašto ženklą užrašytume netikslų adresą - sveikinimas adresato nepasiektų, o išlaidas vis tiek patirtumėte.
"Panašūs atvejai reti, tačiau kartais jų pasitaiko. Klientas turėtų kreiptis į mus - jam skiriame kompensaciją, kuri padengia mokestį už tokias žinutes. Suprantame, kad klientas žinutes išsiuntė netyčia, todėl nenorime, kad jis patirtų nepatogumų. Tačiau jei tokia pat situacija kartotųsi keletą mėnesių iš eilės, klientas nebegalėtų teigti, kad jis taip pasielgė dėl nežinojimo", - teigė A. Baranauskas.
Kalti bandomieji žaidimai?
Antroje aprašytoje situacijoje su "Samsung" telefonu, pasak A. Baranausko, kaip ir nurodė operatorė, problema galėjo kilti dėl apmokestinamų žaidimų telefone.
Anot pokalbininko, "Samsung" telefonuose yra įdiegti dviejų tipų žaidimai - pilnos ir bandomosios (demo) versijos. Žaidžiant pilnai įdiegtus žaidimus mokesčiai nėra skaičiuojami. Kitaip yra su bandomosiomis žaidimų versijomis, kurias esą lengva atpažinti - pradėjus žaisti, telefono ekrane pasirodo užrašas "FunMobile.Com" ir pranešama, kad tai tik bandomoji versija. Pranešimas pasirodo ta kalba, kurią klientas yra nusistatęs savo telefono aparate.
"Žaidžiant "demo" versijos žaidimus, po kelių minučių telefono ekrane atsiranda įspėjimas, kad norint įsigyti pilną versiją reikia sumokėti tam tikrą nurodytą sumą. Klientui pasiūlomi galimi pasirinkimo variantai - sutikti arba baigti žaidimą. Pasirinkus sutikimą tęsti, nurodoma, kad bus išsiųsta žinutė, o likusį mokėjimą reikia patvirtinti tam tikrame internetiniame puslapyje, kur į nurodytą elektroninį paštą bus atsiųstas žaidimo aktyvavimo kodas. Nors ir nėra atliktas pilnas mokėjimas - internetu neprisijungiama ir neužpildomi reikiami duomenys - sąskaitoje nuskaičiuojamos 3 arba 1 SMS žinutė. Tai priklauso nuo žaidimo kainos. Tokios žinutės apmokestinamos, kaip siunčiamos į užsienio tinklus", - paaiškino A. Baranauskas.
Jis atkreipė dėmesį, kad su šia problema dažniausiai susidurdavo senesni telefonų modeliai ir ne vien tik "Samsung". Naujuose aparatuose gamintojai esą šią problemą jau yra išsprendę. Dėl to esą ir panašių nutikimų yra gerokai sumažėję.
"Be to, mes esame nustatę griežtas taisykles, kurių paslaugų tiekėjai privalo laikytis, ir reikalaujame išsamiai informuoti vartotoją apie visas paslaugų ir jų apmokestinimo sąlygas. O klientas gali kreiptis į mus ir prašyti kompensuoti patirtas išlaidas. Tiesa, minimu atveju praėjo nemažai laiko. Nepaisant to, rekomenduoju klientei kreiptis - padarysime viską, kad atlygintume jos nuostolius", - žadėjo A. Baranauskas.
"Tele2" atstovas priminė, kad kiekvienam klientui pravartu karts nuo karto peržiūrėti savo pokalbių ir SMS žinučių išklotines ir pastebėjus neatitikimų būtinai kreiptis į operatorių.
"* ir # - tik konkrečiai apibrėžtoms paslaugoms"
Gintarė LAPAUSKIENĖ, laikinai einanti Ryšių reguliavimo tarnybos Teisės departamento direktoriaus pareigas
Mūsų tarnyba nėra gavusi skundų iš vartotojų dėl simbolių traktavimo kaip SMS žinučių į užsienio tinklus. Jei detalioje sąskaitoje abonentas randa, kad yra apmokestinti neteisingai surinkti numeriai ir tokį faktą ar apmokestinimą neigia, pirmiausia reikia kreiptis į paslaugų teikėją ir pareikalauti išaiškinimo, kokiu būdu ir kodėl taip nutiko. Jei paslaugų teikėjo atsakymas netenkinta, vartotojas gali kreiptis į mūsų tarnybą dėl ginčo sprendimo.
Tarptautinės Telekomunikacijų Sąjungos ITU-T rekomendacijoje yra aprašytos vartotojų galimybės kontroliuoti papildomas telefono ryšio paslaugas naudojant simbolių ir skaičių kombinacijas. Simbolių ir skaičių kombinacijos yra aprašytos kodų schemomis. Pagal ITU-T aprašymą yra naudojamos trys kodų kombinacijos. Europoje naudojama CEPT kodų schema. Joje * reiškia paslaugos aktyvaciją, o # - deaktyvaciją. Yra naudojamos atitinkamos simbolių ir skaitmenų kombinacijos. Pavyzdžiui, skambučio nukreipimo paslauga įjungiama **62*, išjungiamas - # # 62 #, skambučio laukimo paslauga įjungiama surinkus ženklų seką *43*. Taigi, darytina išvada, kad ženklai * ir # yra naudojami tik norint gauti tam tikras, konkrečiai apibrėžtas paslaugas, kurių užsakymui ar atsisakymui būtina surinkti ženklus * ir # bei skaičius.
Telefono ryšio numerių skyrimo ir naudojimo taisyklėse yra nustatyta, kad skambinant į ne Lietuvos teritorijoje esančius tinklus, turi būti renkamas tarptautinis prefiksas, valstybės kodas ir nacionalinis numeris. Šią normą pagal analogiją galima pritaikyti ir numerio rinkimui norint siųsti SMS
Tačiau tarnyba tikslią išvadą galėtų pateikti tik išnagrinėjusi konkretų skundą.
Bet kokiu atveju, norint apsisaugoti nuo tokių incidentų, patartina visada užrakinti telefono ryšio aparato klaviatūrą, neduoti savo telefono ryšio aparato mažamečiams vaikams bei kitiems asmenims.
Rašyti komentarą