Laivai vaiduokliai kaupia skolas

Laivai vaiduokliai kaupia skolas

Pa­sau­li­nė­je lai­vy­bo­je įpras­ta, kad tur­to sa­vi­nin­kas yra vie­no­je vals­ty­bė­je re­gis­truo­tas ju­ri­di­nis as­muo, val­dy­to­jas – ki­to­je, o ope­ra­to­rius – tre­čia bend­ro­vė. Ta­čiau kai vers­lo fi­nan­si­niai rei­ka­lai pa­šly­ja, at­sa­kin­gų už lai­vą ir įgu­lą sche­ma taip su­pai­nio­ja­ma, kad net teis­muo­se su­nku at­skir­ti, ka­da tai­ky­ti tarp­tau­ti­nę jū­rų kon­ven­ci­nę, o ka­da – mū­sų ša­lies ci­vi­li­nę tei­sę.

Iš­raiš­kin­gas to­kių at­ve­jų pa­vyz­dys – į Klai­pė­dos lai­vų re­mon­to įmo­nes at­pluk­dy­tų kro­vi­ni­nių lai­vų „A­le­xand­ra S“ (sta­ty­tas 1967 me­tais) ir „Tif­fa­ny S“ (sta­ty­tas 1972 me­tais) is­to­ri­jos.

Pir­ma­sis įmo­nė­je „Lai­vi­tė“ bu­vo pers­ta­ty­tas 2004 me­tais ir nuo tol ne­bu­vo nie­kur iš­plau­kęs, an­tra­sis pa­si­ro­dė prieš 5 me­tus. Abu lai­vai iš­kart bu­vo areš­tuo­ti, o by­los dėl sko­lų įgu­loms, lai­vų agen­tams, kran­ti­nės nuo­mi­nin­kams ir uos­tui ke­liau­ja po teis­mus be pa­bai­gos.

Abu lai­vai re­gis­truo­ti Pa­na­mo­je. „Tif­fa­ny S“ sa­vi­nin­ku anks­čiau bu­vo nu­ro­do­mas kaž­koks grai­kų tau­ty­bės Geor­ge Ba­sil Sta­ma­tis ir kom­pa­ni­ja „ DAZ Ma­ri­ti­me S. A“. Šios in­te­re­sams ku­rį lai­ką at­sto­va­vo Klai­pė­dos bend­ro­vė „SEA First In­ter­na­tio­nal“, bet ji ne­tru­kus įsis­ko­li­no įgu­loms ir ban­kru­ta­vo, 2013 me­tais bu­vo lik­vi­duo­ta. Šiuo me­tu ore ka­ban­tis sko­los li­ku­tis „Sod­rai“ sie­kia ar­ti 15 tūkst. eu­rų.

Bri­tų Vir­dži­ni­jos sa­lo­se re­gis­truo­tos kom­pa­ni­jos „Chris­tie Con­sul­tants Li­mi­ted“ lai­vas "Ale­xand­ra S" 2004 me­tais at­plau­kė var­du "Ice Wind". Vė­liau teis­muo­se iš­aiš­kė­jo, kad jis įkeis­tas Nor­ve­gi­jos ban­kui ir at­si­tem­pęs šūs­nį gin­čų dėl pri­klau­so­my­bės bei ne­su­mo­kė­tų at­ly­gi­ni­mų įgu­lai. Lai­vas Klai­pė­do­je bu­vo iš­grobs­ty­tas, pa­da­ry­ta ža­la, ieš­ki­nio duo­me­ni­mis, sie­kė 279 700 eu­rų. Jį iš­tuš­ti­nęs as­muo, kaip nu­ro­do­ma by­los me­džia­go­je, pri­pa­ži­no, kad iš­mon­ta­vo įran­gą ma­ny­da­mas, jog jis yra tei­sė­tas lai­vo sa­vi­nin­kas. Teis­mas tu­rė­jo ne tik įpa­rei­go­ti at­sa­ko­vą tei­ses per­leis­ti „Chris­tie Con­sul­tants Li­mi­ted“, bet ir lai­vą grą­žin­ti į tą pa­dė­tį, ku­ri bu­vo jo per­da­vi­mo me­tu. Ne­tru­kus „I­ce Wind“ bu­vo pa­va­din­tas „A­lek­sand­ra S“ ir, nors jam bu­vo už­dė­tas areš­tas, pa­kei­tė val­dy­to­ją – už ne­va ne­te­sė­tą 854 176 JAV do­le­rių kre­di­to­ri­nį rei­ka­la­vi­mą lai­vą pe­rė­mė kom­pa­ni­ja „ADS Ma­ri­ti­me AS“, kaž­ko­kiais ry­šiais su­si­ju­si su „SEA First In­ter­na­tio­nal“.

Ši ap­lin­ky­bė nu­lė­mė, kad Nor­ve­gi­jo­je 2006 me­tais už akių pri­im­to Ber­ge­no teis­mo spren­di­mo, ku­riuo jū­rei­viams yra pri­teis­ti 64 tūkst. 678 JAV do­le­riai, ne­bu­vo ga­li­ma vyk­dy­ti Lie­tu­vo­je ir tuo me­tu par­duo­ti lai­vą iš var­žy­ti­nių.

Įdo­mu tai, kad kai Lie­tu­vos ieš­ko­vai vargs­ta vers­da­mi ieš­ki­nių do­ku­men­tus į už­sie­nio kal­bas, ti­krie­ji lai­vų šei­mi­nin­kai vei­kia fik­ty­viai ir nuo sko­lų slaps­to­si. An­tai Tei­sin­gu­mo mi­nis­te­ri­ja vie­nu me­tu ban­dė tar­pi­nin­kau­ti įtei­kiant bend­ro­vei „Chris­tie Con­sul­tants Li­mi­ted“ pra­ne­ši­mą, bet Bri­tų Mer­ge­lių sa­lų Aukš­čiau­sio­jo Teis­mo re­gis­tras nu­ro­dė, jog to­kia bend­ro­vė nie­ka­da ne­bu­vo įre­gis­truo­ta. Šis su­si­ra­ši­nė­ji­mas tru­ko pu­san­trų me­tų.

Šią sa­vai­tę Klai­pė­dos apy­gar­dos teis­me vy­ku­sia­me po­sė­dy­je Pa­na­mos lai­vų sa­vi­nin­kams ne­ats­to­va­vo nie­kas, nei ad­vo­ka­tas, nei už­dar­bio ne­gau­nan­tis vie­no jų ka­pi­to­nas. Šis pa­gal jū­rų kon­ven­ci­ją at­sa­kin­gas už pa­ti­kė­tą tur­tą par­ei­gū­nas (ne be rei­ka­lo sa­ko­ma, kad ka­pi­to­nas lai­vą pa­lie­ka pa­sku­ti­nis) pa­si­ra­šė teis­mo ants­to­lio įteik­tus SEB ban­ko an­tri­nės įmo­nės „Li­tec­tus III“ pro­ce­si­nius do­ku­men­tus dėl abie­jų lai­vų sko­los už pa­slau­gas, bet teis­me ne­pa­si­ro­dė.

Be­je, nuo ta­da, kai lai­vai sto­vi Žie­mos uos­te, kran­ti­nės nuo­mi­nin­kas ir te­ri­to­ri­jos sa­vi­nin­kas pa­si­kei­tė du­kart – par­duo­ta „Lai­vi­tė“ ta­po „Me­me­lio mies­tu“, o šiai bend­ro­vei ban­kru­ta­vus tur­tą bei tei­ses pe­rė­mė SEB ban­kas. „Li­tec­tus III“ at­sto­vė pra­šė teis­mo nag­ri­nė­ti by­lą už akių ir 108 tūkst. eu­rų sko­lą pri­teis­ti iš tur­to - at­ly­gin­ti ants­to­liui lai­vą par­da­vus iš var­žy­ti­nių.

Kran­ti­nės nuo­mi­nin­kas ne­bus pir­mas ei­lė­je at­gau­ti sko­lą. Sa­vo da­lies dar lau­kia įgu­los, lai­vų agen­tai ir vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­jos.

Klai­pė­dos vals­ty­bi­nio jū­rų uos­to di­rek­ci­jos at­sto­vė Do­vi­lė Rin­gis informa­vo, kad teis­mo pro­ce­sas dėl lai­vų rink­lia­vų dar ne­baig­tas. „Tif­fa­ny S“ sko­la sie­kia be­veik 49 tūkst. eu­rų, „A­le­xand­ros S“ – 15,6 tūkst. eu­rų.

Klai­pė­dos uos­te pa­lik­tų li­ki­mo va­liai lai­vų be­li­kę vos ke­li, o prieš 15 me­tų to­kių sto­vė­jo dau­giau kaip dvi de­šim­tys. Vie­ni po il­gų teis­mų pro­ce­sų ir par­da­vi­mo pro­ce­dū­rų bu­vo su­pjaus­ty­ti į me­ta­lo lau­žą, ki­ti įgi­jo nau­jus sa­vi­nin­kus. Par­da­vus iš var­žy­ti­nių „Tif­fa­ny S‘ su „A­lek­sand­ra S“ ir su­pjaus­čius šiuos su­rū­di­ju­sius sen­bu­vius, pa­sku­ti­niai uos­to lai­vų są­ra­še lik­tų į lai­vų re­mon­to įmo­nes at­plau­ku­sie­ji 2013 me­tais.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder