Taip atsitiko dėl pasikeitusios sulaikytų laivų užsienio uostuose skaičiavimo metodikos. Iškritusių šalių atstovų manymu, ta metodika turėtų būti keičiama.
Šių metų gegužės 18-22 d. Nordveikerhaute (Nyderlandai) vyko 48-asis Paryžiaus savitarpio supratimo memorandumo Valstybės uosto kontrolės komiteto posėdis. Jame didelis dėmesys buvo skirtas Tarptautinės darbo organizacijos konvencijai dėl darbo jūrų laivyboje. Dėl šios konvencijos nuostatų pažeidimų darbo ir poilsio laiko skyrimo srityje pernai rugsėjo-lapkričio mėnesiais buvo sulaikyta 16 laivų.
Šiame komiteto posėdyje būna skelbiamas baltasis, pilkasis ir juodasis sąrašai. Dabar baltajame sąraše yra 46 šalių vėliavos, pilkajame - 19, juodajame - 10.
Lietuvos saugios laivybos administracijos Laivybos kontrolės skyriaus vedėjas Linas Kasparavičius patvirtino, kad pagal 2012-2014 m. laivų patikrinimo ir sulaikymo užsienio uostuose rezultatus ir naudojamą naują skaičiavimo metodiką Lietuva iš baltojo buvo perkelta į pilkąjį sąrašą.
Pasak L. Kasparavičiaus, sumažėjus laivų patikrinimų skaičiui, toms šalims, kurios turi palyginti nedidelius laivynus, pasekmės buvo skaudžios. Tad nuo liepos 1 d. Lietuvos laivai nebebus priskiriami mažos rizikos sąrašui.
"Dabar bet koks laivo sulaikymas užsienio uoste yra labai nepalankus statistikai, gaunamas didelis sulaikymų procentas. O tendencijos rodo, kad inspektavimų nedaugės", - sakė L. Kasparavičius.
Per tuos trejus metus užsienio uostuose Lietuvos laivai buvo sulaikyti apie 7 kartus. Pernai vien AB "Lietuvos jūrų laivininkystė" laivas "Akvilė" buvo sulaikytas du kartus: vieną - Italijoje, kitą - Ispanijoje. Anksčiau "Laivininkystės" laivai būdavo sulaikomi dažniau, pastaruoju metu ši kompanija yra gerokai pasitempusi ir vykdo visus tarptautinius reikalavimus.
Pasak L. Kasparavičiaus, komiteto posėdžio metu ir Lietuvos, ir kitų nukentėjusių šalių atstovai pasisakė už tai, kad ta metodika turėtų būti keičiama. Tačiau susitarti turi visos šalys. Problema ta, kad dideliems laivynams tokia skaičiavimo metodika palanki, tad pasiekti bendro susitarimo, vargu, ar pavyks.
"Visgi tų sąrašų nereikėtų labai sureikšminti. Iš pradžių buvo tik juodas sąrašas turint tikslą parinkti laivus inspektavimo dažnumui, vėliau atsirado ir kiti sąrašai, pagal kuriuos dabar vertinama laivo vėliavos kokybė", - sakė L. Kasparavičius.
Visgi, pasak jo, pilkojo sąrašo laivams gali būti draudžiama įplaukti į Europos Sąjungos uostus.
"Tai priklauso nuo tam tikro to laivo sulaikymų užsienio uostuose skaičiaus. Jeigu koks laivas būtų sulaikomas gana dažnai, jam gali būti neleidžiama įplaukti į Paryžiaus memorandumo šalių uostus. Dabar reikia stengtis, kad mūsų laivai nebūtų sulaikomi", - aiškino L. Kasparavičius.
Rašyti komentarą