Lietuviškas kinas
"Tikrai nebūsiu kuklus ir pasakysiu, kad tokio projekto Lietuvoje dar nebuvo", - taip mūsų šalyje kuriamą filmą "Vabzdžių dresuotojas" apibūdina vienas iš jo režisierių, žinomas videomenininkas ir meninės dokumentikos kūrėjas Linas Augutis.
Šis net septynerius metus įgyvendinamas tarptautinis projektas - meninė dokumentika apie Europos Disnėjumi vadinamą lietuviško kinematografo pradininką Vladislavą Starevičių.
Kūrėjai tikina, kad tai nebus įprastas dokumentinis filmas apie dar vieną iškilią asmenybę. Intriguoja ir pasirinkta meninės raiškos forma - derinami vaidybinio, dokumentinio kino bei animacijos kūrimo metodai - ir pats V. Starevičius.
"V. Starevičius savo filmuose kūrė magišką lėlių pasaulį, kuriame tarsi tikri aktoriai žvėrys, paukščiai, vabzdžiai ir kiti gyviai pasakoja žmonijos istorijas. Jie "vaidino" taip įtikinamai, kad pirmųjų jo filmų žiūrovai net neabejojo, jog Starevičius dresuoja gyvus vabzdžius. Tuometiniai kinematografininkai Starevičių praminė kino alchemiku", - teigia "Vabzdžių dresuotojo" kūrėjai.
Mūsų šalyje mažai kam žinomas lenkų kilmės lietuvis V. Starevičius pasaulyje išgarsėjo kaip savitos tūrinės (lėlinės) animacijos pionierius. Pirmuosius tūrinės animacijos eksperimentus jis pradėjo Lietuvoje, vėliau dirbo Rusijoje bei Prancūzijoje, o jo kūrybą savo nacionaline kultūros vertybe laiko ir rusai bei prancūzai, ir lenkai.
"Vabzdžių dresuotojo" siužetas - pagrindinio filmo personažo Vabalo Lėlės meilės istorija. Keliaudamas po paslaptingą V. Starevičiaus kūrybos bei gyvenimo labirintą Vabalas ieško prarastos meilės - Karalienės Liūtės. Ji yra lėlė iš visos V. Starevičiaus kūrybos viršūne tapusio filmo "Lapinas Reinekis".
"Šiam filmui parašiau keturis savarankiškus scenarijus su skirtingais meniniais vizualiniais sprendimais. Iš jų buvo sudarytas dar vienas, kuris turėjo daug sudedamųjų dalių ir buvo techniškai sudėtingas", - sakė L. Augutis.
Filmui reikalingus lėlinės animacijos epizodus kurs žymus lenkų animatorius Marek Skrobecki, už filmo formą ir efektus yra atsakingas reklamos ir muzikinių klipų režisierius Donatas Ulvydas, daręs daugumą Andriaus Mamontovo muzikinių klipų ir, anot L. Augučio, kas trečią reklamą, kuri kas dieną sukasi per įvairias TV.
Filmą koprodiusuoja keturios šalys - Lietuva, Lenkija, Vokietija ir Japonija.
Beje, susipažinti su stebukladario, pralenkusiu savo laikmetį, vadinamo V. Starevičiaus kūryba bus galima ne tik pažiūrėjus "Vabzdžių dresuotoją", kuriame į pasakojimą bus įkomponuota ištraukų iš šio animatoriaus filmų, surinktų iš daugelio užsienio šalių nacionalinių archyvų. Rugpjūčio 8 dieną, per 125-ąsias V. Starevičiaus gimimo metines filmavimo grupė Kaune ant buvusio Kauno istorijos muziejaus pastato fasado žada pakabinti memorialinę lentą su LCD ekranu, kuriame 24 valandas per parą bus rodomi šio kūrėjo filmai.
Kada lietuviai išvys patį "Vabzdžių dresuotoją", anot filmo prodiuserės Rasos Miškinytės, dar nežinia. Ateinančių metų kovą filmą jau planuojama baigti, tačiau pirmiausia numatomos tarptautinės premjeros.
Teises transliuoti filmą jau yra įsigijusios apie penkiolika skirtingų pasaulio šalių televizijų.
Faktai:
V. Starevičius gimė besislapstančio 1863 metų sukilimo dalyvio Aleksandro Starevičiaus ir bajoraitės Antaninos Legeckos šeimoje 1882-aisiais
Laisvalaikiu vaidinęs mėgėjiškuose spektakliuose laikinojoje sostinėje išgarsėjo paties darytais maskaradiniais kostiumais
Originali V. Starevičiaus lėlinės animacijos technika ir pirmieji pasaulyje pagarsėję animaciniai filmai gimė Kaune
1912 metais kūrėjas veiklą tęsė Rusijoje, vėliau Prancūzijoje, kur sužavėjo visą Paryžių, o šalies animaciją išgarsino ir už jos ribų
V. Starevičius - pirmasis ne amerikietis, JAV apdovanotas prestižine publikos premija už geriausią 1925 metų trumpametražį filmą "Lakštingalos giesmė"
Filmuojant "Lapiną Reinekį" kiekvienos lėlės mimika buvo keičiama 500 kartų
Atradimas, padėjęs sukurti daug specialių efektų filme "Lapinas Reinekis" - paprasčiausia kupranugario oda. Sušlapinta ir uždėta ant medinio skeleto ji džiūdama taip priglunda, kad atrodo kaip tikra, be to, ji traukia šviesą ir leidžia pabrėžti visas veido išraiškas
Pirmąjį V. Starevičiaus tūrinės animacijos filmą "Gražioji Lukanida", kurio niekas nematė 90 metų, kino istorikai laikė pražuvusiu, tačiau "Vabzdžių dresuotojo" kūrybinei grupei pavyko jį rasti Didžiojoje Britanijoje
Giedrė NORVILAITĖ
Rašyti komentarą