Žinoma, jaunieji MZMA darbuotojai labai nenorėjo kopijuoti FIAT 600.
Net jei jis buvo gana šviežias - debiutavo 1955 m. ir pažangus šios klasės automobiliams.
Tačiau toks buvo vadovų nurodymas.
Jauni specialistai suprato: norint greitai sukurti visiškai naujos klasės automobilį, kurio iš esmės SSRS dar nebuvo, šiame etape reikėjo kruopščiai ir apgalvotai išstudijuoti geriausius užsienio pavyzdžius.

Septintojo dešimtmečio pirmoje pusėje ZAZ-965 buvo gana modernus mikroautomobilis
Beje, šeštojo dešimtmečio antrojoje pusėje buvo nupirkta nemažai užsienietiškų automobilių.
Įskaitant beveik visus Europos mikrolitrinius automobilius.
Sąjungoje jie buvo tiriami ir bandomi, stengiantis nustatyti kiekvienos konstrukcijos privalumus ir trūkumus.
- Šie 5 dalykai buvo išrasti Sovietų Sąjungoje: kai kuriuos naudojame ir šiandien
- „Tetris“ žaidimui jau 40 metų: kaip sovietų programuotojo kūrinys pateko į Vakarus ir užkariavo pasaulį
- Kodėl Sovietų Sąjungoje iš tikrųjų buvo sodinamos tuopos: netikėta priežastis
O Borisas Fittermamas, kuris turėjo tapti būsimųjų sovietinių mikroautobusų vyriausiuoju konstruktoriumi, remdamasis šiais darbais net parašė išsamią knygą apie šiuolaikinius mikroautobusus.
Ši knyga tapo poros kartų pažengusių sovietinių automobilių entuziastų stalo knyga.
Tačiau šiame etape MZMA dailininkai (būtent šioje gamykloje buvo pradėti mikroautomobilių kūrimo darbai, vėliau prie jų prisijungė ir NAMI), atsakingi už „Moskvič-444“, kuris po kelerių metų turėjo tapti ZAZ-965, stilistiką, galėjo tik bandyti pabėgti nuo itališko dizaino.
Tačiau būtent FIAT kėbulo dizainas buvo pripažintas sėkmingiausiu ir technologiškai pažangiausiu masinei gamybai.

Pirmasis „Moskvič-444“ prototipas - būsimasis „Zaporožietis“
Galiausiai vis dėlto pavyko pabėgti nuo itališko stiliaus.
Tačiau 1957 m. rugsėjo 23 d. surinktas pirmasis prototipas „Moskvič-444“ atrodė gana naivus bandymas suteikti automobiliui brandos.
Virš priekinių žibintų buvo padaryti nedideli skydeliai, o ant galinių sparnų - ventiliacinės angos.
- Kodėl Sovietų Sąjungoje siuvo antklodžių užvalkalus su skyle viduryje
- Jūs nepatikėsite, kodėl Sovietų Sąjungoje buvo statomi 5 ir 9 aukštų pastatai
Šių „ekscesų“, žinoma, buvo atsisakyta.
Kai kurie itališki bruožai buvo perskaityti serijiniame ZAZ-965, tačiau vis dėlto „Zaporožietis“ įgijo individualių bruožų. Lygiagrečiai su stilistika buvo formuojamas dizainas.
Žinoma, jie pasiskolino ne tik kėbulo dizainą.
Stengdamiesi kuo labiau sekti šiuolaikinėmis tendencijomis, sovietų inžinieriai iš vakarietiškų modelių perėmė tai, ką laikė geriausiu, tačiau visiškai nekopijavo nė vieno dizaino.

Ankstyvasis „Zaporožietis“ ZAZ-965
Variklis buvo iš dalies detektyvinė, o iš dalies komedinė istorija. Iš pradžių į prototipus buvo dedamas sovietinis motociklo variklis, akivaizdžiai netinkamas automobiliui nei pagal charakteristikas, nei pagal resursus.
Bandytojams patiko 19,5 AG galios BMW 600 variklis, kuris, nesant tinkamo vietinio variklio, taip pat buvo sumontuotas viename iš pavyzdžių.
Tačiau NAMI grupė, vadovaujama Aleksandro Eizenbergo (Alexander Eisenberg), jau kūrė du 0,75 l darbinio tūrio keturių cilindrų agregatus: opozicinį 965G ir V formos 965V.
Galutinis variklio pasirinkimas ir davė pagrindą gandams ir legendoms.

Volkswagen Kaefer su galiniu varikliu tapo kompaktinės klasės etalonu
Jas pagimdė ne bet kas, o vienas iš pagrindinių įvykių dalyvių - Borisas Fitermanas.
Praėjus trims dešimtmečiams po pirmųjų „Zaporožiečių“ sukūrimo žurnalo puslapiuose Fitermanas staiga prisiminė, kad V formos variklis buvo pasirinktas po ironiško užrašo britų žurnale „Motor“ pavadinimu „Volks Fiatovich“.
- Šie 5 dalykai buvo išrasti Sovietų Sąjungoje: kai kuriuos naudojame ir šiandien
- „Tetris“ žaidimui jau 40 metų: kaip sovietų programuotojo kūrinys pateko į Vakarus ir užkariavo pasaulį
- Kodėl Sovietų Sąjungoje iš tikrųjų buvo sodinamos tuopos: netikėta priežastis
Sarkastiškame „vardu-prieš-vardą“ buvo pabrėžiama, kad sovietinis mažasis automobilis buvo hibridinis FIAT su Volkswagen Kaefer varikliu.

Liaudies automobilis japonų kalba - dviejų cilindrų Mitsubishi 500 De luxe
Iš tiesų buvo straipsnis. Tiesa, ne „Motor“, o daug mažiau žinomame australų leidinyje „Modern Motor“.
Tačiau nelabai tikėtina, kad po jo Eizenbergas atsisakė opozicinio variklio. Juo labiau kad galutinį sprendimą, ko gero, priėmė ne jis vienas.
O sovietinės automobilių pramonės gaminių „patentinis grynumas“ tuo metu niekam nerūpėjo.
Jau nekalbant apie tai, kad sovietinis 0,75 l opozicinis variklis buvo pakankamai toli nuo 1,2 l variklio, kuris tais metais buvo montuojamas į „Volkswagen Kaefer“.
Tačiau vienaip ar kitaip, automobilis pradėtas gaminti su originaliu sovietiniu V formos 0,75 l varikliu, kurio galia siekė 23 AG.
Tačiau priekinė pakaba ant skersinio sukimo pirmagimiui gamyklos „Kommunar“, tiesa, pasiskolinta iš „Volkswagen“, atsisakant skersinės lapinės spyruoklės, kuri buvo FIAT.
Galinė pakaba - nepriklausoma spyruoklinė, konceptualiai panaši į tą, kuri buvo FIAT 600.
- Kodėl Sovietų Sąjungos mokyklose bandė perauklėti kairiarankius ir prie ko tai galiausiai privedė
- Kodėl Sovietų Sąjungoje pienas buvo parduodamas trikampiuose popieriniuose pakeliuose
- To nerasite net turguje: SSRS laikų produktai, kurių niekada neišbandysite
Tačiau panašios konstrukcijos buvo daugumoje tų metų mažų automobilių su galiniais varikliais.
Serijinė ZAZ-965 gamyba prasidėjo 1960 m. rugpjūtį.
Susidomėjimas bet kokiu lengvuoju automobiliu SSRS buvo didžiulis, o šiuo - ypač. Juk jis tapo labiausiai įperkamas, tačiau sovietų piliečiams buvo pernelyg neįprastas!

Legendinis dviejų cilindrų „Citroen 2CV“, varomas priekiniais ratais.
ŠTAI KOKS JIS BUVO VYRUKAS.
Daugelis sovietinių piliečių „Zaporožietį“ sutiko su gera ironija, o kiti - su erzinančiu sarkazmu.
Išoriškai nedidelis apvalus automobilis neatrodė rimtai.
Variklis triukšmingas, kaip ir daugumos oru aušinamų variklių, be to, įrengtas gale, ne ten, kur „turėtų būti“.
Tai, beje, tapo pirmųjų, bet ne paskutinių anekdotų apie „Zaporožiečius“ tema.
Galinės pakabos konstrukcija ir varančiųjų ratų pavaros su vienu šarnyru tapo 965 būdingo juokingo „kreivumo“, atsirandančio iškraunant varančiuosius ratus, priežastimi.
Salonas ir bagažinė, žinoma, nėra erdvūs.
Žinoma, daugelis svajojo apie „Zaporožietį“ kaip vienintelį prieinamą automobilį neturtingoms šeimoms.
- Kiekviena iš šių SSRS laikų knygų verta daugiau nei 10 000 dolerių: vertingų leidinių sąrašas
- Kodėl „sovietinis“ šampanas ir ledai visai nėra sovietiniai
- Kodėl sovietmečiu buvo nuolatinis būtiniausių prekių deficitas: kokios to priežastys
Ir jie nuoširdžiai džiaugėsi jį įsigiję. Tačiau daugelis žmonių į automobilį žiūrėjo net su panieka. Ir veltui!

Tipiškas vokiškų šalutinių automobilių genties atstovas - „Goggomobile 400“ su dvitakčiu varikliu
Deja, kad ir kaip ironiškai daugelis piliečių vertino Nikitą Chruščiovą, jo raginimą pasivyti ir aplenkti Ameriką, kuris, beje, buvo susijęs tik su pieno ir mėsos gamyba, daugeliui matyt prilipo.
O štai 1959 m. Sokolnikuose vykusi Amerikos paroda pademonstravo, ką reiškia tas „pasivijimas“.
Apskritai daugelio sovietinių žmonių galvose, bent jau pasąmonėje, gimė keista idėja: supervalstybės piliečiai turėtų važinėti „tikrais“, „suaugusiais“ automobiliais - bent jau „Moskvič“ ir „Volga“, o geriausia - kadilakais ir mersedesais.
Vakarų europiečiai, ypač tuometiniai japonai, turėjo kitas, žemiškesnes orientacijas. Ir masiniai modeliai, kuriais jie važinėjo, konstruktyviai, o kai kurie iš jų ir pagal konstrukciją visai prilygsta „kupriukams Zaporožiečiams.
PIRMĄ KARTĄ MIKROKLASĖJE
Vienas pagrindinių šios klasės etalonų, suprantama, buvo „Volkswagen 1200 Kaefer“.
Konstrukciškai automobilis labai panašus į „Zaporožietį“ - triukšmingas variklis - pneumatinis, nepriklausomos pakabos, ne itin erdvus salonas.
Tačiau septintajame dešimtmetyje į „vabalą“ dėjo jau 34 arklio galių variklį, kurio tūris buvo 1,2 l.
Todėl automobilis buvo pastebimai greitesnis už „Zaporožietį“ ir kitus bendraamžius. „Beetle“ stilistika, žinoma, nestokojo žavesio, tačiau ji buvo sukurta trečiojo dešimtmečio viduryje.

Tiesioginis „Zaporožiečio“ protėvis - FIAT 500 su skysčiu aušinamu varikliu.
Japoniškas „Mitsubishi 500 De luxe“, iš „veido“, beje, panašus į „Zaporožietį“, o kartu ir į FIAT, buvo kompaktiškesnis ir gerokai siauresnis už ZAZ-965.
Dviejų cilindrų oru aušinamas variklis, kaip ir sovietiniame automobilyje bei daugumoje analogų, stovėjo užpakalyje ir 0,5 l darbinio tūrio išvystė šiek tiek daugiau nei pirmajame 23 AG ZAZ-965 - 25 AG.
- Ką ir kaip moterys dažėsi plaukus sovietmečiu: kaip jos tapo blondinėmis
- Paprasta visų moterų paslaptis: ar tiesa, kad sovietmečiu nebuvo celiulito?
- Kodėl sovietmečiu laiptai buvo dažomi tik iš kraštų: trys įdomios versijos
Nuo 1963 m. ZAZ-965A versijoje buvo montuojamas 0,9 l, 27 AG variklis.
Vienas erdviausių masinių ketverių durų Europos automobilių buvo dabar jau legendinis Citroen 2CV.
Priekiniais ratais varomas automobilis stovėjo ant labai minkštos nepriklausomos sukamosios pakabos.
Dviejų cilindrų 0,43 l darbinio tūrio pneumatinis variklis išvystė tik 13,5 AG.
Vakarų Vokietijos „Goggomobile T400“ yra tipiško Vokietijos „ekonominio stebuklo“ laikų dviviečio automobilio pavyzdys.
Nedidelės mašinos laivagalyje buvo 0,4 l darbinio tūrio dviejų cilindrų dvitaktis pneumatinis variklis, kurio galia siekė 19 AG.

BMW 700 su galiniu varikliu, dviem karbiuratoriais ir kupė kėbulu.
Artimiausias ZAZ-965 giminaitis - itališkas FIAT 600D išsiskyrė priekine pakaba ant skersinių lapinių spyruoklių.
Tarp klasės draugų automobilis buvo vienas galingiausių. Keturių cilindrų ir skysčiu aušinamas 0,8 l darbinio tūrio variklis išvystė 29 AG.
Ryškiausia ir pažangiausia naujiena - ZAZ-965 analogas buvo madingo suaugusiųjų dizaino BMW 700.
Automobilis, pakeitęs kompaktišką vežimą BMW 600, buvo šiek tiek ilgesnis už „Zaporožietį“ ir turėjo 0,7 l darbinio tūrio dviejų cilindrų variklį.
Dėl didelio suspaudimo laipsnio ir kompetentingos konstrukcijos nedidelis variklis išvystė 30 AG esant 5000 aps/min.
Variklio versija su dviem karbiuratoriais, kuri buvo montuojama į sportinio stiliaus kupė, išvystė 40 AG, esant 5700 aps/min.
Tokią galią Melitopolio „Zaporožtsa“ variklis išvystė jau esant 1,2 l tūrio. Ir šis variklis pasirodė gerokai vėliau.

Olandiškas DAF 700 su galiniais varančiaisiais ratais ir variatoriumi
Galiausiai, labai įdomus ir neįprastas europietiškas mažylis buvo olandiškas DAF 700 „Narcizas“.
- Porcelianinės žuvys iš sovietmečio: kodėl jos buvo reikalingos, paslaugos atsiradimo istorija
- Kodėl sovietmečiu tarp vonios kambario ir virtuvės buvo padarytas langas? Atsakymas jus nustebins
- Sovietmečio atgyvenos: pats laikas tai pamiršti!
Klasikinio išplanavimo automobilis taip pat stovėjo ant nepriklausomos pakabos. O priekyje buvo amortizatorių statramsčiai.
Dviejų cilindrų opozicinis 0,75 l darbinio tūrio oru aušinamas variklis išvystė 30 AG esant 4000 aps/min.
Tačiau pagrindinis DAF bruožas buvo bepakopė transmisija. Galinis tiltas su nepriklausoma spyruokline pakaba turėjo variatorių.
Tačiau ši konstrukcija tais metais nebuvo labai perspektyvi....
Žinoma, automobilis visada vertinamas ne tik iš inžinerijos ir dizaino pozicijų.
Gamybos kokybė ir patikimumas yra ne mažiau svarbūs. Ir su ja „Zaporožiečiui“, kaip ir su kitais sovietiniais automobiliais, buvo ne viskas gerai.
Bet tai jau atskira tema.
Tačiau konstrukcijos ir dizaino požiūriu „kupriukas“ pasirodė visai padorus ir net sėkmingas savo klasės ir laiko automobilis.
Žinoma, tada galinio variklio konstrukcija „Zaporožiečio“ „kabojo“ laike 30 metų.
Bet tai irgi kita istorija...
Parengta pagal užsienio žiniasklaidą
TAIP PAT SKAITYKITE:
- Nustebsite sužinoję, kodėl sovietmečiu mokyklose vaikus versdavo šokinėti per „ožį"
- Kodėl Sovietų Sąjungoje pirmame aukšte nebuvo balkonų: yra net 3 priežastys
- Kurie Sovietų Sąjungoje pagaminti motociklai buvo paklausūs kitose šalyse
- Naudojo laikraščius iki pat 1968 metų: kodėl Sovietų Sąjungoje nebuvo tualetinio popieriaus
Rašyti komentarą