Susitikime dalyvavusio Klaipėdos universiteto biologo, Miesto želdinių priežiūros ir tvarkymo komisijos nario Egidijaus Barcevičiaus teigimu, pagal medžių diametrą, kuris yra 130 cm, o aukštyje - 370 ir 375 cm, ąžuolams gali būti apie 200-230 metų. Vadinasi jie senesni už 1892 m. statytą pačią geležinkelio stotį, kuri yra saugomas kultūros paveldo objektas. Specialistas pažymėjo, kad medžiai yra puikios būklės ir tikrai nėra jokios grėsmės, kad jie galėtų užvirsti ant geležinkelio dėl to, kad auga labai arti jo.
Po susitikimo Girulių bendruomenės vardu jos seniūnaitis Viktoras Kavolis, asociacijos “Klaipedos žalieji” pirmininkė Liudvika Kuzminčiūtė ir ssociacija “Gyvo žalio” parašė kreipimąsi į AB "LTG Infra", kuriame reikalaujama rasti alternatyvius sprendinius ir išsaugoti šimtamečius ąžuolus.
"Tai gali pareikalauti papildomų sąnaudų, bet bus išsaugoti geros būklės ąžuolai senoliai, kuriems reikia minimalios profesionalios arboristo priežiūros saikingai aptvarkant medžių lajas.
Aplink aptariamus medžius siūloma statyti skaidrią tik dalį kamieno dengiančias apsaugines sieneles, lajas palikti atviras, ar atribojus puslankiais aplink kamieną, kaip garsus slopinančias užtūras.
Palankioje augavietėje augantys ąžuolai augs dar daugelį metų. Savo laiku buvo sugebėta koreguojant projektą išsaugoti Bergo ąžuolą autostrados Vilnius-Klaipėda skiriamojoje juostoje", - pateiktas pavyzdys.
Taip pat prašoma išsaugoti perėjimą ties geležinkelio stotimi. "Šis perėjimas ypač aktualus gyventojams, nes saugumo atžvilgiu jis nenusileidžia perėjimui ties geležinkelio pervaža, kuria dar ir transportas važiuoja. Pastaroji perėja tampa pavojingesnė nei ties stotimi", - teigiama rašte.
Girulių seniūnaitis Viktoras Kavolis "Vakarų ekspresui" pažymėjo, kad garso sienutė šalia geležinkelio suprojektuota pačių giruliškių prašymu, tačiau bendruomenei projektas nebuvo pristatytas dėl pandemijos. "Iš viešai pateiktų brėžinių nematėme kirtimui pažymėtų senolių ąžuolų. Žinią, kad medžiai bus kertami sužinojome tik iš žiniasklaidos", - teigė pašnekovas.
AB "LTG Infra" astovas žiniasklaidai Tomas Digaitis pažymėjo, kad bendrovė vertina diskusiją su Girulių bendruomene ir bendrovė nesiims skubotų veiksmų, tad šią savaitę, kaip planuota, ąžuolai dar nebus kertami.
"Negalime pažadėti, kad tai iš viso nebus daroma, tačiau bus ieškoma kompromiso ir geriausio sprendimo", - patikino T. Digaitis.
Nukirsti du ąžuolus, augančius arčiausiai geležinkelio, buvo patikėta UAB "Viadukas". Šios bendrovės statybos vadovas Vytautas Bartkus prieš planuojamus darbus "Vakarų ekspresą" informavo, kad medžiai auga geležinkelio įrenginių apsaugos zonoje ir yra per arti geležinkelio bėgių.
"Kertami ąžuolai yra seni, šaknys pažeistos, pasvirę į geležinkelio pusę, keliantys pavojų. Statybų metu įrengiant sienutės polius neišvengiamai būtų dar labiau pažeistos jų šaknys, kiltų dar didesnė rizika, kad medžiai užvirs ant geležineklio perono ar salelės. Kadangi traukinys atvažiuoja kreive, mašinistas nesuspėtų sustabdyti traukinio, todėl projekte numatyta ąžuolus kirsti", - buvo argumentuojama "Vakarų ekspresui" adresuotame rašta.
Kreipimosi tekstas
Gerbdami Jūsų siekį įrengti triukšmo mažinimo sienutes Giruliuose, Klaipėdoje, norime atkreipti Jūsų dėmesį į, mūsų manymu, labai svarbius ir daugumai ne tik giruliškių, bet ir mūsų miesto piliečiams, svečiams aktualius aspektus.
Vietinėje spaudoje 2021 m. kovo mėn. 19 d. pradėjus viešinti žinią apie numatytą šimtamečių ąžuolų kirtimą (https://ve.lt/naujienos/klaipeda1/klaipeda/simtamecius-azuolus-nukirs-irengs-triuksma-mazinancias-sienutes-1863448?fbclid=IwAR3fUClF49r4CGJL_nimMzV9gGJN1Ny5OlAlC2NlhGRT3bwlULc06ybwk58#comment-1863642), susijusį su triukšmą slopinančių sienelių įrengimu, visuomenėje kilo pagrįstas pasipiktinimas, nes:
- Girulių seniūnaičio susirašinėjimas dėl numatomos triukšmo sienutės Giruliuose vyko jau nuo 2012 m.. Per tą laiką AB “Lietuvos geležinkeliai” įvairių pristatymu metu giruliškiams teikė daug vilčių ir pažadų. Vienas iš pirmųjų pažadų dar 2012-09-.25 d. geležinkeliečių atstovas Josifas Kisielis teigė, kad numatoma iškelti geležinkelį iš Girulių (nauja trasa tarp Girulių ir Labrenciškės), o dabartinių geležinkelių bėgių vietoje bus pasodinti medžiai.
- Paskutiniame pristatyme - 2020 m. pavasarį buvo planuojama geležinkeliečių poilsio bazėje Giruliuose pristatyti triukšmą slopinančių sienelių Giruliuose projektą, bet ištikusi pandemija, ir taikyti saugumo suvaržymai apsunkino projektą virtualiu būdu tinkami pristatyti, žinutė nėra tinkamai pasiekusi Girulių bendruomenės. Seniūnaičio bandymai atvykti pas projektuotojus susipažinti su projektu vietoje, dėl įvairiausių priežasčių nepavyko.
- Iš viešai pateiktų brėžinių nematėme kirtimui pažymėtų senolių ąžuolų. Kad suprastumėte šių ąžuolų ir šios vietos svarbą, pateiksime keletą istorinių faktų. Giruliai nuo XIX pradžios pajūrio poilsio vieta. Geležinkelio stotis (pastatas) bei aplinkos priežiūros pastatai statyti apie 1892 metus. Iki mūsų dienų išlikę statinių kompleksai daugiau kaip šimto dvidešimt metų vakarų Lietuvos istorinio kraštovaizdžio urbanistinė vertybė. Girulių geležinkelio stoties pastato aplinkinių želdynų plote auga keturi paprastieji ąžuolai senoliai. Kalbama apie planuojamus kirsti parko puošmenas ąžuolus, kurių vieno apimtis 130 m aukštyje 370 ir 375 cm. Medžiai pasiekę brandą, bet žievės šaknynas, tvirtos gausiai šakotos lajos ir kaip tokio amžiaus medžiams geros būklės. Žinovų nuomonė: medžiams vertinant išorę yra maždaug 280 metų, t.y. sodinti gerokai anksčiau nei pastatyta stoties pastatas, t.y. apie 1822-1850 metus. Tačiau neabejojama, kad tai miestelio kraštovaizdžio vertybė. Aplinkui Gargždus tokio amžiaus ąžuolų-senolių nėra. Panašaus amžiaus ąžuolų senolių likę Klaipėdos miesto ir aplinkinių dvarų parkuose bei Dangės paupio ties Tauralaukiu pakrančių ąžuolynų likučiuose.
- Planuojama abipus geležinkelio pastatyti ištisinę 300 m ilgio 5 m aukščio triukšmo slopinimo sienelė aptveriama visą istorinės geležinkelio stoties aplinką, paliekant vieną perėją pėstiesiems ties pervaža. Skaidrioji dalis bus palikta ties pastatu. Bus subjaurota istorinės geležinkelio stoties aplinka. Geležinkelio stoties pastatas ir aplinkinis parkas (parko likučiai) bus vizualiai ir tikrovėje išskirti iš Girulių. Geležinkelio stotis ir parkas krašto vertybė, gyvosios gamtos paminklas. Būtina vertinti kaip visuma ir tvarkyti kaip parką.
Šio projekto vadovei Rasai Riškiene sutikus 2021-03-23 d. dalyvauti apžiūrint medžius, giruliškiai bei visuomenininkai išdėstė savo siūlymus, pastabas.
Todėl reikalaujame:
- Išsaugoti šimtamečius ąžuolus radus alternatyvius sprendinius. Tai gali pareikalauti papildomų sąnaudų, bet bus išsaugoti geros būklės ąžuolai senoliai, kuriems reikia minimalios profesionalios arboristo priežiūros saikingai aptvarkant medžių lajas. Aplink aptariamus medžius siūloma statyti skaidrią tik dalį kamieno dengiančias apsaugines sieneles, lajas palikti atviras, ar atribojus puslankiais aplink kamieną, kaip garsus slopinančias užtūras. Palankioje augavietėje augantys ąžuolai augs dar daugelį metų. Savo laiku buvo sugebėta koreguojant projektą išsaugoti Bergo ąžuolą autostrados Vilnius-Klaipėda skiriamojoje juostoje.
- Išsaugoti perėjimą ties geležinkelio stotimi. Šis perėjimas ypač aktualus gyventojams, nes saugumo atžvilgiu jis nenusileidžia perėjimui ties geležinkelio pervaža, kuria dar ir transportas važiuoja. Pastaroji perėja tampa pavojingesnė nei ties stotimi.
- Pakartotino projekto viešo pristatymo Girulių Bendruomenės namuose vietos bendruomenei pateikiant alternatyvius sprendimo variantus išsaugant ąžuolus. Parodykite ryžtą ir norą išsaugoti mūsų istorinį paveldą. Priešingu atveju naikindami jį, naikiname savo šaknis.
Pagarbiai
- Girulių seniūnaitis Viktoras Kavolis
- Asociacijos “Klaipedos žalieji” pirmininkė Liudvika Kuzminčiūtė
- Asociacija “Gyvo žalio”
Rašyti komentarą