Paulius Pleskovas: "Lenktynių įprotis viską stebėti gelbsti ir gatvėse"
Ar dažnai naudojiesi automobiliu?
Jeigu reikia kur nors važiuoti - važiuoju tik automobiliu. Turiu visas vairuotojo kategorijas, nes kartais atsiranda būtinybė pavairuoti ir krovininį automobilį, o į varžybas vykstame specialiai įrengtu autobusu ir prie jo dar kabiname priekabą, tai tenka pavairuoti ir šį autotraukinį. Pramogai dar turiu motociklą.
Kaip žiūri į eismą - paprasto vairuotojo akimis ar lenktynininko?
Kadangi varžybose būnu maksimaliai susikoncentravęs į lenktynes, tai tas įprotis viską sekti ir į viską reaguoti pasireiškia ir dalyvaujant viešajame eisme. Turiu įprotį stebėti visus eismo dalyvius, tiek važiuojančius priekyje, tiek šalia ar atvažiuojančius iš vienos ar kitos pusės, taip pat per galinio vaizdo veidrodžius. Ir tai tikrai gelbsti atsiradus kokiai nors neįprastai situacijai, nes gali numatyti kitų elgesį kelyje.
"Barstyti ne druska, o skalda"
Ar Klaipėda - patogus miestas vairuotojui? Ką būtų galima dar patobulinti?
Manau, miestas patogus, nėra sudėtinga susigaudyti net ir neklaipėdiečiui, nes išilgai per visą Klaipėdą eina trys pagrindinės eismo arterijos, kuriomis visur gali nuvažiuoti. Tiesa, po Jakų žiedo rekonstrukcijos gal kiek sudėtingiau patekti į miestą ir iš jo išvažiuoti, ypač piko metu.
Smagu, kad pagaliau mieste ruošiamasi diegti "išmaniuosius" šviesoforus ir eismo reguliavimo programas. Gerai, kad įrengtos greičio "gesinimo" priemonės prieš pėsčiųjų perėjas, tik gal patys sprendiniai turėtų būti kitokie, nes per kai kuriuos "gulinčius policininkus" galima pervažiuoti tik visiškai sustojus, pvz., Paryžiaus Komunos ar Debreceno gatvėse.
Visas pėsčiųjų perėjas reiktų apšviesti specialiai tiesiai virš jų pakabinant šviestuvus, nes tamsiu paros metu tamsiai apsirengęs pėsčiasis yra sunkiai matomas, o jei dar lyja - situacija smarkiai pablogėja.
Be to, manau, skubiai reikėtų pertvarkyti eismą Šilutės plente, nes piko metu ši gatvė smarkiai kemšasi. Bent jau pėsčiųjų šviesoforai čia galėtų būti "išmanieji", nes kartais susidaro įspūdis, kad piko metu pagrindinis eismo dalyvis yra vienas ar keli pėstieji, kuriems reikia kirsti visą plentą, ir žalias signalas jiems šviečia vos ne dvigubai ilgiau nei visoms transporto priemonėms, laukiančioms prie jo, nes vėl staiga atėjęs kitas pėsčiasis vėl nuspaudžia šviesoforo mygtuką ir taip nutraukia transporto judėjimą. Tai - šviesoforas ties "Bazės" stotele.
Skubios rekonstrukcijos ir platinimo reikalauja Debreceno bei kitos gatvės, vedančios iš miegamųjų rajonų.
Sniego valymas - iškritus gausiam sniegui, manau, naktimis iš gatvių jis turėtų būti išvežamas, o ne nustumdomas į pakraščius ir gatvės nubarstomos druska ar "chemija", tada visi murkdomės po purvyną iki ausų, o gatvėje kaip buvo slidu, taip ir liko. Pas mus vežti sniegą iš gatvių pradeda tik kai visai išvažiuot nebeįmanoma. Suprantu, kad tai papildomos išlaidos miestui, bet, manau, taip būtų saugiau. Pavyzdžiui, Helsinkyje gatvės nėra barstomos druska, o iškritęs sniegas yra išvežamas ir gatvės pabarstomos smulkia skaldele, po sezono skaldelė surenkama ir panaudojama gatves barstant kitais metais.
Erzina gatvių "lenktynininkai"
Ar klaipėdiečiai vairuotojai kuo nors skiriasi nuo kitų miestų vairuotojų?
Kiekvienas miestas turi savo vairavimo kultūrą. Vilniuje vairuotojai gal kiek mandagesni kamščiuose, dažniau vienas kitą užleidžia, bet džiugu, kad ir mūsų miesto vairuotojai ženkliai patobulėjo šitoje vietoje. Bet išlieka "antraeilininkų" ir "trečiaeilininkų" problema - nors kraštinė dešinė eismo juosta ir laisva, bet dauguma vis vien važiuoja viduriniąja ar kairiąja kokiu 40 km/h greičiu, o paskui ant visų pyksta, kai juos aplenkia dešine puse.
Koks kitas eismo dalyvių elgesys dar erzina?
"Lenktynininkai" gatvėje, kurie belėkdami kartais demonstruoja savo visišką nemokšiškumą ir sukelia avarines situacijas; posūkių nerodantys ir bet kur sustojantys maršrutiniai autobusiukai; parkavimo vietose skersai automobilius statantys piliečiai; plikomis ar vasarinėmis padangomis žiemą važinėjantys vairuotojai.
Girtiems - baudžiamoji atsakomybė
Karas keliuose - ar turi receptų, kaip jį nugalėti?
Pirmiausia tai visuomenės švietimas, vairavimo kultūros bei pagarbos kitam eismo dalyviui ugdymas, vaikų švietimas eismo saugumo požiūriu nuo pat darželio iki kol jie patys gauna vairuotojo pažymėjimą.
Dėl vairavimo išgėrus, tai tos geranoriškos priemonės kaip baudos skyrimas ir pažymėjimo atėmimas gal veikia tik normalius žmones, baustus už nedidelį promilių kiekį, o tų, kurie jau seniai pažymėjimo neturi ir toliau sėkmingai keliskart pakliūna išgėrę, niekas neveikia - nei jie baudas moka ir tikrai nevaikšto pėsti. Tokiems turėtų būti baudžiamoji atsakomybė plius kokie nors priverstiniai viešieji darbai ar pan.
Eismo saugumui pagerinti, pavyzdžiui, prieš pavojingus posūkius, susiaurėjimus ar pan., reiktų įrengti mechanines priemones greičio slopinimui - saleles, sustatyti ženklus ir kt., nes ir tokiose išsivysčiusiose šalyse kaip Vokietija, Belgija, Olandija, ypač jų mažesniuose miesteliuose, taip pat eismas ribojamas mechaninėmis priemonėmis - akmeninės salelės ar nedideli akmeniniai žiedai, kur dideliu greičiu važiuodamas tikrai neišsiraitysi.
Pataria lavinti įgūdžius
Esi profesionalus lenktynininkas, tad vargu ar turi trūkumų kaip vairuotojas. Bet vis dėlto - ar bent kartais pažeidinėji KET? Pavyzdžiui, gal, kaip lenktynininkas, važinėji gatvėmis per greitai?
Bandau "išsikrauti" trasoje per varžybas ar treniruotes, tad mieste stengiuosi taisyklių nepažeisti.
Klausimas, irgi susijęs su tavo pomėgiu. Ką galėtum patarti kitiems vairuotojams kaip profesionalas - ką jie daro blogai ir kaip turėtų elgtis?
Na, gatvė - tai ne lenktynių trasa, kur kovojama su varžovu dėl kiekvieno trasos centimetro. Tai pirmiausia patarčiau būti vieni kitiems tolerantiškesniems ir kultūringesniems. Nuolatos stebėti ir kitus eismo dalyvius, o ne tik priekyje važiuojančius. Rūkymas prie vairo ar kalbėjimas mobiliuoju vairuojant - vairuotojo yda, o jei šie abu procesai vyksta kartu, tai jau visai nebe vairavimas.
Dabar žiema, keliai slidūs, tai iškart matyti daugelio vairuotojų važiavimo slidžia danga įgūdžių stoka. Patarčiau susirasti kokią nuošalią bei saugią aikštelę ir joje pasitobulinti manevruoti, įsibėgėti, o ypač - stabdyti. Kitiems gal patiems savikritiškai įvertinti savo sugebėjimus ir geriau naudotis viešuoju transportu.
Paulius Pleskovas, lenktynininkas, įmonės "Transkona" gen. direktorius. Amžius - 38 metai. Vairuotojo pažymėjimą gavo būdamas 16 metų ("tada buvo galima"). Pirmasis asmeninis automobilis - VAZ-21083, paskui turėjo porą "Volkswagen" markės mašinų, pastaruoju metu vairuoja jau kelintą visais varomaisiais ratais "Audi". Dabartinis sportinis automobilis - "Ford Focus MK3 Supercar". Tai - specialiai autokrosui ar raliui-krosui ruoštas automobilis visais varomaisiais ratais, kuris su standartiniu neturi nieko bendro, išskyrus išorinį vaizdą, vairuotojo dureles ir stogą. Treniruotėms naudoja "Mitsubishi Lancer EVO 8", paruoštą ralio varžyboms. Per visą vairuotojo karjerą už KET pažeidimus baustas 7-8 kartus ("jei gerai pamenu"), visus - už "nežymų greičio viršijimą užmiestyje".
Rašyti komentarą