Naujųjų metų naktį pakeleiviai šelpė vairuotojus

Naujųjų metų naktį pakeleiviai šelpė vairuotojus

Naujųjų metų naktį ir pirmąją 2019-ųjų dieną socialiniuose tinkluose pažiro pasiūlymai pavežėti. Už mažesnę nei traukinio, autobuso ar net taksi kainą, tačiau neužregistravę savo veiklos. Ar tai nelegalu?

Klaipėdietis Viktoras, naujųjų metų išvakarėse mėginęs išsinuomoti Lietuvoje gerai žinomos kompanijos automobilį, pasakojo, kad jau maždaug 17 valandą uostamiestyje nebuvo nė vieno laisvo. Ir taip iki pat ryto.

Neįmanoma nustatyti, ar automobilius vairuotojai išsinuomojo savo reikmėms, ar siekdami pasipelnyti veždami kitus žmones. "CityBee" vadovas Lukas Yla dienraščiui komentavo, kad sėsdami į automobilį, to klientai nurodyti neprivalo. Tačiau jis skaičiavo, kad šventiniu laikotarpiu gruodžio 21-31 dienomis pagausėjo vairuotojų, automobilius išsinuomavusių automobilius ilgoms kelionėms (t.y. daugiau nei parai) padaugėjo.

"Išaugo vidutinė kelionės trukmė nuo 1 iki 2 valandų. Mūsų automobiliai dažniausiai naudojami kelionėms mieste, vidutiniškai nuvažiuotas atstumas išaugo 62 procentais. Šventiniu laikotarpiu daug žmonių pradėjo naudotis paros, kelioms ar net savaitės nuoma. Šių kelionių išaugo 20 procentais lyginant su standartiniu laiku", - šventinį laiką apžvelgė L. Yla.

Mokesčius mokėti reikia, bet ne visada

Švenčiant naujuosius metus, socialiniame tinkle "Facebook" įvairiose grupėse buvo galima išvysti vartotojų pasiūlymus pavežti, kur reikia. Taksi automobiliai perkrauti, o ir blaivių vairuotojų, atrodo, ne tiek daug. Todėl tiems, kam labai reikia, nelieka nieko kito, kaip tik samdytis vairuotoją. Tokie vežėjai nelegalūs - leidimo vykdyti tokios veiklos jie neturi ir mokesčių valstybei nesumoka. VMI atstovai sako, kad tokia veikla turi būti užregistruota. Tačiau vairuotojai, kurie resykiais vežioja žmones, pasirodo, tai daryti gali ir mokesčių mokėti neprivalo.

"Jei tai daryčiau nuolat, mokesčius mokėčiau. Tačiau šiuo metu keleivių aš neimu - jei, ne duok Dieve, padaryčiau avariją, jie gali iš manęs prisiteisti, pavyzdžiui, 25 tūkst. eurų už sulaužytą koją. Tiek man gali kainuoti 5 keleivio eurai iki, tarkim, Šiaulių", - paaiškino klaipėdietis Rolandas, prieš metus vienoje "Facebook" grupėje ne kartą siūlęs pakeleiviams keliones.

Tokiuose skelbimuose nurodyti kontaktai, retsykiais - kainos. Panašių pasiūlymų apstu ne tik per didžiąsias metų šventes, bet ir kiekvieną darbo dieną ar net savaitgalį visus metus. Tokiems įrašams "Facebook" yra sukurtos ir atskiros grupės.

Užsidirbti nesiekia?

"Tai žmonių bendruomeniškumas ir draugiškumas, pelno nesiekiu", - žurnalistui susisiekus ir paklausus, ką mano apie tai, jei už šį pajamų šaltinį tektų sumokėti valstybei mokesčius, aiškino viena vežėjų, neatskleidusi savo vardo ir skubėjusi padėti telefono ragelį.

"Pusė autobuso kainos", - apie tai, kaip nustato kelionės kainą keleiviui, kalbėjo Rolandas.

Tačiau kalbūs buvo ne visi. "Vakarų ekspresui" kalbinant vežėjus jų nurodytais kontaktais, daugelis savo nuomonę dėstė nenoriai ir pyko dėl ir taip esą didelių mokesčių.

Daugelis jų tikino, kad keleivius renka tik tada, kai patiems reikia kur nors važiuoti, o ne siekdami specialiai užsidirbti.

"Jūs ne tuo adresu. - "Ne tuo adresu?" - "Ne". - "Tai jūs nebijokite, nesiruošiu jūsų kam nors skųsti". - "Iš šio pavežiojimo jokio pelno nėra. Paskaičiuokite pavežimo kainą ir sąnaudas. Jei jūs sugebėsite įrodyti pelną - pirmyn!" - "Nieko nenoriu įrodyti, tik klausiu jūsų nuomonės". - "Mano nuomonė yra tokia: (man) kilometras kainuoja 12 centų, pavežimo kaina (kurią už) 100 ar 150 kilometrų (sumoka pakeleiviai) yra 10 eurų. Ir tada jūs suprasite, ar iš to galima mokėti mokesčius". - "Suprantu, kad mokesčių nemokėtumėte. Jūs, paimdamas keleivius, padengiate kelionės išlaidas?" - "Pasidengiu kelionės į darbą ir iš darbo kaštus. Aš nevažiuoju specialiai. Kam tinka - prigriebiu. Nevažiuoju nuo durų iki durų niekada", - sakė vienas vežėjų, naudodamas netikru vardu pavadiną profilį paskelbęs apie kiekvieną darbo dieną vykdomas kelionės iš Klaipėdos į Panevėžį ir atgal.

VMI stebi vairuotojus

"Kalbant apie pavežėjimą svarbu atsižvelgti į keletą aspektų. Kai gyventojas kartais vykdamas automobiliu į darbą, grįždamas iš studijų ar panašiai pakeliui paima ir kelis keleivius, kurie bendrai susimoka už kurą, tuomet nelaikoma, kad gyventojas vykdo komercinę veiklą bei gauna pajamų, nuo kurių reikia mokėti mokesčius. Tačiau jei gyventojas nuolat keleivių ieško turėdamas tikslą juos nuvežti ir gauti už tai atlygį, tuomet vertinama, kad asmuo vykdo veiklą. Tokiu atveju veiklą reikia registruoti, gautas pajamas deklaruoti ir sumokėti priklausančius mokesčius", - "Vakarų ekspresui" komentavo Klaipėdos apskrities Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokestinių prievolių departamento direktorė Laimutė Mačernienė.

Ji teigė, kad gyventojai, pageidaujantys verstis savarankiška keleivių pervežimo veikla, pavyzdžiui, teikti taksi, pavežėjimo paslaugas, turi įregistruoti individualią veiklą pagal pažymą arba steigti įmonę.

Kitų būdų nėra", - sakė L. Mačernienė.

Ji skaičiavo, kad šiuo metu 285 Klaipėdos m. gyventojai yra įregistravę taksi veiklą, dar 158 gyventojai vykdo registruotą kitą, niekur kitur nepriskirtą, keleivinio transporto veiklą (taip registruojami pavežėtojai). Be gyventojų, minėtas veiklas yra nurodžiusios ir 206 Klaipėdos m. registruotos įmonės.

"Siekdama įsitikinti, ar taksi, pavėžėjimo paslaugas teikiantys vairuotojai yra tinkamai įregistravę savo veiklą, ar neužmiršta mokėti visų mokesčių, VMI vertina mokesčių administratoriaus duomenų bazėse kaupiamą informaciją - analizuoja pateiktų deklaracijų duomenis, veiklos registracijos duomenis, informaciją apie ankstesnių kontrolės procedūrų rezultatus, mokesčių mokėjimo duomenis, informaciją apie gyventojų turtą, pajamas, taip pat ir viešoje erdvėje pasirodančią informaciją, kt.

Be šios informacijos, vertinama ir iš trečiųjų šaltinių gaunama informacija, gyventojų pranešimai (pasitikėjimo telefonu 1882, mobiliąja aplikacija "Pranešk" ir kt.) Turimais duomenimis, 2018 m. buvo gauta per 200 šalies gyventojų pranešimų apie galimus pažeidimus vežimo bei transportavimo paslaugų srityje.

Kai kurie informacijos kaupimo būdai yra akivaizdžiai pastebimi ir pačių minėtų paslaugų teikėjų (pvz. operatyvūs patikrinimai, tarp jų ir bendri su kitomis institucijomis, prižiūrinčiomis šią veiklos sritį). Netikėtų patikrinimo metu pažeidimų nustatoma sustabdžius kone kas antrą vežėją ar net dažniau, o pažeidimų pobūdis kartojasi - dažniausiai neišduodami kvitai sumokėjus už paslaugą, jei tai taksi veikla - nejungiamas  taksometras, nustatoma nemažai ir neregistruotos veiklos atvejų. Pajamas įvairiais būdais slepiantys ir mokesčių vengiantys vežėjai sulaukia ir nuodugnių jų veiklos patikrinimų bei atitinkamų sankcijų", - perspėjo L. Mačernienė.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder