Pasiklydę vertinime

Pasiklydę vertinime

Pradinių klasių mokytojai, nors jiems ir nerekomenduojama, vis tiek vertina savo mokinius raidėmis ar kitokiais vaikams bei tėvams suprantamais ženklais. "Jaučiamės, lyg darytume didžiausią nusikaltimą, turime slėpti, kad šitaip elgiamės, - ar tai normalu?" - piktinasi šios tvarkos priešininkai, tačiau šalininkai naujovę palaiko: vaikai, pasak jų, nelyginami vieni su kitais, todėl auga žmoniškesnė karta.

Daugelis tėvų, patys vaikystėje vertinti pažymiais, neperpranta ir nepalaiko naujosios vertinimo sistemos.

"Mokykloje, kur mokosi mano dukra, pradinukai vertinami raidėmis A, B, C. Kai dukra įsigeidė nusikirpti kirpčiukus - pareiškiau, kad leisiu tai padaryti tuomet, kai pasiekimų knygelėje nebebus C raidžių. Aš įsivaizdavau, kad ši raidė prilygsta dvejetui. Vėliau teko smagiai pasijuokti, kai mokytoja paaiškino, kad C yra tolygi aštuonetukui", - kuriozinę istoriją papasakojo vienos ketvirtaklasės mama.

Nors moteriai nelabai aiški dabartinė vertinimo sistema, jai mokytoja visada paaiškina, kas sekasi ir kas nesiseka jos dukrai.

"Vargo vakarienė"

1996 metais buvo nuspręsta, kad pažymiai mažą vaiką gali traumuoti, ir vietoj jų atsirado ženklai: saulytės, šypsenėlės bei debesėliai. Galiausiai neliko ir jų. Dabar iš mokytojų reikalaujama apie mokinio lygį informuoti tėvus raštu arba žodžiu. Dėl to pedagogams padaugėjo darbo.

"Praėjusiais metais bandėme dirbti, kaip liepė Švietimo ministerijos klerkai. Mokytojai vargo, o tėvai piktinosi, mat negaudavo jokios informacijos apie vaiką.

Įsivaizduokite, sąsiuvinyje, kur vaikas sprendė uždavinį, parašau: "tobulink sudėtį 10 ribose". Ne kiekvienas tėvas supranta. Dažnam daug aiškiau penketas ar dvejetas.Mokytojai neriasi iš kailio, rašo jaučio odas, tačiau tėvams norisi jiems įprasto vertinimo", - sakė uostamiesčio pradinių klasių mokytoja.

Šiemet darželyje - pradinėje mokykloje, kurioje ji dirba, nuspręsta vertinti pradinukus sutartiniais ženklais: A - kai vaikas užduotį atliko aukštesniuoju lygiu, P - pagrindiniu lygiu, Pt - patenkinamai. Esama ir kitų sutartinių ženklų: O - jei vaikas neatsinešė mokymosi priemonės, X - jei neatliko namų darbų, ! - buvo nedrausmingas.

"Turime susikūrę ir savo pasiekimų knygeles, kuriose surašome visas raideles. Mėnesio pabaigoje vaikai patys spalvina pasiekimų diagramą - jiems tai labai patinka. Jei surinko daugiau raidelių A, ir ši diagrama ilgesnė nei klasės draugo, - jie labai tuo didžiuojasi. Nors akcentuojama, kad negalima skatinti lenktyniavimo tarp vaikų, tačiau kitaip neišeina", - konstatavo mokytoja ir pridūrė, kad dauguma jos kolegų elgiasi panašiai.

Nuo 5 klasės - atgal į balą

"Gilijos" pradinės mokyklos mokytojos Virginija Jonavičienė ir Dalia Ruškienė visiškai pritaria dabartinėms nuostatoms.

"Prieš daugelį metų pradėjau dirbti pagal amerikiečių "Geros pradžios" metodiką, todėl man tai nėra nauja, - sakė pirmaklasių mokytoja V. Jonavičienė. - Jau seniai vertinu vaikus lygiais ir į sąsiuvinį rašau ne pažymį, ne saulytę paišau, o aiškinu, kas pasisekė, o kur dar reikėtų pasitempti.

Pažymiai tiktų tik tuo atveju, jei visi būtume vienodų gabumų. Bet juk kiekvienas vaikas skirtingas. Kai neliko pažymių, tarp vaikų neliko ir lenktyniavimo bei patyčių."

Anot ketvirtos klasės mokytojos D. Ruškienės, gana dažnas tėvas prašo įvertinti atžalą visos klasės kontekste: "Išklausę mano ilgo pasakojimo, kaip sekasi vaikui, tėvai vis tiek paprašo, kad pasakyčiau, kokį pažymį jam parašyčiau."

Mokytoja patvirtino, kad pusmetiniai vaiko pasiekimų aprašai užima begalę laiko: pernai užtrukdavusi net po dvi savaites. "Ir laiko gaila, ir naudos nedaug, nes daugeliui gi rašai panašiai. Realiai nieko pats sukurti negali - viską darai pagal programines rekomendacijas. Taigi tie aprašai - tarsi programų perrašymas, savotiška klišė", - sakė D. Ruškienė.

"Gilijos" mokytojos šiemet naudoja kitokį būdą - kiekvienas mokinys turi vertinimų segtuvą, kuriame prie kiekvieno mokomo dalyko yra mokytojo vertinimų lentelė ir vaiko savęs vertinimo lentelė. Ir mokytoja, ir pats mokinys pažymi, kuriuo lygiu jam sekasi mokytis vieną ar kitą dalyką. Toks metodas esą informatyvesnis ir mokiniams, ir tėvams. Be to, mokytojoms - mažiau vargo.

"Dažniausiai vaiko ir mokytojos nuomonės sutampa", - pastebėjo V. Jonavičienė.

Mokytojos paminėjo pamokose visgi naudojančios sutartinius ženklus, tačiau sakė tuo nesididžiuojančios, tad neišdavė, kokie jie.

"Manau, kad nauja tvarka paskatino vaikus būti jautresnius ir pagarbesnius vienas kitam, gražiai pasakyti pastabas. Užuot sakę, ar gerai, ar blogai paskaitė, vaikai detalizuoja: "skaitei garsiai", "raiškiai tarei balses", "graži intonacija"... Tik gaila, kad 5-oje klasėje jie tarsi įmetami į balą - iš tokios gražios terpės vėl patenka į pažymių džiungles", - apgailestavo D. Ruškienė.

"Klaidingai interpretuoja"

Pasak Švietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyriaus atstovės Egidijos Nausėdienės, normalu, kad vis netyla diskusijos šia tema, mat minėta tvarka, kai atsisakyta vaikų pasiekimų įvertinimo ir apibendrinimo pažymiais, visose pradinėse klasėse realiai įsigaliojo šiais mokslo metais. "Prie ankstesnės tvarkos nebus sugrįžta", - patikino pokalbininkė.

Pasak jos, daugelis mokytojų ir tėvų naują tvarką klaidingai interpretuoja, todėl jiems sunku priprasti prie kitokio vertinimo. Pasak E. Nausėdienės, suburta speciali darbo grupė, kuri mokytojams dar kartą išaiškins naujojo vertinimo naudą.

"Keista, kad mokytojai slepia, jog vertina vaikus ženklais. Nei saulytės, nei šypsenėlės nėra uždraustos, tad mokytojas jokio nusikaltimo nedaro. Vis dėlto mokytojai turėtų suvokti, kad sakinys, kaip vaikui pasisekė, yra informatyvesnis nei šypsenėlė. Suprantama, kodėl mokytojai pyksta: tai užtrunka daugiau laiko", - svarstė E. Nausėdienė.

Švietimo ministerijos atstovė sakė suprantanti ir kitą pasipriešinimo naujovei priežastį: patys pedagogai ir mokinių tėvai kadaise mokykloje buvo vertinami pažymiais. Todėl ši forma jiems atrodo priimtiniausia.

"Tyrimais įrodyta, kad pažymiai gali sutrikdyti vaiko asmenybės raidą, - argumentavo pokalbininkė, - nes gavęs prastesnį pažymį vaikas pasijunta esąs nevykėlis. Vaikų negalima dresuoti tarsi šuniukų, nes taip skatinama dirbtinė mokymosi motyvacija.

Negalima vaikų lyginti vieno su kitu. Galima sekti tik jo paties pažangą. Šitaip daroma siekiant humanizuoti ugdymą", - pabrėžė E. Nausėdienė.

Pasak jos, lygiai nėra nuosprendis vaikui, tai jo galimybių ribos. Bet jei mokinys nepasiekė net minimalaus "patenkinamo" lygio, tai yra ženklas mokytojui ir tėvams, kad gali būti sutrikusi vaiko raida.

Panašia tema: Ko vertas vertinimas pažymiais,

                    Kodėl trejetukininkams sekasi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder