„Dancer“ autobusai: bankrotas ar šimtamilijoninės investicijos

(10)

Klaipėdos LEZ elektrinių autobusų „Dancer“ gamybą vystanti bendrovė „Vėjo projektai“ (VP) pastaruoju metu stovi prie išlikimo slenksčio. Apie 17 milijonų eurų skolų sukaupusi įmonė tikina, kad turi investuotoją, kuris į projektą pasirengęs investuoti daugiau nei 100 milijonų eurų, tačiau vienas iš kreditorių - „NuCapital“ (NC) - netiki šia perspektyva ir siekia bankroto.

Maždaug dešimtmetį elektrinių autobusų serijinę gamybą bandantys pradėti VP iki šiol pardavė tik du autobusus, kurie jau beveik penkerius metus dirba Klaipėdos viešojo transporto sistemoje.

„Yra įgyvendintas labai rimtas projektas. Autobusai patikimai dirba jau penkerius metus, veža keleivius, muša patikimumo rekordus“, - sako VP generalinis direktorius Alvydas Naujėkas.

Anot jo, taip pat yra pasirašytos sutartys dėl 10 autobusų nuomos bendrovei „Klaipėdos paslaugos“. Yra pasirašytas ir tvirtas kontraktas dėl 12 autobusų tiekimo Vokietijoje. Tačiau šiems užsakymas įgyvendinti įmonei trūksta lėšų.

Pasak vadovo, pirmieji autobusai buvo pagaminti dar 2020 metų pradžioje, kai prasidėjo Covid-19 pandemija ir gyvenimas sustojo.

Nulemti sunkumai

„Vėliau prasidėjo karas. Daug verslų bankrutavo. Išgyveno tie, kurie buvo sukaupę rezervus. Mes tuomet nesulaukėme ir valstybės paramos“, - kodėl įmonė pateko į sudėtingą situaciją, paaiškina A. Naujėkas.

Anot jo, įmonė plėtrą vykdė naudodama akcininkų pinigus ir paskolas. Dalis kreditų tikrai buvo nepigūs. Šiandien VP skaičiuoja, kad įsipareigojimai kreditoriams siekia apie 17 milijonų eurų, tačiau bendrovės ilgalaikis ir trumpalaikis turtas vertinamas apie 23 milijonus eurų.

"Mes atlaikėme smūgis, bet kad toliau vystytumėmės, mums reikalingas kapitalas. Ir mes susiradome investuotoją.

Turime rimtus susitarimus, pirmajame etape iš karto jie pasiruošę investuoti 15 milijonų eurų, kad būtų pabaigti jau turimi užsakymai.

O vėliau yra numatyta investuoti į gamyklos plėtrą apie 100 milijonų eurų", - sako A. Naujėkas.

Anot jo, VP išpildė visas būsimo investuotojo sąlygas, liko vienintelė, kad teismas patvirtintų restruktūrizavimo planą.

Tokiam planui pritaria ir didžiausias VP kreditorius Energijos efektyvumo fondas, kurio steigėja yra Europos Komisija ir dalis mažesnių kreditorių.

„Jie sutinka palaukti ketverius metus, kad mes jiems tada grąžintume pinigų“, - sako A. Naujėkas.

Tačiau restruktūrizacijai prieštarauja NC. Fondo VP suteiktos 1,8 milijono eurų paskolos terminas pagal sutartį baigiasi tik šių metų liepą. Tačiau NC dar pernai, motyvuodami, kad sutartis nevykdoma, ją nutraukė, o šiuo metu teismuose siekia, kad VP restruktūrizavimo procesas būtų nutrauktas ir įmonei būtų iškelta bankroto byla.

Išmušinėjimas

„Fondas pagal savo nuostatus turi galimybę sutartį pratęsti dar dvejiems metams, bet sako, kad grąžinkite mums dabar. Čia fondas elgiasi kaip skolų išmušinėtojas praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje“, - nusivylimo neslepia A. Naujėkas.

Anot jo, NC visais būdais stabdo retruktūrizacijos procesą, teismus ir įvairias institucijas užversdamas skundais, kuriais daugiausia skundžiami procesiniai veiksmai.

Pasak A. Naujėko, būsimi investuotojai bandė siūlyti NC išpirkti jų paskolą, tačiau sąlygos netenkino.

„Jų pozicija aiški - “pinigai ant stalo„. Čia dabar vyksta hibridinis karas į vieną pusę. Taip būna: kas dirba - padaro klaidų. Mūsų klaida buvo pasinaudoti būtent gan brangiomis trumpomis paskolomis tam, kad greičiau užbaigtume užsakymą“, - situaciją apibūdina A. Naujėkas.

Jis teigia, kad NC fondas taip pat už pusę kainos supirkinėja ir kitus kreditorinius įsipareigojimus.

O štai patys VP turi labai ribotas finansines galimybes išgyventi. Įmonės gyvybei palaikyti lėšas skiria akcininkai, o teisininkų paslaugos gynybai prieš NC yra „daug labdaros“.

Tiki sėkme

„Mes turim keletą variantų, keletą gynybos variantų. 90 procentų esu tikras, kad procesas bus mus sėkmingas ir tęsime restruktūrizaciją bei vykdysime plėtrą“, - optimizmo nelepia A. Naujėkas.

Jis teigia, kad jaučia asmeninę atsakomybę prieš investuotojus, kurie patikėjo projektu.

„Tai reputacijos klausimas. Prieš investuotojus, kurie finansavo projektą. Klaipėdos miestas taip pat žiūri palankiai. Mūsų ceche stovi 8 Klaipėdai gaminami autobusai. Dviejų autobusų baigtumas siekia 85-90 procentų. Jie jau po trijų savaičių galėtų išvažiuoti dirbti į gatves. Visas 10 autobusų uostamiesčiui užsakymas būtų įvykdytas per pusmetį“, - sako A. Naujėkas.

Jis tikina, kad autobusų gamybai įtakos neturėtų ir įtempti Lietuvos ir Kinijos santykiai. Iki 80 procentų komponentų VP gamina Lietuvoje. Kiti komponentai - varikliai, akumuliatoriai - tiekiami iš Europos, Pietų Korėjos ar Japonijos.

„Mūsų santykiai su Kinija yra nuliniai, nes mes nuo pat pradžių eliminavome iš savo techninių sprendinių bet kokius komponentus iš Kinijos“, - sako įmonės vadovas.

Anot jo, elektrinių autobusų poreikis Europoje yra didelis. Rinkos potencialas yra kosminis visiškai. Todėl patvirtinus restruktūrizaciją planuojama išplėsti gamybą iki 500 autobusų per metus.

„Mes turime tiesiog išgyventi šitą situaciją, tapsim stipresni, daugiau patyrę ir nebekartosim klaidų. Jeigu tu sugebi mokytis, tai tada tavęs laukia labai didelė sėkmė“, - sako A. Naujėkas.

Teisėti reikalavimai

„Situaciją su NC bandyta išspręsti derybomis, siekta įtikinti ir NC valdytojus, ir jiems atstovaujančią advokatų kontorą išspręsti reikalus tinkamai, nenukenčiant jų investicijoms, tačiau kreditorių agresyvumas tik didėja“, - sakė VP vadovas.

Tačiau „NuCapital“ tikina, kad nesiekia specialiai žlugdyti VP, o siekia tik teisėtomis priemonėmis atgauti pinigus.

„Atgauti paskolintus pinigus yra teisėtas NC fondo interesas. Šiuo metu bandomas inicijuoti VP restruktūrizacijos procesas reiškia, kad NC suteiktos paskolos grąžinimas būtų pradelstas dar bent ketverius metus“, - „Kauno dienai“ komentavo NC valdybos narys Simonas Jurgionis.

Anot jo, toks restruktūrizavimo bylos iškėlimo modelis, pasirinkus ją kelti ne pačiai VP, o per savo kreditorių, Klaipėdos LEZ valdymo bendrovę, leido apeiti LR Juridinių asmenų nemokumo įstatyme numatytą pareigą informuoti visus savo kreditorius apie ketinimą restruktūrizuotis, dėl to nei NC, nei kiti įmonės kreditoriai apie siekiamą pradėti restruktūrizavimo procesą nebuvo informuoti ir negalėjo pareikšti savo pozicijos šiuo klausimu.

„Kai susidūrėme su NC, pradžioje vertinome, kad jų mentalitetas - nuoširdus gobšumas, bet jis virto į nekontroliuojamą agresiją“, - vaizdingai situaciją, į kurią papuolė „Dancer“ autobusų gamintojas, piešia A. Naujėkas.

Ignoruojami kreditoriai?

Tačiau praėjusį mėnesį Klaipėdos apygardos teismas iš tiesų pripažino, jog šioje byloje susiklostė įstatyme nereglamentuota situacija, kai, suėjus nustatytam terminui pateikti teismui tvirtinti restruktūrizavimo plano projektą, vis dar yra neišnagrinėti ginčai dėl beveik 63 proc. visų kreditorių reikalavimų.

NC, susipažinusi su VP restruktūrizavimo plano projektu, nemato jokių duomenų ir įrodymų, kad jos restruktūrizavimo plano projekte nurodytos priemonės gali būti realiai įgyvendinamos ir padės bendrovei išlipti iš daugybę metų trunkančio nuostolių liūno. 

Taip pat priekaištaujama, kad per visus 2024 m. VP nesurengė nė vieno pasitarimo su savo kreditoriais, kad pristatytų savo esamą finansinę būklę ir planuojamus veiksmus, papasakotų kreditoriams apie investicijų paieškas ir pan.

Autobusai Klaipėdai

VP ateitis labai glaudžiai susijusi su 10 autobusų užsakymu, kurie pagal pirminį planą dar prieš 1,5 metų turėjo būti patiekti Klaipėdos miestui. Jei ši sutartis būtų įvykdyta, tai būtų realus pagrindas išgelbėti įmonę nuo bankroto.

Dar 2023 m. birželio 17 d. VP turėjo pagaminti ir pateikti dešimties metų nuomos terminui UAB „Klaipėdos paslaugos“ (KP) dešimt elektra varomų autobusų pagal viešuoju pirkimu laimėtą sutartį.

Įmonei susidūrus su sunkumais, autobusų pristatymo terminas buvo pratęstas kelis kartus. Paskutinė suderinta autobusų pristatymo data buvo 2024 metų gruodžio 31 d. Tačiau 8 iš 10 dalinai surinkit „Dancer“ autobusai ir toliau stovi VP gamybinėse patalpose.

KP generalinis direktorius Vaidas Ramanauskas „Vakarų ekspresui“ sakė, kad dabar viskas yra teismų valioje.

Anot jo, vadovaujantis Įmonių restruktūrizavimo įstatymu, teismas yra pripažinęs, kad KP sutartis su VP yra esminė, todėl restruktūrizacijos laikotarpiu jokie sutarties pakitimai negalimi.

„Lietuvoje nėra panašių situacijų teismų praktikos, lauksime, kol teismas patvirtins VP restruktūrizacijos planą, ir tuomet spręsime“, - sako V. Ramanauskas.

Jis primena, kad už sutarties nevykdymą VP jau yra sumokėjusi 330 tūkstančių eurų baudų. Šiuo metu vykstant teismams baudų skaičiavimas yra sustabdytas.

„Vakarų ekspreso“ duomenimis, pagal sutartį VP privalo sumokėti po 1 000 eurų baudos už vieną pavėluotą dieną pristatyti autobusus.

Šiuo metu teismuose yra net 10 bylų, susijusių su VP. Klaipėdos apygardos teismas paskutinį kartą gruodį atmetė pakartotinį kreditorių prašymą nutraukti restruktūrizacijos bylą ir inicijuoti bankrotą.

Taip pat patenkino Klaipėdos administratorių biuro prašymą pratęsti terminą restruktūrizavimo plano projektui pateikti. Teismas įpareigojo tai padaryti iki vasario 28 dienos.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder