"Vakarų ekspresas". 1991 08 08 ir 10

"Vakarų ekspresas". 1991 08 08 ir 10

Dabar, 2016-aisiais, klaipėdiečiai jau yra išlepinti - kruizinis laivas neįdomus, jei virš denio nėra daugiau nei 20 aukštų kajučių. Atplaukė "Kruzenštern"? Na ir kas?..

O štai prieš ketvirtį amžiaus bet kokia įdomesnė gelda uosto akvatorijoje sukeldavo nemažai furoro. VE reporteriai nepraleido pro akis į Danę įplaukusių dviejų gražių senų burlaivių.

Tai - Švedijos buriavimo asociacijai priklausantis 1917 metais pastatytas burlaivis "Ariel" ir 1892-ųjų gamybos "Sarpen". Švedai žurnalistui sakė, kad prisišvartavus buvę nesklandumų dėl elektros tiekimo, bet tas nelabai jų klausėsi, nes išsižiojęs dairėsi aplinkui.

"Įsivaizduokite: medinės detalės - autentiškos! Tačiau dabartis nė kiek nedarko praeities relikvijų: puikus kambuzas (virtuvė), tokio galėtų pavydėti bet kuri šeimininkė. Yra burlaivyje ir telefonas - tiesa, jis veikia tik Skandinavijoje - per palydovą. Bet ar ne puiku iš jūros paskambinti namo?" - stebėjosi reporteris.

Baltas-žydras "ikarusas"

Kita vertus, yra dalykų, kurie per tuos 25 metus taip ir nepasikeitė. Tai - nenaudojamos transporto priemonės daugiabučių kiemuose. Štai prieš keletą dienų dienraštyje spausdinome jomis pasipiktinusių klaipėdiečių skundą.

Lygiai tokio paties turinio skambutis redakcijoje nuskambėjo ir 1991-ųjų rugpjūtį. Į žurnalistus kreipėsi moteris ir pranešė apie viename Budelkiemio gatvės namo kieme jau seniai stovintį apleistą... autobusą.

Baltas-žydras "Ikarus 250" stovėjo be registracijos numerių, priekinių ir galinių žibintų, tuščiomis padangomis. Žmonės pasakojo, kad kartą vaikai viduje net lauželį buvo susikūrę.

Autobuso "lavoną" apžiūrint laikraštininkams, pasirodė ir pats jo savininkas. Jis tikino už autobusą sumokėjęs 40 tūkstančių rublių, tačiau "užkalė" variklis, ir esą niekas nenorintis jo remontuoti. Tvirtino sutaręs po mėnesio šį turtą atiduoti vienai automobilių remonto įmonei Kaune. Tiesa, gyventojai jam priminė, kad prieš kurį laiką tą patį jis sakęs ir Kelių policijai, o "ikarusas" čia tebestovįs...

Pėdinant nuo keisto technikos kapinyno "ikaruso" gaspadorius pavymui dėstė, kad "gal nereikia skandalo, galiu atsiskaityti". O už ką?" - nusistebėjo straipsnio autorius.

"Vagnorkių" pradžia

O šiaip pamąsčius, tai buvo istorinės dienos. Ne dėl supuvusio "ikaruso", aišku. Tai buvo pirmosios dienos, kuomet Lietuvoje pradėjo cirkuliuoti unikalūs pinigai - bendrieji talonai, liaudyje vadinti "žvėriukais" (mat ant jų buvo pavaizduoti mūsų šalies gyvūnai - driežai, garniai, vištvanagis, kiaunės, lūšis, briedis, stumbras, pempės, strazdas, tetervinas, dvi ūdros, elniai, meška ir vilkai), tačiau labiau žinomi "vagnorkių" vardu. Aišku kodėl - tuomet (1991 m. sausio 13 d.-1992 m. liepos 21 d.) premjeras buvo Gediminas Vagnorius.

Tie vargani popieriukai be jokių apsaugos nuo klastojimo priemonių (ant pirmosios serijos banknotų nebuvo net perspėjimo apie atsakomybę už padirbinėjimą) buvo įvesti 1991-ųjų rugpjūčio 5 dieną.

"Tada ką nors perkant ir mokant TSRS rubliais reikėjo sumokėti tiek pat ir talonų, o nuo 1992 m. spalio 1 d. buvo paskelbti vienintele teisėta mokėjimo priemone Lietuvoje. Tokiu būdu Lietuva išėjo iš rublio zonos", - sakoma "Vikipedijoje".

Ta "pinigų" cirkuliavimo pradžia išties buvo keista. Štai kokią jų naudojimo instrukciją tomis dienomis "Vakarų ekspresui" papasakojo Lietuvos banko Klaipėdos skyriaus valdytojas Stasys Černiauskas: "Perkate cigaretes, kurių kaina - 1 rublis. Pardavėjai pateikiate 1 rublio vertės "vagnorkę" plius 1 rublį. Ir taip toliau."

Šie laikinieji pinigai apyvartoje išbuvo iki 1993 m. liepos 20 dienos. Tų pačių metų birželio 25-ąją įvedus litą laikini pinigai buvo keičiami į litus santykiu 100:1.

Aukštuomenės kronika

"Klaipėdos vyriausiasis policijos komisaras Vaclovas Narmontas ne taip jau ir didžiuojasi savo aukštomis pareigomis. Jį (uniformuotą arba ne) gana dažnai gali pamatyti miesto autobuse - vykstantį į darbą ar grįžtantį namo. Gal tuo pavyzdžiu paseks ir kiti valdžios vyrai ir negainios be reikalo tarnybinių automobilių."

"Pirmą kartą ant Palangos tilto vyko koncertas. Ir ne bet koks, o maestro Vyckos. Visos aukos, surinktos per koncertą, bus pervestos Krašto apsaugos departamentui. Sako, dabar daug kas pradės koncertuoti ant Palangos tilto. Ne, gerbiamieji. Turėkit sąžinės. Juk tiltas sugrius. Kas bepastatys naują?"

"Pasak užsienio spaudos, Londone kiekvienu momentu gali įvykti Jungtinės Karalystės princo Čarlzo ir jo žmonos (gražiausios sosto įpėdinės per visą britų istoriją) princesės Dianos skyrybos."

"Ispanijos karalius Chuanas už šešis milijonus svarų sterlingų pardavė savo jachtą, kad galėtų restauruoti karališkuosius rūmus Madride. Šiais metais Ispanijos vyriausybė sumokėjo karaliui 845 mln. pesetų atlyginimo, iš kurio karalius dabar pats išmoka atlyginimus šeimos nariams."

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder