Alkoholio reklamą vertėtų visai uždrausti

Alkoholio reklamą vertėtų visai uždrausti

Moksliniai tyrimai parodė - kuo dažniau jauni žmonės susiduria su alkoholio reklama ir kuo priimtinesnė bei patrauklesnė ji jiems atrodo, tuo didesnė tikimybė, kad jie vartos alkoholį tiek dabar, tiek ir ateityje. Tai viena iš priežasčių, kodėl Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) siūlo iš naujo aptarti griežtesnio alkoholio reklamos ribojimo ar net visiško alkoholio reklamos draudimo galimybes Lietuvoje.

- Alkoholio reklamą jau reglamentuoja Lietuvos įstatymai. Kodėl nuspręsta, kad vėl reikėtų svarstyti šį klausimą? - „Respublika“ teiravosi NTAKD direktoriaus Zeniaus MARTINKAUS.

- Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo principai - riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą, drausti priemones, skatinančias jaunimą pirkti ir vartoti alkoholinius gėrimus.

Lietuvoje uždraudus alkoholio reklamą televizijoje nuo 6 iki 23 val., atsirado paslėpta alkoholio reklama dienos metu. Paslėpta reklama - tai atvejai, kai per kitus ne alkoholinius gėrimus ar daiktus yra netiesiogiai skatinama įsigyti ir vartoti alkoholinius gėrimus. Pavyzdžiui, reklamuojant nealkoholinius gėrimus, drabužius, įvairią krepšinio sirgalių atributiką (vėliavas, šalikus, pirštines ir pan.) iš tiesų yra reklamuojami alkoholiniai gėrimai ir stengiamasi „apeiti“ alkoholio reklamos draudimus bei ribojimus.

Tačiau alkoholio reklamai Lietuvoje taikomi apribojimai dažnai tampa diskusijų objektu. Taip yra dėl dviejų konstitucinių vertybių susidūrimo: valstybės pareigos užtikrinti piliečių gerovę ir asmens teises skleisti ir gauti informaciją.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad teisė skleisti informaciją gali būti ribojama įstatymu, jei tai būtina siekiant apsaugoti žmogaus sveikatą. Visuotinai yra žinoma, kad alkoholio vartojimas kenkia žmogaus sveikatai. Mokslinėje literatūroje teigiama, kad bet kokio alkoholinio gėrimo kiekio patekimas į organizmą toksikologijos prasme jau yra apsinuodijimas. Taip pat akcentuojama, kad alkoholis slopina visų audinių ir organų gyvybinius procesus, net mažos jo dozės mažina fizinį ir psichinį žmogaus pajėgumą, taip pat ir socialinį aktyvumą. Žinoma, ši informacija sąmoningai nėra pateikiama nė vienoje alkoholinių gėrimų reklamoje. Atsižvelgiant į alkoholio kontrolės įstatymo tikslą bei kitas minėtas aplinkybes, NTAKD nuomone, būtų tikslinga papildyti alkoholio reklamos ribojimus, uždraudžiant alkoholio reklamą visuomenės informavimo priemonėse bei išorinę alkoholio reklamą. Kaip alternatyva gali būti svarstomas ir visiško alkoholio reklamos draudimo, nepaliekant galimybių reklamuoti alkoholinius gėrimus netgi jų pardavimo vietose, pasiūlymas.

- Kaip visišką alkoholio reklamos ribojimą ar draudimą vertina įvairių pasaulio šalių ekspertai?

- Dar 2011 m. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) ekspertų susitikime Maskvoje buvo įvardytos efektyviausios, labiausiai mokslu pagrįstos ir ekonomiškai efektyvios alkoholio kontrolės priemonės. Viena jų - visiškas alkoholinių gėrimų reklamos draudimas. PSO Europos alkoholio chartijoje akcentuojama, kad „visi vaikai ir nepilnamečiai turi teisę augti aplinkoje, apsaugotoje nuo alkoholio vartojimo ir, kiek įmanoma, nuo alkoholinių gėrimų reklamos neigiamų pasekmių“.

PSO surinkti duomenys apie alkoholio suvartojimą įvairiose pasaulio šalyse aiškiai įrodo, kad tose šalyse, kur įstatymais griežtai ribojama ar draudžiama alkoholio reklama, jo suvartojama mažiau nei ten, kur tokie apribojimai minimalūs.

Daugelyje ES šalių yra įvestas visapusiškas arba dalinis alkoholio reklamos televizijoje draudimas. Europoje griežčiausi alkoholio reklamos draudimai galioja Prancūzijoje, Norvegijoje ir Švedijoje. Prancūzijoje galioja visiškas alkoholio reklamos televizijoje draudimas. Švedijoje draudžiama alkoholinių gėrimų, kurių stiprumas didesnis nei 2,5 proc., reklama, o Norvegijoje - alkoholinių gėrimų, kurių stiprumas didesnis nei 3,5 proc., reklama visose žiniasklaidos priemonėse.

Manoma, kad įvedus alkoholio reklamos draudimą, kuris galiotų visoje ES, 5 proc. sumažėtų sergamumas alkoholio vartojimo sukeliamomis ligomis. Be to, 2006 m. 76 proc. europiečių pritarė reklamos draudimo įvedimui ES mastu.

- Kaip mūsų piliečiai vertina alkoholio reklamą, ypač tą, kuri pateikiama lauko reklamos priemonėse, stenduose, dideliuose plakatuose?

- Iš gyventojų gauname nemažai skundų dėl alkoholio išorinės lauko reklamos, ypač tokios, kuri demonstruojama netoli ugdymo įstaigų arba kuri jų vertinimu daro tiesioginę įtaką vaikams.

- Ar yra įrodymų, kad alkoholio reklamos draudimas sumažina alkoholio vartojimą?

- Mokslinių tyrimų rezultatai rodo, kad tose šalyse, kur galioja stiprių alkoholinių gėrimų reklamos draudimas, yra 16 proc. mažesnis alkoholio vartojimas nei šalyse, kur tokių draudimų nėra. Šalyse, kuriose yra alaus ir vyno reklamos draudimas, alkoholio vartojimas yra 11 proc. mažesnis nei tose šalyse, kur draudžiama tik stipraus alkoholio reklama. Eismo įvykių, per kuriuos žūsta žmonės, yra 10 proc. mažiau tose šalyse, kur draudžiama stipraus alkoholio reklama ir net 23 proc. mažiau šalyse, kur, be stiprių alkoholinių gėrimų, draudžiama ir alaus bei vyno reklama. Įrodyta, kad visiškai uždraudus alkoholio reklamą paauglių alkoholio vartojimas sumažėtų 24 proc., o gausių išgėrimų (kai per vieną kartą išgeriama po 5 ir daugiau standartinių alkoholio vienetų) tarp paauglių sumažėtų net 42 proc. Minėtų tyrimų rezultatai patvirtina visapusiško alkoholinių gėrimų reklamos draudimo svarbą ir veiksmingumą bei skatina tokio draudimo įvedimą.

- Tačiau reklamos šalininkai teigia, kad reklama palengvina vartotojo pasirinkimą...

- Taip, esminis kiekvienos reklamos tikslas yra sukelti psichologinę vartotojo reakciją - nustebinti, įtikinti, sudominti. Todėl alkoholis reklamose dažnai siejamas su maloniu laisvalaikio leidimu, socialiniu pripažinimu, fiziniu patrauklumu, seksualumu, humoru. Alkoholis reklamose vaizduojamas kaip normali ir trokštama gyvenimo dalis.

Tokia komercinė informacija nėra vien tik objektyvi informacija apie alkoholį - ja siekiama suformuoti palankią nuomonę apie alkoholio vartojimą. Kitaip sakant, alkoholio reklama skatina tiek suaugusiuosius, tiek jaunimą vartoti alkoholį. Nekyla abejonių, kad reklama yra glaudžiai susijusi su visuomenės nuomonės formavimu. Mokslininkai įspėja, kad alkoholio reklama skatina jaunimą vartoti alkoholį dažniau ir didesniais kiekiais, reikšmingai padidina paauglių alkoholio vartojimo ir jo keliamų problemų riziką.

Parengta bendradarbiaujant su Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentu

 

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder